Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise

Vi är ett par runt 60 år som ska göra vårt första fjälltur i augusti 2016. Vi tänkter gå Kungsleden Abisko- Kebnekaise och bestiga Keb. Vi planerar att tälta längs leden förutom sista natten efter bestigningen vid Kebnekaise.
Finns det någon här som kan ge oss tips på en bra tält? Vi vill ha en trygg tält som inte väger mycket. Max pris 7500 kr. Vi måste även köpa liggunderlag och sovsäckar, vilka är bra? Var är det lätt/svårt att hitta tältplats?
Vi tar också gärna emot tips på övrigt som är nyttigt inför turen.
// Helena
 
många frågor, vissa svar finns säkerligen i forumen.

när det gäller tält kommer ni få en mängd förslag, så innan allt sätter igång: kolla på tälten i butik uppsatta så att ni får en vettig uppfattning om dom. generellt gäller att ett tält ska vara lätt, starkt och rymligt men det går inte att få alla dessa parametrar samtidigt. men det sagt skulle jag spontant säga hilleberg nallo 2 eller nallo 3 om ni vill ha lite plats. om ni vill verkligen ha ett bomber tält så kan nammatj 2, också från hilleberg vara ett alternativ, men personligen använder jag det hellre på vintern.
 
Finns det någon här som kan ge oss tips på en bra tält? Vi vill ha en trygg tält som inte väger mycket. Max pris 7500 kr. Vi måste även köpa liggunderlag och sovsäckar, vilka är bra? Var är det lätt/svårt att hitta tältplats?

Hej Googlade dig och du verkar finnas i Stockholm. Besök t.ex.Alewalds på Kungsgatan i vår
då dom har tält uppställda och fundera över hur stort tält ni skall ha. Jag är 55+ och har Nallo2 tycker om att det är lätt, hållbart och litet...

Vandring 2010 jag gjorde denna sträcka

Tips på bra småsaker etc. finns i denna pdf från utsidan

God tur...
 
Jag rekommenderar att ni väljer tjocka men lätta uppblåsbara liggunderlag från thermarest eller exped - provligg i butik!

Och lätta dunsovsäckar - många tycks vara nöjda med prisvärda beställda från Polen. Kom ihåg att ämnesomsättningen sjunker med åldern, så välj inte för svala.

Tältet får inte heller väga för mycket - köp inte ett pansartält, utan tänk i stället att om det blir storm kan ni gå in och torka i nästa stuga om något blir blött. Tält är ok att köpa begagnat om sovsäckarna blir dyra...

Om ni ska njuta av turen får det inte bli för tungt att bära helt enkelt. Gör en lista på vad saker väger så ser ni var ni kan spara (onödiga ombyten, bra att ha saker t.ex).

Och jag rekommenderar dubbla stavar för att spara knäna.

Det finns massor med bra tältplatser utmed leden, bara ni lämnat nationalparken och undviker Tjäktjapasset...
 
Somligt i utrustningen behövs mer och får inte tappas. Ett persiennsnöre genom snörhålet, runt halsen, innanför skjortan är både praktiskt och funkis inte bara för jägarsoldater.

Jobbar du med prylen hjälper snöret sig att se den innan du går vidare.

go tur
 
Ni har redan fått flera bra råd. Jag vill bidra med följande.

Om ni har tid så gå gärna från Alesjaure till Vistas och därifrån till Nallo och Sälka. Tar väl någon dag extra men naturen är fantastisk.

Tänk på att begränsa packningen. Varje hekto har betydelse för skaderisken och trivseln. Som ett grovt riktvärde bör er sammanlagda packning (inkl. ryggsäckar) inte överstiga 30 kg om ni bär all mat med er. Väljer ni att delvis köpa mat i stugorna bör vikten minska med motsvarande mängd.

Lycka till önskar Pelle
 
Testa ligglängden

Testa även att ligga i tältet med det liggunderlag ni ska använda. Jag är lång (190 cm) och klarar inte tält med lutande innertält. Det kan stå att ligglängden är 220-230 cm. Men så fort man kommer upp några cm på liggunderlaget och sedan har sovsäcken ovanpå fötterna så kan det helt plötsligt vara så att man ligger emot tältduken och då blir det fuktigt och obehagligt.

Jag själv har Hilleberg Kaitum 2 GT och 3 GT. Jag värdesätter den större absiden mycket och dom raka innertältsväggarna. Har även ett Allak som jag ligger emot med både fötter och panna. Det kan funka om jag tältar ensam men det är trångt när man är två. Det har också för små absider för min smak men det är ju olika vad man tycker där.

