Polen & Slovakien

Hejsan!

Någon som vet någonting om skidåkning i POlen eller Slovakien? Vill gärna prova på själv men lite tips inför strapatsen vore kanon.

MVH
Anselmo
 
Undvik storhelger......

...totalt kaos då, massor av otrevliga f.d östtyskar invaderar framför allt den slovakiska sidan, där skidåkningen är bättre än på den polska.
Liftsystemen har sett sina bästa år samt att det tar tiiiid att ta sig upp (speciellt om massor av ossies trampar runt på dina skidor). Vädret varierar mycket, inte alls lika snösäkert som alperna/Sverige/Norge.
MEN, nu ska jag inte vara för negativ, om vädret är bra, snöförhållandena gynsamma, lite människor i backarna (rätt tid) så är det kanonbra. Du kan bo billigt o "lyxigt", go mat supergo öl, mycket trevliga människor, kan du lite polska/slovenska (plugga in fraser), så blir de ytterst hjälpsamma (ok, skitstövlar finns ioförsig överallt... så håll reda på plånboken).
Rekommenderar Tatranska Lomnica eller Stbske Pleso på den slovakiska sidan. I Polen är det mindre utbyggt, större delen av Tatrasbergen är nationalpark.
Blir inte skidåkningen en höjdare, så blir garanterat vistelsen det!
///Håkan
 
Testa denna adress.

Tjena.
Själv brukar jag tillbringa ca 4 veckor om året i Tatrabergen men jag åker inte skidor så testa denna adress. http://www.zakopane.pl/e/
Det är på engelska och här finner du förhoppningsvis informationen du söker.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.