Nässlor

Hej Utsidare!

Förutom det vanliga sättet att koka soppa på nässlor har jag förstått att man kan hålla nyplockade nässlor över en lägereld/glödbädd och låta dem sloka för att sedan vara ätbara (brännhåren eldas upp). Jag har för mig att Ray Mears eller någon annan brittisk "bushcrafter" har gjort detta i teve vid något tillfälle.

Har någon av er provat detta och i så fall; hur var det? Jag tänkte jag skulle testa själv nu i veckan när jag ska till skogs.

/Nyfiken Sten


EDIT: äsch... nu hittade jag det här http://www.utsidan.se/cldoc/brannassla.htm - där finns ju faktiskt lite info. Jag missade artikeln.
 
Skall man få i sig någon näring så måste man äta stora mängder, och då måste man blanchera dem kort i vatten, sedan kan man krama ur vattnet. Det går otroligt mycket fortare än att hålla nässlor över en eld!
 
Okej

Tack för det Kurt! I de fall kokkärl finns att tillgå är blanchering alltså att föredra, intressant. Jag ska hursomhelst testa båda sätten, det kan vara kul.

Simma lugnt och tack för info.

/TungSten
 
Källman slog ju hål på myten om C vitaminer från nässlor, att koka gröt på dem klarade nog bara repslagare av.
83% vatten.
go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...