Nya .typ-filer till fripro

Screenshots på rensad ändrad fjällmiljö?

Finns det exempel och anledning att rensa en ren fjällkarta där det är väldigt lite bebyggelse? Om så är fallet tar jag gärna en titt via skärmdumpar. Jag kör Vista HCx.
 
Finns det exempel och anledning att rensa en ren fjällkarta där det är väldigt lite bebyggelse? Om så är fallet tar jag gärna en titt via skärmdumpar. Jag kör Vista HCx.
De delar av FriPro som utgår från Fjällkartan ser lite annorlunda ut och reagerar inte på samma sätt på ändrad typning som övriga FriPro gör.

Vägar & stigar blir fortfarande tydligare men behovet av omtypning är inte alls lika uppenbart som för mer tätbebyggda områden. På fjället är t ex höjdkurvor ibland av större intresse än vägar.

Testa själv hur det ser ut i din GPS!
 
Jag

har bara FriPro över Götaland och Svealand och är i stort nöjd med den beträffande Dalafjällen. Den gamla Friluftskartan över Norrlandsfjällen har en del nackdelar. Bland annat så kan vinter och sommarleder ligga förskjutna i kartan jämfört med verkligheten då man utgått från placeringen på den tryckta kartan där ibland lederna markerats sidoförskjutna för att öka läsbarheten.

En annan ofullkomlighet jag retat mig på är att t ex STFs fjällstationer och stugplatser inte syns förrän man zoomat in till 200m. Detta gör det osmidigt att ruttplanera på PC eller med GPSen. Jag lägger ofta in stugplatser och liknande som waypoints för att de skall synas i mindre skalor.

Men höjdkurvor och jokkar finns på rätt ställe. Att glaciärer minskat i utbredning får man leva med.

GPSnavigation är ofta mycket värdefull utanför lederna i fjällen.

Thure
 
Jepp, blir ju lite jobbigt utan höjdkurvor i fjällen... bokstavligen :) Det jag sett här ser ju riktigt bra ut. T.ex. ersätta "vägbom" med ett rött kryss och ta bort hus/gård. Punkt räcker bra. Jag ska testa när jag har en ledig kväll snart.

PS. Jag gick hem själv under två dagar i Sarek i somras pga trasiga fötter. Det var ganska kontrollerat då det fanns en "svårorienterad stig" att följa långa sträckor. Det var en extra trygghet med GPS:en utöver karta och kompass. Stigen fanns på den gamla Friluftskartan men var ibland förskjuten åt olika håll upp till 4-500 meter, GPS kontra verklighet.

De delar av FriPro som utgår från Fjällkartan ser lite annorlunda ut och reagerar inte på samma sätt på ändrad typning som övriga FriPro gör.

Vägar & stigar blir fortfarande tydligare men behovet av omtypning är inte alls lika uppenbart som för mer tätbebyggda områden. På fjället är t ex höjdkurvor ibland av större intresse än vägar.

Testa själv hur det ser ut i din GPS!
 
Senast ändrad:
Tack till Brune för all info.

Version 1.04 funkar exemplariskt enligt tidigare beskriven metod. Med hjälp av Maptools och TYP filer har jag fått till en karta som funkar kanon för seriöst grus/skogs åka på MC. "Städat" bort allt onödigt vilket medför att man bara behöver kolla på skärmen en kort sekund för att få den info man behöver. Tidigare fick man kolla flera ggr vilket gjorde att man tappade fokus på körningen med minskad säkerhet som följd.

Någon som har koll på hur man gör transparanta kartor, vore intressant att laborera lite i höstmörkret

Kartan blir transparant om man ändrar en parameter i headern till kartfilen.

Googla efter Egna kartor till garmin_PA6.pdf

där står en hel del nyttigt.

Också:

http://www.gps-info.nl/handleiding9_uk.html

google :)
 
Omtypning

Typfiler finns här: http://resmark.se/gps/hallwag.zip
__________________[/QUOTE]
Jag har laddat ner typfilerna och installerat på MapSource, och i datorn får jag upp omtypade kartor, men när jag fört över dem till min 60CSx blir Fripro omtypad men City Navigator oförändrad! Vad kan detta bero på?
 
Nu har jag laddat in bengibollens typ-filer v 0.9d i min Vista HCx med Friluftskartan Pro och jag tycker att det är en klar förbättring jämfört med originalutseendet. Tack så mycket bengibollen!

Den allra största fördelen tycker jag är att stigar och mindre vägar ritas med svart istället för brunt. Med brunt som i originalkartan försvinner ju stigarna bland höjdkurvorna och syns knappt alls. Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att ha ännu kraftigare streckad linje för stig och traktorväg än det är i 0.9d.

Saknar dock faktiskt den ursprungliga symbolen för badplats: En haj som förföljer en badande. :) Vi hade roligt åt den idag när vi gick runt en sjö med badplats.

Måste man förresten överföra hela kartuppsättningen efter ändring av typ-filer? Jag provade först med bara några kartblad men då fattades resten av kartorna. Det verkar som att MapSource byter ut alla kartor på en gång när man skickar kartor till GPS:en och det är i så fall inte speciellt smart.

Hur har det gått med ny GPS bengibollen? Jag lägger gärna ett bidrag som tack för typ-filerna.

Örjan
 
Måste man förresten överföra hela kartuppsättningen efter ändring av typ-filer? Jag provade först med bara några kartblad men då fattades resten av kartorna. Det verkar som att MapSource byter ut alla kartor på en gång när man skickar kartor till GPS:en och det är i så fall inte speciellt smart.
Örjan

Tyvärr är det så :-(
 
Föra över alla kartor samtidigt

Nödvändigt eftersom Mapsource bygger ett index över alla överförda kartdelar så att det funkar att söka i din GPS.
 
Jag har laddat ner typfilerna och installerat på MapSource, och i datorn får jag upp omtypade kartor, men när jag fört över dem till min 60CSx blir Fripro omtypad men City Navigator oförändrad! Vad kan detta bero på?
Vissa av Garmins GPS:er struntar i typningen för just City Navigator utan kör för denna karta en egen inbyggd typning. Men det skall inte gälla för 60CSx utan där skall du få med dig omtypningen.

Se till att du har exakt rätt typ-fil som är avsedd för exakt den versionen du har av City Navigator.

Vad händer om du enbart för över ett enda segment från City Navigator och inget annat? Samma problem?
 
Vissa av Garmins GPS:er struntar i typningen för just City Navigator utan kör för denna karta en egen inbyggd typning. Men det skall inte gälla för 60CSx utan där skall du få med dig omtypningen.

Se till att du har exakt rätt typ-fil som är avsedd för exakt den versionen du har av City Navigator.

Vad händer om du enbart för över ett enda segment från City Navigator och inget annat? Samma problem?

Jag har en 60 Cx, bägge kartorna funkade för mig.
 
Jag har laddat ner typfilerna och installerat på MapSource, och i datorn får jag upp omtypade kartor, men när jag fört över dem till min 60CSx blir Fripro omtypad men City Navigator oförändrad! Vad kan detta bero på?

Jag har kollat och det jag skrev innan stämmer. Du har inte rätt .typ-fil till din karta. Dvs du har en typ-fil med ett kart-ID som tillhör en annan version av City Navigaror. Det funkar i Mapsource men det funkar inte i GPS:en.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman TYP-redigerare? Navigering 3
chripopper Ändra färg på vägar med typ-fil? Navigering 3
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
jonasolof Färgförändringar i garminkartor typ Navigering 2
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Kartor men koordinater typ 6617260.1637300 ???? Navigering 1
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.