Säkerhet och räddning Säkerhetsaspekter, hjälp till skadade mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-08-25, 12:22
ulflar ulflar är inte uppkopplad

Mord på vandringsled...

...eller...? Mycket skumt i alla fall.

http://www.dn.se/nyheter/varld ... nya-zeeland/
Svara med citat
Gammal 2016-08-25, 12:47
JohnnyL JohnnyL är inte uppkopplad

Konstigt, efter fyra dagars vandring måste hon vara väldigt nära ledens slut. Och leder brukar ju börja och sluta vid någon form av civilisation.
Svara med citat
Gammal 2016-08-25, 13:00
tomhylsan tomhylsan är inte uppkopplad

Leden är 32 km och den rekommenderade tiden är 2-4 dagar. Mannen föll dag fyra.

http://www.doc.govt.nz/parks-a ... eburn-track/

Det finns cilivisation både i början och slutet av leden. Leden är populär så det borde finns många andra vandrare. Varför sökte inte kvinnan upp någon? Om hon blev traumatiserad av händelsen, hur kunde hon då hålla sig vid liv i en månad efteråt?
Svara med citat
Gammal 2016-08-25, 15:02
85662 85662 är inte uppkopplad

Det finns lite köttigare info här: http://www.stuff.co.nz/nationa ... teburn-track

Notera att:

- Det är vinter.
- Leden är stängd.
- Vädret har varit skräp. Kloka människor har stannat hemma under denna period.
- Det finns rejält branta passager i området. Oavsett om det handlar om att de halkat av leden och farit nedför en slänt i bokskogen eller kanske tappat bort stigen uppe på berget på grund av nysnö så finns det alla möjligheter att göra illa sig. Ett fall i sig är inte så konstigt.

Jag passerade McKenzie Hut (där kvinnan hittades) ett par gånger under min vistelse där nere. Kalla mig morbid men jag tycker det är rätt lustigt att jag och min kamrat på just denna tur underhöll oss med ett stående skämt som gick ut på att kommentera möjligheterna till att komma undan med ett spontanmord i de branta sluttningarna upp och ned ur just denna dal. Sammanträffandet med trådskaparens rubrik var lite lustigt.

Men självklart är det förtal och inget annat att ifrågasätta kvinnans agerande tills de rett ut det hela. Är man nedkyld, svulten, icke engelsktalande och har just mist sin livspartner så känns det som att man kan förlåta en viss apati när hon väl fått fatt i en stuga med en spis och en säng.
Svara med citat
Gammal 2016-08-25, 15:34
tomhylsan tomhylsan är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Uigeadail Visa inlägg
Men självklart är det förtal och inget annat att ifrågasätta kvinnans agerande tills de rett ut det hela. Är man nedkyld, svulten, icke engelsktalande och har just mist sin livspartner så känns det som att man kan förlåta en viss apati när hon väl fått fatt i en stuga med en spis och en säng.
Spekulation, inte förtal. Men rubriken bör nog ändras till något mindre kategoriskt, trots ... i slutet. Kanske "Olycka på vandringsled i NZ".
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.