Hitta på i jämtland på sommaren?

Tänkte bege mig norrut till sommarn och leva ett par veckor i naturen. Har ni några bra ställen för fiske, vandring och allmänt friluftsliv? :)

Tänkte även passa på och kolla in staden Östersund.
 
Jämtlandstriangeln

Jag kan rekommendera jämtlandstriangeln :)

Men det finns massor att göra och se i Jämtland så bara ge besked på vad du har lust på att göra så finns det säkert många som kan ge tips och råd!

/Krister
 
Ca 12-13 mil norr om Ö-sund så har du Valsöbyn.
Jag var där förra sommaren och vandrade lite och fiskade i fjällen.
Inga leder men med karta och lite råd så hittar du........ grymt fiske.... fick mer fisk än jag hann äta.
Vi gick inte så långt.... nån mil per dag men mer fiske och njutning.
Mest vart det på Norska sidan men även på den Svenska.
 
Jag hade tänkt vara borta ca två veckor, som sagt, så kanske någon kombination av triangeln och sedan valsjöbyn. Säg att det tar 4 dagar att gå triangeln i lugnt tempo, sen drar jag och fiskar vid valsjöbyn i kanske 4 dagar, och till slut återhämtar mig i östersund någon dag innan jag tar bilen hem igen.

Tror ni det låter bra?
Vad för kartor kan man tänkas behöva för detta?
 
Hur fixar man fiskekort för vattnen där uppe? Jag brukar själv jaga ripa i de krokarna på höst och vinter.

Ca 12-13 mil norr om Ö-sund så har du Valsöbyn.
Jag var där förra sommaren och vandrade lite och fiskade i fjällen.
Inga leder men med karta och lite råd så hittar du........ grymt fiske.... fick mer fisk än jag hann äta.
Vi gick inte så långt.... nån mil per dag men mer fiske och njutning.
Mest vart det på Norska sidan men även på den Svenska.
 
Har badat i Valsjön, svinkallt!
Sedan också badat i Gunnarvattnet, inte lika svinkallt, finns en sandstrand tom.
Men nu är jag gammal och vill ha lite varmare vatten för och hoppa i, inte som när man var barn och tyckte det var badbart bara isen var borta...

Det finns lite olika kort där uppe, Men ett som täcker nästan hela området.
http://www.fiskevalsjobyn.nu/fkort.html
Men tänk på att om du ska upp på fjället så kan det vara så att de vattnen inte är med på kortet.
Priset är ju 350 kr/vecka och 800 kr/år
Med lite planering med sen semester ett år och tidig näste kan man fiska två sommrar på samma årskort...

Kommer nog att åka upp dit två veckor i sommar och försöka ta upp lite harr i Toskströmmen, någon öring i en viss skogstjärn och röding ovanför Regnsfallet!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...