Risveden

Är lite nyfiken på Risveden. Någon som vet om där finns ‘‘rundor’’ att gå, eller om det ‘‘bara’’ är själva leden; Risvedenleden som jag har hört är ca 18 km. Tacksam för svar!
 
Den enda märkta leden som jag känner till är den du nämner. Den vandrade jag för några år sedan. OK Alehof har gett ut en vandringskarta över södra Risveden och med hjälp av den kan man hitta många egna vägval om man inte vill hålla sig till leden. Kanske kartan säljs av klubben fortfarande. Den jag har är ganska gammal nu men den fungerar bra att orientera efter ändå. Risveden är definitivt värt ett besök. Jag minns att leden var fin och passerade flera små sjöar samt en utsiktspunkt som heter Klevsjö loft. Här finns ett par bilder från den turen: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=5791
 
Man kan hitta en fin sträckning från strax norr om Skepplanda och längs Slereboåns norra sida. Där följer man gamla hålvägar österut. Har inte kartor här så det blir svårt med detaljerna. Finns bra stigar/småvägar till Antens museijärnväg.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Nämnda vandringskarta över Södra Risveden finns i en ny version utgiven 2014. Jag köpte den på Akademibokhandeln i Nordstan för bara 1 - 2 månader sedan, då fanns det gott om kartor kvar. Där finns många fina stigar att vandra på och kombinera som man vill. Bl.a. kan man gå runt Kroksjön.
Hade en vandring i området idag i Friluftsfrämjandets regi, ca en mil. Då utgick vi från P-plats Furukullen och gick bara övre delen av Risvedenspåret (som finns markerat på kartan), via Klevsjö loft (fin utsikt) och genade sen över längs med Skäfthultssjön. Gjorde en avstickare till Skäddas grotta på vägen tillbaka, häftiga klippblock i branten norr om Rammsjön. Den är markerad som Rövargrottan på kartan.
 

Bilagor

  • CIMG1941.jpg
    CIMG1941.jpg
    83.8 KB · Visningar: 2,632
hej! vandrare

Är ute i Risveden på söndagar har gjort det i 1år nu. Är det bästa stället i gbg området tycker jag.köp kartan den är bra det finns blå markerade leder runt kvarnsjöarna och leder runt salsjön. om du rör dig i mellan naturreservaten trehörningen, rammdalen, kvarnsjöarna och även rullesjöarna så har du många goa timmar där..Jag änvänder gps, går ganska ofta i ren skog eller på djur stigar det ger mig lite mer vill du veta mer så hör av dig.//dennis
 
Vi brukar starta vid Sjöviks skola och går "Risvedsleden" runt, härlig omväxlande miljö och en del vildsvin i området emellanåt.
 
Om det är skogsmark man är ute efter så tycker jag personligen inte att risvedenleden är så rolig, långa sträckningar går på ganska tråkig grusväg. Kolla istället in tex Vejleskogen, Stora Kroksjön eller Kvarnsjöarna. Finns fina utmärkta leder där. Dock inte mer än ca 5 km, men man kan ju gå mellan platserna för en längre vandring.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...