Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Man vet ju hur jägare är. Gamla, närsynta, darriga och skjuter på allt. Visselpipa och röda kläder samt hålla sig borta om man ser en sådan skylt. Ler

Du känner inte så många jägare va..? Men visst gör man som den skäggiga hippiedansken jag träffade på i skogen under älgjakten, klädd helt i grönt och med ett renskinn fastspänt på ryggsäcken så kanske man utmanar ödet lite för mycket. Vill ju inte att det här ska hända..

https://www.youtube.com/watch?v=MC9PTsDbN1I
 
Mitt inlägg är med viss glimt i ögat, med att jag menar att oavsett fall jakt pågår så ska man respektera jaktområdena och att det är bättre att vara på säkra sidan och hålla sig utanför dom, ömsesidig respekt. många skiter i kulfång i stundens hetta .vad jag läst skjuts det någon hund då o då av misstag som tagits för en gris,

Jag är dock seriös med att vissa skjuter på allt som rör sig, där ska jagarexamens utbildning vara bra hårdare istället för att lära sig alla jordens fåglar i mitt tycke !

Jag visste dock inte att man inte fick avhysa folk från marken då man tyldigen har rätt att avhysa folk från privata vatten...Men här har jag endast lyssnat till jägare på jobbet om detta som menar på att man har rätten till detta, dom har även haft vilda idéer på hur man tar bort varg från marken vilket fått mig att ifrågasätta en hel del om dessas värdegrunder..

Så i princip kan man ju påstå att det inte finns något som heter "privat mark" om allemansrätten går först? har hört detta innan men tycker det verkar galet faktist. jag anser att man leker lite med människor liv , jakt eller inte vill inte jag möta en person beväpnad obeväpnad i skogen.

Nästa gång blåbärs plockarn med rånarluva e ute lär han få komma undan med en betydligt mildare utskällning vid åteln ;)
 
Mitt inlägg är med viss glimt i ögat, med att jag menar att oavsett fall jakt pågår så ska man respektera jaktområdena och att det är bättre att vara på säkra sidan och hålla sig utanför dom, ömsesidig respekt. många skiter i kulfång i stundens hetta .vad jag läst skjuts det någon hund då o då av misstag som tagits för en gris,

Jag är dock seriös med att vissa skjuter på allt som rör sig, där ska jagarexamens utbildning vara bra hårdare istället för att lära sig alla jordens fåglar i mitt tycke !

Jag visste dock inte att man inte fick avhysa folk från marken då man tyldigen har rätt att avhysa folk från privata vatten...Men här har jag endast lyssnat till jägare på jobbet om detta som menar på att man har rätten till detta, dom har även haft vilda idéer på hur man tar bort varg från marken vilket fått mig att ifrågasätta en hel del om dessas värdegrunder..

Så i princip kan man ju påstå att det inte finns något som heter "privat mark" om allemansrätten går först? har hört detta innan men tycker det verkar galet faktist. jag anser att man leker lite med människor liv , jakt eller inte vill inte jag möta en person beväpnad obeväpnad i skogen.

Nästa gång blåbärs plockarn med rånarluva e ute lär han få komma undan med en betydligt mildare utskällning vid åteln ;)

Jag vet inte vilket land du kommer från, men du har tydligen inte vistas i det svenska samhället eller i svensk natur. Avhysning skall göras av polis eller kronofogden, vare sig det gäller lägenhet, tomt eller någon annan privat egendom!
 
Bara polis har rätt att avhysa, även kronofogden ber om hjälp. Men som markägare/brukare har du rätt att be någon lämna din mark om de stör eller förstör, vill de inte lämna kan du få hjälp av polisen.

Och åter till ursprungsfrågan; visst är det dumt om skyltarna sitter uppe när det inte jagas, för då minskar de ju i värde. Är du säker på att det inte pågår jakt där ändå, t.ex. jagas gris året runt, och säkert med lite extra intensitet kring så-tider? Annars så har jag hört om markägare som försöker hitta sätt att få hästar att välja en annan väg då hästar snabbt gör stor skada på blöta mjuka vägar.
 
