Pulka eller Släde till en hund

Hej!

Har alaska malamute och ska införskaffa en pulka eller släde till vintern.
Frågan är om släde där jag kan stå bakom typ björkis 2004 är för tung för ett par dagars turer i fjällenl.( enlig björkis själva så ska det fungera med ca 20 kilos packning.)
Har någon ett gott råd att ge eller erfarenheter kring detta så tas de gärna emot:)
Malamuten väger ca 45 och jag 74 kilo.
 
Tack för tipset.
Har sneglat lite på deras "nordiska släde" och även Björkis "Tobogan".
Tanken var att i väntan på nästa malamute även kunna köra släde redan nu med 1 hund. Tanken var att gå på tur på hyfsat preparerade skoterspår. Vi kör i dag en trehjuling där han drar mig så det fungerar bra.
Vore kul och höra om någon kört släde med 1 hund där man står på släden.

// Tommy
 
Jag kör 1-3 hundar med en helt vanlig spark där jag satt på tillhörande snöskidor. Sparkar finns i lastmodell också. Broms fixar man lätt med en skotermatta. Fördelen med en spark är att den går att styra mer än en släde.

http://www.cykelimporten.se/produkter/80318.html
http://www.cykelimporten.se/produkter/80330.html

Annars finns ju så kallade huskybuggys: http://www.danlersled.com/Husky-Buggy2010.html

Huruvida en hund klarar att dra dig ensam beror på både före samt dragviljan/styrkan. Min äldsta tik skulle lätt dra två välvuxna personer medan huskyhanen skulle ge upp efter fem meter om han inte hade en dragpolare. Det är tyngre för hunden att dra på snö än med en barmarkscykel.
 
pulka

Har du köpt en Grönländare i stället för en Malamute så har du kunnat lasa på hela släkten på pulkan och kört . Skämt å sido så är en hund för lite att dra dig och en släde . En nordiskpulka och skidor är det enda rätta för en hund
 
Det verkar som om ingen kör släde med en hund så jag får vänta in hund nummer 2. Tills dess så står det mellan en nordisk släde eller en Fjellpulkan med broms.
Fjellpulkan har ju lite bredare användingsområde.
 
Om du införskaffar en nordisk släde som Göstas Polaris kan du även köra den med 2 eller 3 malamuter. Införskaffar du den större varianten direkt kan du köra 4-6 malamuter med Göstas nordiska släde (från Kallasgården).

Kör ofta i fjällen med den stora Polarisen med två malamuter och det fungerar bra. Polarisen går mycket bra på lössnö och du har en helt annan möjlighet att styra den än du har med en fjällpulken, särskilt om du behöver/vill skråa ner för ett fjäll. Ytterligare en fördel med en Polaris (eller annan nordisk släde) är att du kan köra hunden eller hundarna med vanlig (nome) lina om du önskar. Det vanliga är att du kör nordisk stil med skacklar, men till Polarisen tycker jag även vanlig lina har fungerat bra.

Kör du mycket i fjällvärlden är en Polaris dessutom super vid långa nedförsbackar då du kan stå bakom släden och med god balans använda bromsen. Fjällpulken har inte samma möjlighet till god balans vid nedförsbackar.

Lycka till med dina fjällturer och kom ihåg att njuta av naturen :)
 
Björkis släde ska inte vara några problem men allt beror på slädens vikt, lastens vikt och din vikt om du ska stå på släden samt hur pass villig du är att sparka släden när hunden inte orkar. Men också hur pass musklad din hund är och hur dess kondition ser ut. Annars är en nordisk släde att föredra där hunden enbart behöver dra det släden väger samt lasten, din vikt går därmed bort då du åker skidor efter den. Eller också fjällpulka alternativt segebaden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
cradle Pulka med draghund Hundsport 15
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Vinddriven Pulka för höga hastigheter Hundsport 3
s022vq pulka? Hundsport 6
Tollan Snowdogs eller Ruffwear..? Hundsport 16
Graip Släde för 4 hundar Hundsport 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...