Anjan 2 GT kan ni ju kolla på. http://se.hilleberg.com/SV/products/yellow-label/anjan/anjan2gt.php Men som sagt så är det bra att kolla att ni verkligen får plats. Det ligger på drygt 2 kg och kostar knappt 7000 kr. Dock är det väl sagt att dom inte klarar svårare blåst men den sträcka ni ska gå bör inte vara några problem.

Hillebergs modeller kostar ofta lite mer än 7500 kr men då har ni också ett boende som förmodligen håller tills den dag ni tältar er sista natt. Dock är det helt ok att köpa ett begagnat Hilleberg om ni lyckas hitta ett.

När det gäller sovsäckar så har jag själv denna http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/quilt-450?gid=53&vid=7

Och min sambo har denna http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/lite-line-400?gid=61&vid=6

Ni skulle säkert klara er med en något svalare säck och på så sätt komma ner ytterligare lite i vikt.

När det gäller liggunderlag så håller jag med om att det är skönt med uppblåsbara. T ex detta http://www.addnature.com/exped-synmat-ul-7-m-413227.html

Det är dock mycket tunn väv eftersom det är ett lättviktsunderlag så jag säkrar även upp med ett vanligt enkelt cellplast typ detta http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...ack-och-liggunderlag/Liggunderlag-2000034691/ Det klipper jag då av så det är ca 120 cm långt. Skönt att ha att sitta på under raster och i absiden. Men också bra som säkerhet om ett liggunderlag går sönder.

Tältplatser hittar ni lätt nästan överallt förutom några km före och efter Tjäktjapasset. Där kan det vara lite svårare men inte omöjligt. Ni får som sagt heller inte tälta i naturreservatet runt Abisko. Tips på mycket fin tältplats är en liten bit uppför backen efter ni passerat bron efter Abiskojaure och börjar gå upp i skråbacken. På höger sidan hittar ni bra plats med fin utsikt över dalen och sjön. Även några km längre upp precis när sjön Alesjaure börjar är det fint.

Själv gillar jag inte att tälta så nära stugorna utan snarare mellan dom. Som någon skrev så är det också finfint uppe vid Nallo. Dit kan man även gå från Sälka och tillbaka om man vill. Men häftigast är att komma från Vistasstugan då man verkligen får se nålen i sin rätta prakt.

Men om det är er första vandring så kommer ni nog vara mer än nöjda med den vanliga vägen Abisko-Nikkaluokta. Så kan ni göra fler turer när ni fått upp ångan.

Ta gärna en dag extra på er för att kunna ta det lugnt. Hinner ni när ni väl gått upp på Keb så kan ni ta en dagstur till Tarfalastugan. Det kommer ni inte ångra.

Lycka till och njut!
 
Tack så mycket!

Jag är helt överväldigad av alla svaren :). PDF på bra småsaker är kanon!
Jag fortsätter att undersöka olika tält men just nu lutar det åt HB Nallo 3GT. Verkar vara ett tryggt val.
Har inte tidigare varit här på Forumet men kommer säkerligen att fortsätta göra det.

Hälsar Helena
 
Öppet arkiv (SVT)

Det ligger en gammal dokumentär från 1980-talet om Kungsleden på "Öppet arkiv" på SVT, fina bilder (om än att utrustningen känns lite gammalmodig) och en del råd som fungerar än idag, bl.a. om hur man gör vid ett vadställe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
Mullvad Tälta på kebnetoppen? Fjällvandring 23
BjörnGBG Tälta på toppen av Storsnasen Fjällvandring 4
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
afuecker Tälta på is Fjällvandring 12
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
MimmiD Tälta på Lofoten? Fjällvandring 3
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2
labbman Japanska alperna - tälta? Fjällvandring 8
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
rödräven Lofoten - tälta? Fjällvandring 3
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
tobiasdr Tälta "inom" Ahkkamassivet? Fjällvandring 5
tomhylsan Tälta när det blåser Fjällvandring 12
Wolf25 Tälta i Måndalen Fjällvandring 2
Pwe Tälta i Tronndalen? Fjällvandring 5
Akaren Tälta vid Kittelsjön, Kebnekaise Fjällvandring 11
alpros vandra/tälta i stockholms område Fjällvandring 17
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
pergit Tälta i Kaffedalen? Fjällvandring 5
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
davnie Vandring i Norge, tälta Fjällvandring 3
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
donpedro tälta i snön Fjällvandring 1
pal2 Tälta i Koupervagge? Fjällvandring 12
vuogga Inte tälta i Abisko?! Fjällvandring 23
Vålnaden Tälta & vandra i jotunheim? Fjällvandring 4
b1ff tälta nära storsvuku? Fjällvandring 2
walkerboh Tälta i Norge Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.