Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lite OT ja, men vi bör ändå vara korrekta när vi pratar om lagar och upplyser andra om vad som är rätt och fel.
24 kap. 1 § Brottsbalken:

"En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458)."

Alltså har envar rätt att använda försvarligt våld för att avlägsna obehörig från bostad. Om den egna tomten räknas in i den eller inte kan jag inte svara på rakt av.

24 kap. 5 § är också intressant:

"Om någon enligt 1--4 §§ detta kapitel eller enligt 10 § polislagen (1984:387) har rätt att begå en annars straffbelagd handling, har var och en som hjälper honom samma rätt. Lag (1994:458)."

Alltså får alla hjälpa till om någon har rätt att använda nödvärn.


Nu är det OT, ja. Men nödvärnsrätten är en viktig lag och det är tråkigt om det sprids missuppfattningar om den.

Bra

En annan sak med rätten till nödvärn är att bejaka proportionalitetsprincipen... Om någon slår sönder en bil lär det bli svettigt i tinget att förklara varför man körde över gärningsHEN.
 
Var i Värmland i mitten av april o besökte ett par naturreservat samt strövade i skog o mark. Noterade att det på många platser satt röda/orange snitslar runt träden med texten "Jakt", "Älgjakt" etc.

Även på två st. vägbommar som jag passerade (till fots) satt det skyltar med texten "Jakt Pågår". Den ena passerade jag kl 23 på kvällen och det var beckmörkt.

Jag upplevde det som att dessa snitslar och skyltar satt där för jämnan och att syftet var att hålla, av jägare icke önskvärda besökare borta, även då jakt inte pågår. Rätta mig gärna om jag har fel.

Vore för övrigt trevligt om tråden kunde återgå till TS intention om just ovanstående. En ny tråd där nödvärnsrätt och liknande avhandlas är ju ganska lätt att starta.
 
Och var står det att en jakträttsinnehavare har rätt att utöva jakt på sin mark?

Det som står i jaktlagen är att jakträttsinnehavaren har rätten till nerlagt vilt.

"10 § Fastighetsägaren har jakträtten på den mark som hör till fastigheten", Jaktlag (1987:259) (http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19870259.htm)

"Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten
oberoende av vad som föreskrivits ovan."

Detta är från Regeringsformen som är grundlag. Kapitel 2, paragraf 15. Där har du hänvisning till lagtext.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...s-1974-152/#K2
Jo, men vad betyder "enligt allemansrätten"? Det specificeras lite mer i naturvärdsverkets skrift "Allemansrätten – vad säger lagen?" (https://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8100/91-620-8161-6/). Där står bland annat följande:

"Men allmänheten får inte ta sig sådana friheter att markägaren och andra fastighetens invånare tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller skada: hemfriden (i vidsträckt mening) och markägarens ekonomiska intressen får inte kränkas"

Jakträtten är helt klart en ekonomisk fråga för markägaren, så nej, allemansrätten smäller inte högre än rättighetsinnehavarens rätt att jaga.
 
"10 § Fastighetsägaren har jakträtten på den mark som hör till fastigheten", Jaktlag (1987:259) (http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19870259.htm)


Jo, men vad betyder "enligt allemansrätten"? Det specificeras lite mer i naturvärdsverkets skrift "Allemansrätten – vad säger lagen?" (https://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8100/91-620-8161-6/). Där står bland annat följande:

"Men allmänheten får inte ta sig sådana friheter att markägaren och andra fastighetens invånare tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller skada: hemfriden (i vidsträckt mening) och markägarens ekonomiska intressen får inte kränkas"

Jakträtten är helt klart en ekonomisk fråga för markägaren, så nej, allemansrätten smäller inte högre än rättighetsinnehavarens rätt att jaga.

Mja. I grundlagen så nämns ju allemansrätten i exakt samma paragraf som garanterar just markägarens rätt till sin mark gentemot staten tex, så de två intressena är nog rätt lika. Det där med ekonomin, tja det finns ju en diskussion kring där allemansrätten används i omfattande organiserad turism osv och där kanske det blir aktuellt, om det blir helt omöjligt att jaga och man kan påvisa X kronors förlust. Men den normala vandraren som stöter på en jakt-skylt och funderar på vägval kan nog lugnt skita i det.

Tycker det blir rätt meningslöst detta, går inte att hitta en lagparagraf som beskriver hur man ska knyta skorna på vandringen eller om jägaren ska skita bakom en tall eller en björk heller. Tur är väl det. Om alla visar lite hänsyn så blir alla glada.
 
Mja. I grundlagen så nämns ju allemansrätten i exakt samma paragraf som garanterar just markägarens rätt till sin mark gentemot staten tex, så de två intressena är nog rätt lika.
Inte enligt naturvårdsverkets skrift, vilken tydligt säger att jakträtten går före.

Det där med ekonomin, tja det finns ju en diskussion kring där allemansrätten används i omfattande organiserad turism osv och där kanske det blir aktuellt, om det blir helt omöjligt att jaga och man kan påvisa X kronors förlust. Men den normala vandraren som stöter på en jakt-skylt och funderar på vägval kan nog lugnt skita i det.
Nej, en normal vandrare som traskar förbi utan att göra sig någon ansträngning att störa jakten kan nog aldrig anses ha inkräktat på jakträtten i någon reell mening. En person som tältar framför älgpasset under älgjakten och vägrar flytta på sig med hänvisning till allemansrätten är dock i mer blåsväder.

Tycker det blir rätt meningslöst detta, går inte att hitta en lagparagraf som beskriver hur man ska knyta skorna på vandringen eller om jägaren ska skita bakom en tall eller en björk heller. Tur är väl det. Om alla visar lite hänsyn så blir alla glada.
Håller helt med :).
 
Var i Värmland i mitten av april o besökte ett par naturreservat samt strövade i skog o mark. Noterade att det på många platser satt röda/orange snitslar runt träden med texten "Jakt", "Älgjakt" etc.

Även på två st. vägbommar som jag passerade (till fots) satt det skyltar med texten "Jakt Pågår". Den ena passerade jag kl 23 på kvällen och det var beckmörkt.

Jag upplevde det som att dessa snitslar och skyltar satt där för jämnan och att syftet var att hålla, av jägare icke önskvärda besökare borta, även då jakt inte pågår. Rätta mig gärna om jag har fel.

Vore för övrigt trevligt om tråden kunde återgå till TS intention om just ovanstående. En ny tråd där nödvärnsrätt och liknande avhandlas är ju ganska lätt att starta.

Precis därför jag startade tråden. Jag har sett både skyltar och snitslar på många ställen som jag misstänker handlar om att stänga ute folk. Själv tycker jag att jag tar tillräcklig hänsyn till jägare. T.ex. under en höstvandring förra året i Sörmland planerade jag slå läger i ett visst område. När jag på em kom dit var jägare där. Jag bad dem visa på kartan inom vilket område de jagade och slog upp tältet några km längre bort.
Däremot tycker jag inte om det bemötande jag fick på en dagstur ( då jag följde en enskild väg ) och mötte jägare som blev mycket irriterade och sa att det störde jakten om jag spankulerade där. Då hade jag ingen lust att gå därifrån. Jag tycker också att vissa skribenter i tråden verkar tycka att jägare har en större rätt till naturen än andra.
 
Still Alive;726242 Jag tycker också att vissa skribenter i tråden verkar tycka att jägare har en större rätt till naturen än andra.[/QUOTE sa:
Det kan möjligtvis bero på att jägarna har vett att göra rätt för sig och betala ett årligt arrende till markägaren.
/Niklas
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.