Barn och friluftsliv Allt om barn

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-09-30, 17:13
henwal henwal är inte uppkopplad

Jag tycker det har gått bra att resa med små barn i liggvagn, det var lite jobbigt att försöka sova när man såg dottern hänga från översta slafen i en halvsjaskig sele bara men dottern sov finfint.

Jag tycker nog inte heller att man behöver hindra sig från fjällen med små barn men då kan det vara bra att förbereda sig och att bestämma sig för om man gör det för sin egen eller för barnens skull. Sen får man anpassa utifrån det. Jag har själv prioriterat att när barnen är med ska det vara på ett sätt som inte förstör deras lust att vara med i naturen. Det är då det känts mer lämpligt att stanna hemma och göra så enkla men frekventa utflykter som möjligt så att de får vänja sig vid att vara ute i skogen. Gör jag det för min egen skull är det en helt annan sak, då är det bara om plånboken och energin gör det värt ansträngningen att ha barnen med, som avgör.

Min dotter och jag åkte upp till fjälls nu i somras, hon är åtta år och det var på gränsen att det passade henne och att hon förstod sig på naturupplevelsen. Såklart individuellt men kan vara något att förhålla sig till iaf. Vi hade hursomhelst mycket trevligt. Hon gick kanske tre mil på fem dagar, fördelat på dagsutflykter. Hon tyckte att fjällvärlden var superhäftig, även om hon samtidigt hade varit fullständigt nöjd att sitta vid första fjällbäcken och leka i en vecka.

/Henrik
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 07:28
nermander nermander är inte uppkopplad

Ja det dröjer länge innan barnen uppskattar "det stora" så att säga.

Jag gjorde försök att få mina barn lite intresserade genom att vandra med dem när de var 6 år (det är två är mellan dem så det blev två vandringar med två års mellanrum, sen två år senare gick vi hela familjen samma sträcka). Vi gick bara Upplandsleden från Marma till Hemlingby, två övernattningar (bägge gångerna fick vi bryta i förtid och ringa efter hämtning, första gången på grund av myggbett och brännässlor och andra gången på grund av att regnkläderna inte höll tätt).

Men i alla fall, för ungarna var det ju inte annorlunda än att gå ut i skogen hemma (där hade vi ju provvandrat en övernattning innan för att kolla att grejerna funkade). De gick och pratade med fjärilar och var mer intresserade av när nästa fikrast skulle vara. Klättra upp i ett fågeltorn, rasta i ett fast vindskydd och luncha i en gammal fornborg var typ höjdpunkterna. Och glassen när vi gick genom Älvkarleby...
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 07:57
Ayrin Ayrin är inte uppkopplad

Enkla turer hemmavid är nog mest rätt med barn. Det som är kul är ju ändå att sitta och hälla vatten/kasta stenar/flyta båtar i en bäck .

Viktigt också att visa dem att det inte behöver vara svårt och jobbigt att vara ute.
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 09:53

Precis. Man ska inte låta dem vakna klocka 5 på morgonen av att de ligger och sover i en vattenpöl på grund av att en söm i tältet läckt, och sen försöka få dem att gråtande äta gröten innan man ger sig av på en timmes vandring hemåt Fördelen var ju iofs att vi var tillbaka hemma redan klockan 7 på söndag morgon.
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 22:20

@nermander
Lol, hoppas kidsen dina var så pass unga att man kan hoppas på att de glömmer... Lät som en mindre kul tripp :D.
Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 07:26

Som tur var så var det ju bara övningsövernattningen i skogen hemmavid.

Jag hade sovit i tältet innan (hade haft det när jag vandrade med dottern), men beroende på hur man sätter upp det så hamnade droppet från den där sömmen utanför innertältet. Nu råkade innertältets golv hamna utanför den där sömmen och då droppade det innanför.

Han var vid gott mod nån timme senare när regnet hade slutat och vi nästan var hemma. Då märkte han ju också att han hade överlevt även fast det varit lite obehagligt.
Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 08:10

Härligt .
Vi var ute och tältade med våran treåring förra helgen, men det var som trivsamt katastroflöst, hon lyckades inte ens ramla i nån bäck/sjö (trots att vi hade ett ombyte och tänkte att "jaja, det är ju utbildande att plurra" och därför lät henne hållas ).
Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 19:25
luktafotogen luktafotogen är inte uppkopplad

Många tågstationer ligger väldigt naturnära. Enafors är en klassiker. Samt den sista Abiskostationen innan Norge. Många i Norge. Frågan är vad man söker. Inlandsbanan kanske också går periodvis.
Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 06:39
pal2 pal2 är inte uppkopplad

Vi tog tåg/buss från Norrköping och vandrade kebnekaise - Abisko med hund och 9.5 månaders pojk. Blöjorna vägde 2.5 kg. Jätteskönt!

Peter
Svara med citat
Gammal 2016-05-22, 21:10
Fjällterrier Fjällterrier är inte uppkopplad

fråga

Vi funderar på att ta tåget (och buss sista biten) från Uppsala till Storulvån. Vi är två vuxna och två barn (åtta resp. fem år). Vi brukar åka bil upp, och den brukar vara rätt så fullpackad, men det är ju iaf delvis för att vi då inte behöver välja bort särskilt mycket ur packningen.

Nu funderar jag på hur jobbigt det är att få med oss packningen för oss fyra för en vecka inklusive tält, sovsäckar osv på tåget.

Planen är att ta med två tält (2 resp 3-personers), så att åttaåringen och en förälder kan gå lite längre turer än vad femåringen klarar av. Femåringen och en förälder kommer sannolikt stanna i närheten av fjällstationen och göra dagsturer.

Ni som brukar åka tåg/buss till friluftssemestrar med barn - hur fixar ni att få med er packningen?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:12.

Logga in