Om man möter ett vildsvin?

Jag brukar ibland få besök av en stor vildsvinsgalt i hagen, den stollen är varken jag eller hästen ett dugg rädda för. Han kommer ända fram och nosar och säger inte nej tack till lite morotsbitar. Första gången han var här höll jag på att slå stalldörren i ändan på honom, han letar mask i dynghögen nämligen, men eftersom jag jobbat med grisar så vet jag att kommer man ner på deras nivå blir dom nyfikna och ska fram och nosa.

Likadant med älgar, och dom går också att handmata med morötter och kommer i trav när dom ser "husse" komma i skogen eller ut på gården.
 
Blev uppjagade i en gran en gång av tre stycken den andra gången möttes vi ett grane och då stack dom.. Så 50 50 skulle jag säga :)

har inte sett något de senaste 500 milen till fots dock.
 
Blev uppjagade i en gran en gång av tre stycken den andra gången möttes vi ett grane och då stack dom.. Så 50 50 skulle jag säga :)

Med anledning av att det ju en och annan gång händer att vildsvinen jagar människor upp i träd och annat: Vad skulle hända om man inte sprang när de kommer utan man står kvar?

Jämför med t ex biffdjur eller kvigor. Om man springer när de kommer mot en springer de efter med ännu större energi. Om man står kvar eller går emot dem tvärstannar de (som fågelskådare är jag ofta inne på boskapsmark, dock aldrig hos ensamma tjurar).

Men vildsvin är kanske inte så lättstoppade?
 
Vi stod stilla vad vi tyckte va ett bra tag innan vi sprang de ca 15 m till granen. Ville inte köra chickenrace eller bara stå still men jag skulle nog så här i efterhand stått kvar.. Tänkte dock inte så när de kom... :)
 
Någon som har erfarenhet av vildsvin vid tälltning?

Har aggerat "lockbete" genom att tälta på en höskrinda. Lång historia kort: kompisens pappa tröttnade på att vildsvinen bökade sönder hans potatisodling och bad oss att tälta på åkern för att se om det hjälpte. Tanken var att tältet skulle fladdra och lukta människa. Med några människor i tältet så borde effekten bli större. Kompisens mamma övertalade dock sin man att låta oss slå upp tältet på höskrindan. Sagt och gjort, vi slog upp tältet och väntade. Till slut somnade vi men jag vaknade av att kompsen snarkade...trodde jag. Det var vildsvinen som gick omkring utanför, helt opåverkade av tältet. Vi skrek och tjoade ett tag utan verkan. Vi spelade musik på bergsprängaren vi fått med oss, utan verkan. Lite läskigt var det (jag tror vi var tio år) så ingen av oss vågade öppna dragkedjan ut och visa oss. Efter ett tag tystnade det och vi somnade om. Morgonen efter så hade svinen bökat upp många kvadratmeter till.

Så...just de svinen brydde sig inte om fladdrande tältduk, skränande människor eller hög musik. Men de var inte hotfulla eller så, de ville bara äta upp potatisen i fred.

Lite senare så sköts ett par av svinen av en jägare som satt på pass på kompisens farstukvist...

Att växa upp i Sörmland ger sina äventyr...speciellt med vildsvin :)
 
*harklar sig* om man möter ett hotfullt vildsvin så bör man görs sig stor och farlig, man måste visa för den vilda galten VEM som är alfagrisen!
 
*harklar sig* om man möter ett hotfullt vildsvin så bör man görs sig stor och farlig, man måste visa för den vilda galten VEM som är alfagrisen!

Ok, jag är lång, och jag har lite kilon för mycket. Men 217 kilo det klarar inte ens jag. Det är ju mer en en svensk kvinnlig brunbjörn brukar komma upp i.

Christian
 
Vildsvinsmöten

...Tog sikte på närmsta träd, som råkade vara en unggran med rätt spinkiga grenar. Men med rätt motivation kan man klättra upp i sådana träd också.

Haha, detta fick mig att skratta högt och ljudligt. Tack för detta Karolina P, det gjorde min morgon. Någon med något annat (o)lustigt vildsvinsmöte att dela med sig av?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...