Barnsovsäck ner till 0°C

Jag är på jakt efter en barnsovsäck som klarar ner till runt 0-gradigt, iallafall om man pälsar på barnet lite. Jag har en 2:åring och vill ha en dedikerad barnsovsäck, som hon ändå kan använda några år framöver.
Jag har funderat på en Cumulus Junior 250, och förstärka med en Quilt över när det är kallare. Låter detta som en lämplig strategi? Jag tar annars gärna emot tips på barnsovsäckar som klarar ner till 0-gradigt, gärna dunsäckar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Vi har en Junior 250. Loft / tjocklek är som en WM Summerlite ungefär, kanske litet tjockare. En Summerlite har 4" loft (2" en sida som quilt). Ingen värmekrage.

Jag tar helst en varmare säck om det går ner mot nollan men det där är ju väldigt individuellt och barn verkar ha en egen skala.

Vi har använt den i -20 med sommarsyntetsäck utanpå men då frös hon dock.

Vår är specialbeställd med 850 fp men jag tror inte det gör någon märkbar skillnad.

Stör mig för övrigt på att Cumulus inte anger loft / tjocklek.

Två av dunfacken i fotdelen var tomma och jag märkte det först två år efter jag köpt den. Cumulus fixade det utan kostnad.

En tvååring är ju dock väldigt liten. Vår Junior 250 används just nu av min minsting som är 135 cm.

Ser att det där blev svamligt. Sorry. Hoppas det hjälper. Fråga om det är något specifikt.
 
-20°C? Det låter ju som att det skulle funka med denna plus en quilt över då. Jag har en billigt kinesisk quilt med 280g 850cuin dun som jag i så fall tänkte fästa runt sovsäcken vid kallare väderlek. Jag kommer nog inte ha med henne ut till lägre temp än runt 5°C till att börja med, men jag vill kunna säkra upp så att hon inte riskerar att frysa. Tanken är att ha en liggunderlagsrem eller liknande runt nedre delen av sovsäcken för att snöra av så att den passar henne i längd. Jag gjorde likadant med min äldre dotter när hon var mindre och ville följa med, och sov i en vuxensovsäck.
 
Ja men då frös hon som sagt. Hon ville med på förra årets vintertur (fjället) och vi övade hemma några nätter förra vintern när det var riktigt kallt.

Den har funkat bra vid alla andra tillfällen på sommarfjället och enstaka nätter vår och höst hemmavid när det sjunkit ner mot nollan. Alltid i "varmt" Hilleberg dock (du har ett Ultamid eller hur?).

Det kommer säkert gå bra. Det är ju som sagt lätt att förstärka vid behov. Varmt liggunderlag, tält som det inte blåser rakt igenom, kläder, fleecefilt, extra säck / quilt, varmvattenflaska, mat och dricka barnen gillar, ligga nära varandra, osv :)
 
Tack för svaren. Det kommer bli en Cumulus Junior 250 med 850cuin dun, förstärkt med en Wind Hard Tiny Quilt när det är kallare ute. Hon sover fortfarande bäst när hon sover ute i vagnen, påpälsad med ett tjockt fleeceunderställ och en yllefilt, så hon lär nog inte frysa i de temperaturerna jag tar ut henne


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har förresten frågat Cumulus om loftet i Junior 250, med 850cuin dun i, och fick till svar att det är som på Liteline 300.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Någon som testat biltemas barnsovsäck och vet hur bra eller dålig den är? Vad är skillnaden på komforttemp(+8) och extremttemp(-3)?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
Britta GF Barnsovsäck? Barn och friluftsliv 9
KebneKajsa Farligt fel på barnsovsäck Barn och friluftsliv 0
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...