Barn och friluftsliv Allt om barn

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-07-10, 19:35
Skogskungen Skogskungen är inte uppkopplad

Små barn - hur löser ni det med mygg och knott?

Hej!

Jag och min sambo har tänkt ha med oss våran lilla dotter på 8 månader ut i fjällvärlden. Det mesta än så länge har vi provpackat och hittat lösningar på. Även hittat lösningar hur vi ska sova osv. Det som kvarstår är någon lösning mot knott och mygg. Vi har pratat om något sort myggnät. Osäkra än så länge dock. Är det någon här som kunnat röra sig där det finns mycket mygg och knott utan att få sitt barn uppkäkat?
Svara med citat
Gammal 2016-07-10, 21:11
Karolina P Karolina P är inte uppkopplad

När vi vandrade med grabben som liten och han satt i bärstolen så hade vi ett myggnät som vi "klädde in" hela bärstolen i. Det funkade. Så länge han satt i stolen. När man väl släppte ut honom så accepterade han inte alls någon mygghatt eller så. Jag luskade en del bland myggmedlena och vågade till slut köra på MyggA (det står från 12år på roll-on:en men ändå...) Men långärmat och långbent plus keps är väl ett måste. Och så ta med xylocainsalva!
Svara med citat
Gammal 2016-07-10, 21:57
Tundraman Tundraman är inte uppkopplad

Spraya myggmedel på kläder som mössa/keps ärmslut mm....då blir de inte knappt nå hudkontakt me gifter...
Svara med citat
Gammal 2016-07-10, 23:23
pack pack är inte uppkopplad

Smörjer in ungarna i det här, inte en mygga syns på långt håll.

http://www.healthy-travel.co.uk/trek-100-10-p.asp

Senast redigerad av pack den 2016-07-10 klockan 23:38
Svara med citat
Gammal 2016-07-10, 23:29
Tundraman Tundraman är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av pack Visa inlägg
Smörjer in ungarna i det här, inte en mygga på långt håll.

97% DEET....inte konstigt att myggen håller sig på avstånd.....de där är ju inte speciellt hälsosamt för barn.. Har för mig att myggmedel i Sverige innehåller 30% DEET men jag kan ha fel...
Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 01:32
Kogoyo Kogoyo är inte uppkopplad

Har 4 barn o i min erfarenhet har ingen av dom fått myggbett (eller knottbett) förrän efter 1-årsåldern.
Sen är det myggnätshuva (o heltäckande kläder) som gäller vid behov. Efter 2-årsåldern blir dom bättre på att fäkta bort myggor i vaket tillstånd.
Är man ute mycket mycket mycket o barna får många myggbett o man hjälper dom genom att påminna dom att inte klia på betten så blir dom okänsliga. Dom får fortf bett, men det stör dom inte. Så har d varit för alla mina 4 - kan inte generalisera för alla barn.
Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 04:47
grodanbolle grodanbolle är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av pack Visa inlägg
Smörjer in ungarna i det här, inte en mygga syns på långt håll.

Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Tundraman Visa inlägg
97% DEET....inte konstigt att myggen håller sig på avstånd.....de där är ju inte speciellt hälsosamt för barn.. Har för mig att myggmedel i Sverige innehåller 30% DEET men jag kan ha fel...
20 % och då skall det nog inte användas på barn under 3 år.
Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 11:26
Skogskungen Skogskungen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kogoyo Visa inlägg
Har 4 barn o i min erfarenhet har ingen av dom fått myggbett (eller knottbett) förrän efter 1-årsåldern.
Sen är det myggnätshuva (o heltäckande kläder) som gäller vid behov. Efter 2-årsåldern blir dom bättre på att fäkta bort myggor i vaket tillstånd.
Är man ute mycket mycket mycket o barna får många myggbett o man hjälper dom genom att påminna dom att inte klia på betten så blir dom okänsliga. Dom får fortf bett, men det stör dom inte. Så har d varit för alla mina 4 - kan inte generalisera för alla barn.
Sant, de små liven är bra mycket tåligare än man tror i många fall. Intressant det där med att barnen inte fått bett förens efter 1 års ålder. Men när du säger det har jag inte sett några bett på min dotter efter vi varit ute i skogen osv...hmm....
Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 14:50
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Skogskungen Visa inlägg
Sant, de små liven är bra mycket tåligare än man tror i många fall. Intressant det där med att barnen inte fått bett förens efter 1 års ålder. Men när du säger det har jag inte sett några bett på min dotter efter vi varit ute i skogen osv...hmm....
Det verkar finnas stora individuella skillnader där, så ta inte något för givet. Har själv två barn, som varit varandras motsatser i det avseendet. Det ena knappt drabbat alls, det andra en riktig myggmagnet från dag ett. Dessutom antagligen snart sensibiliserad, för vartenda bett växte till en inflammerad jättebula - och det blev bara sämre med åldern. Lösningen fick bli myggfria berg på kontinenten de första åren, och september på kalfjället när hon blivit äldre.
För den normalkänsliga systern räckte det med att smörja myggmedel på ärm- och benslut, halslinning och brättet på solhatten. Alt. på håret runt hårfästet.
Bägge tjejerna protesterade högljutt och bestämt mot mygghatt i vaket tillstånd, så den användes bara i nödfall, och bara om de råkat somna i sjalen/bärstolen.
Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 17:33
Kogoyo Kogoyo är inte uppkopplad

Som jag skrev så var mitt inte en generalisering - d e min erfarenhet med mina 4 barn. Underförstått: alla e olika. Men noja inte i onödan - ut med er och upptäck själva, testa er fram och upptäck vad som funkar för just era barn/din 8-månaders.
Men d som e bäst (om man ska använda myggmedel) e att spraya/smeta på ärmslut o utsida av krage.
För mina barn blev det besvärligt när betten översteg ca 50 om dagen - tror att d va för att själva sticket gör ont oavsett om man e känslig eller ej, och vid så många bett så började deras fritid gå åt till att fäkta bort insekterna.
Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 17:38
graylingman graylingman är inte uppkopplad

Vi körde detta på vår plutt när hon var liten. http://www.softskin.se/produkt ... kt-Myggmedel
Svara med citat
Gammal 2016-07-11, 18:59
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av graylingman Visa inlägg
Vi körde detta på vår plutt när hon var liten. http://www.softskin.se/produkt ... kt-Myggmedel
Visstja! Citrusbaserad spray brukade vi för länge sen köpa i länderna kring Medelhavet, funkade bra, i alla fall på de måttliga mängderna mygg därnere. Letade sen i Sverige och hittade inga, så tack för tipset!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:01.

Logga in

Tips!