Är detta fältarv?

Jag svårt att artbestämma en blomma. Min bästa gissning är att det är fältarv. Stämmer det?
 

Bilagor

  • IMG_4290liten.jpg
    IMG_4290liten.jpg
    87.7 KB · Visningar: 661
Sätter en slant på lundarv jag också :)
I bakgrunden kan man ana en mindre bräken av ngt slag, kanske hultbräken vilket isåfall tyder på skuggigt och frisk och fuktig mark, vilket passar betydligt bättre på lundarv än fältarv (trivs bäst på öppna och torra mineraljordar). Kronbladen lite för djupt kluvna för att passa in på fältarv oxå....En bild/uppgift på övriga blads utseende samt info om vart och hur hade ytterligare hjälpt. :)

mvh
J
 
Självklart. Lite mer info kan vara till hjälp.
Blomman är fotad vid Stora Göljån, Fulufjället, i förrgår. Den växte alldeles i kanten av en bäck. Just denna blomma växte på ett ställe där marken var förhållandevis torr, men jag såg större mängder av samma blomma i fuktig mossa.

Ändring: Efter att ha kollat på lundarv i den virtuella floran, så känns det helt rätt. Jag kollade faktiskt där innan jag ställde frågan, men jag måste ha missat just denna arv.

Ändring 2: Stort tack för hjälpen!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...