• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

nu var det dax igen...

Tror inte det är specifikt skridskofolket.

När tillräckligt många utövar en aktivitet så finns det alltid en liten del som saknar känsla för det dom gör.

Ta motorcyklar tex. Senaste 5 åren har det varit försäljningsrekord samtliga år.

Sen förfasar sig vägverkert och andra och undrar varför olyckstatistiken ökar....

När slalomen slog igen i mitten av 80-talet ökade säkert olyckorna inom den sporten också.
 
Visst e det konstigt

Visst e det konstigt att olycksstatistiken har ökat så markant för snowboard dom senaste 20 åren???
 
jag tror att skridskofolket lider av någon form av kollektiv psykos eller så.. det e ju inte 1 eller 2 grupp olyckor den här säsongen.. att det finns enskilda pukkon som skapar statestik innom alla poppis grejer köper jag men att grupper med utövare gång på gång på gång hamnar i trubbel o måste bärgas..
 
Almgren; sa:
Och numera tecknar man slao-försäkringen just därför. Kanske dags för någotliknande för skridsko?

En försäkring kan väl inte ersätta sunt förnuft eller känsla för säkerhet? Behövs försäkringen är ju olyckan redan skedd.

/g
 
Nu skall vi inte bli sådana för att modiga skridskoåkare vill uppleva lite natur på isar som plötsligt spricker upp. Det kan ju hända vem som helst. Jag har fullt förtroende för den säkerhetsmedvetenhet som skridskoåkare har påvisat genom många diskussioner på utsidan. Ingen kan ju rå för att isen är så instbil att den kan flyta iväg, speciellt när det är frånlandsvind.
 
Vad skridskoåkarna inte räknade med var den oväntat hårda västliga vind som låg på från land

Nä för att räkna med den var man väl nästan tvungen att på något sätt ta del av en väderprognos.

Och rätta mig gärna om jag har fel. Börjar man inte själva skridskoåkningen vid land, och då borde man kanske förlagt sin tur utefter det väder som råder vid startpunkten?
 
Palle_Z; sa:
-PaTRiC-; sa:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,795238,00.html

säkert en billig historia.. vad är det med skridskofolket som gör att dom saknar känsla för säkerhet?

Man undrar verkligen. Tacka vet jag dykning, där sker det aldrig några olyckor på grund av slarv/oerfarenhet.

-Palle
De kanske har nåt fel på nån gen? Jag menar, öht åka skridskor utan klubba å puck verkar ju knasigt.

/Håkan
 
kostnad??

-PaTRiC-; sa:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,795238,00.html

säkert en billig historia.. vad är det med skridskofolket som gör att dom saknar känsla för säkerhet?

Vad det gäller kostnaden så finns det väl ingen anledning att hacka på skridskoåkningen så länge som nästan alla idrottsarrangemang får bevakning av skattemedel, så fort det är fotbollsmatch så kryllar det ju av poliser och det är inte jag intresserad av att betala för, men jag går inte in på fotbollsforum och gnäller för det.
Dessutom ligger en väldigt stor del av kostnaden på sjöräddningen som inte belastar ett enda skattekonto, utan den står jag och mina kamrater som sponsrar sjöräddningen på ena eller andra sättet för.

Det finns säkert skridskoåkare som saknar känsla för säkerhet, precis som det finns sådana personer inom alla kategorier av fritidsutövningar, men jag tror nog dom är väldigt få och svåra att hitta inom skridskoåkningen.

Seglare och skridskoåkare som sponsrar http://www.ssrs.se/
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...