Om jakt pågår är det ju lite tokigt att man går och smyger i buskarna risken är nog försvinnande liten att du ska tas för vilt men det kan komma vilt mellan dig och jägaren vet han då inte om att du ligger och plockar hallon i närmsta buske kan ju en olycka inträffa.

Det är ju bra att ha vissa signalfärger och att ge sig tillkänna om man ser en jägare istället för att gömma sig...

Sen får man inte vara ute för att medvetet störa jakten, men jag vill inte störa svampplockningen heller ;) .

Men jag tycker nog det är dumt om skyltarna sitter hela säsongen.
 
Bara polis har rätt att avhysa, även kronofogden ber om hjälp. Men som markägare/brukare har du rätt att be någon lämna din mark om de stör eller förstör, vill de inte lämna kan du få hjälp av polisen.

Och åter till ursprungsfrågan; visst är det dumt om skyltarna sitter uppe när det inte jagas, för då minskar de ju i värde. Är du säker på att det inte pågår jakt där ändå, t.ex. jagas gris året runt, och säkert med lite extra intensitet kring så-tider? Annars så har jag hört om markägare som försöker hitta sätt att få hästar att välja en annan väg då hästar snabbt gör stor skada på blöta mjuka vägar.

Ett mycket sent svar, men jag har inte sett inlägget förrän nu. Jag vet ett ställe där en skylt alltid sitter uppe. Året om - dygnet runt. Jag misstänker att det handlar om att försöka stänga allmänheten ute.
 
Vi har allemansrätt osv och jag tycker absolut inte man ska bry sig det minsta om jägare och deras jaktmarker. Sådan är lagen också. Det är upp till jägarna att inte skjuta på folk. Thats it liksom. Jag går ofta kamoflageklädd i jaktområden under jaktsäsong. Inte mitt problem, visst vore det jobbigt att bli skjuten men risken är så otroligt liten att det vore mer logiskt att bära hjälm när man vandrar i skogen för skydd mot fallande grenar... Försöker en (berusad?) arg jägare avvisa en bör man ringa polis och förklara att beväpnad person försöker tvångsförflytta en så kan lagen göra sitt jobb och skogen bli lite säkrare för alla andra.
 
Jag har också noterat en sån skylt som sitter uppe året runt vid en bom över en grusväg där jag cyklat ett par gånger under sommartid. Trist. Vem har rätt ta bort en sån skylt?

Har stött på jägare på vildsvinspass utan att jag sett skyltar då kom vi gående mellan ett par skridskovatten.

Thure
 
Jag har också noterat en sån skylt som sitter uppe året runt vid en bom över en grusväg där jag cyklat ett par gånger under sommartid. Trist. Vem har rätt ta bort en sån skylt?

Har stött på jägare på vildsvinspass utan att jag sett skyltar då kom vi gående mellan ett par skridskovatten.

Thure

Du har inte rätt att ta bort den, men sitter den uppe under sommaren, då knappast något är lovligt, så passa på att skicka in en polisanmälan om att du misstänker att olaga jakt pågår på marken då knappt något är lovligt och de ändå skyltar med at jakt pågår...
Du kan kolla här när det knappt finns något lovligt där marken är:
http://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/#Södermanlands län,-1,2015-01-01,2015-12-31,
 
Allemansrätt/skyldighet

Trist att skyltarna sitter uppe hela året, då tappar skyltningen trovärdighet.

Vad det gäller allemansrätten och jakt så kan man läsa vad som gäller här:
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Jakt-och-fiske/

Citat: "I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet."

Undrar om inte smygning i camokläder under pågående jakt kan gå under hindra, försvåra jakt...
 
Kommunen

Jag har också noterat en sån skylt som sitter uppe året runt vid en bom över en grusväg där jag cyklat ett par gånger under sommartid. Trist. Vem har rätt ta bort en sån skylt?

Har stött på jägare på vildsvinspass utan att jag sett skyltar då kom vi gående mellan ett par skridskovatten.

Thure

Denna förnämliga skrift är gratis och borde nog läsas av flera.
På sidan 23 börjar texten om skyltar.
https://www.naturvardsverket.se/Ner...adUrl=/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...