Nya idéer kring blöjor på långvandringen

Vi har kört med EC och tygblöjor på våra två barn. En stor skillnad mellan de båda barnen var att barn nr 2 direkt fattade EC-grejen och nästan aldrig bajsade i blöjan utan bara på pottan - jag tror antalet bajsblöjor under hela hennes blöjtid (undantaget de allra första spädbarnsveckorna) var mindre än tio stycken och det var i princip vid tillfällig magsjuka det uppstod. Vi slutade med tygblöjor (vi körde med vikblöjor i bomull och blöjskal i ull) och gick över till s.k. träningsbyxor vid ca ett års ålder, sen slutade vi helt med blöjor runt ett och ett halvt års ålder.

Jag skulle inte vilja gå i fjällen med tygblöjor eftersom det krävs att man kan tvätta dom ordentligt om man ska återanvända dom, alternativt att man bär med sig så många att man inte behöver återanvända dem. Även om de inte blir nerbajsade så räcker det inte med sköljning och skonsam tvätt för att de ska bli rena, urinen sitter kvar i fibrerna och bildar ammoniak vilket bara går bort med 90-graderstvätt och tillsats av ättiksyra i tvätten för att neutralisera. Det är också svårt att garantera bra torkväder om man är på vandring, det var klurigt nog att bo i campingstuga, även om vikblöjor torkar fort så tar det ändå tid när luftfuktigheten är hög.

På längre resor kan man enligt min uppfattning använda engångsblöjor utan alltför svåra samvetsförebråelser - vi gjorde det men såg till att fortsätta som vanligt med EC:andet. Med flitigt pottande höll sig ju engångsblöjan torr och kunde återanvändas efter pottbesöket, ofta räckte då blöjan hela dagen och natten och sen bytte man såklart på morgonen av hygieniska skäl även om blöjan inte var kissad i.
 
Har till slut hittat en svensk återförsäljare av gDiapers som det talas mycket om på amerikanska forum för vandring.

https://www.millyomolly.se/tillbehor/824-engangsinlagg-2018.html

Rätt så dyra men kanske är värt det om dessa går att gräva ned eller elda. Någon som provat gDiapers?

Jag har sett att Imsevimse har risinlägg. Tunna ark som ska göra det lättare att hålla tyginläggen rena men dessa saknar absorberande förmåga. Hade också varit roligt att höra om någon provat dessa!

http://www.babyrino.se/engangsinlagg-baby/256-0

Intressant tråd det här. Komposterbara engångsinlägg låter smart. Hoppas du återkommer med en recension om du testar :)

Rispapper använder vi hemma till tygblöjor. Det fungerar bra för att ta upp det mesta av bajset, iaf om det är hyfsat fast.

På vandring brukar vi köra engångsblöjor + potta. Då bär vi på använda blöjor tills vi hittar en soptunna. Pottan gör att det inte blir så många blöjor att bära på. Men inlägg som kan eldas upp eller grävas ner låter som ett bra alternativ när man vill vandra där soptunnor saknas.
 
.

Hej!
Kör med tygblöjor själv på minstingen. Rispapper är vell mer för att kunna fånga upp fekalier för lättare "tömning" men blöjan måste ändå tvättas efteråt.
Vi har haft med tygblöjor när vi varit ute på dagstur i skog och fjäll (går bra när man kan komma inomhus och tvätta) men väljer att ta engångsblöjor vid längre resor utan möjlighet till tvättmaskin så slipper vi kånka runt på påsar med "underbara dofter". Sen vet jag inte hur andra upplever det men med tygblöjor så händer det oftare för oss att det läcker igenom(vi har bara köpt begagnade) och det leder till frekventa klädbyten ibland om det går lite för lång tid mellan byten.

Mvh
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...