OBS! Passa Linorna För Solen!!!

I senaste nr av norska "Villmarksliv" framgår det efter en test, att det som skadar och förringar brottstyrkan på fiskelinor allra mest, är att den blir utsatt för solljus. Testen omfattade flera olika fabrikat, och linorna utsattes för bl.a. solljus, värme, nedfrysning, doppas i saltvatten, mörkt och svalt, och i butiker där linor under en par månader förvarades utsatta för solljus genom skyltfönster respektive i vanligt innomhusljus.

Den sämsta behandling man kan ge en fisklina (t.ex. vanlig abulon), er alltså att den ligger i solljus, oavsett om det är genom frontrutan i en bil, genom ett skyltfönster eller i friluft.

T.ex när det gäller testen under några månader i butiken, så var brottstyrkan endast reduserad med ca 5% när linan inte utsattes för solljus, mens den blev reduserad med 32% när den låg i en hylla eller hänger i ett ställ som var oskyddat från solljus genom skyltfönstret.

Värst gick det ut över en lina som både blev utsatt för solljus i ett antal timmar (bl.a. i bil som ger mycket värme), nedfrysning några timmar samt doppad i saltvatten ett antal gånger. Då var brottstyrkan reduserad med så mycket som runt 40%.

Dvs: Man bör tänka sig om lite grann hur och vart man förvarar sina fiskelinor, och speciellt så måste man se upp med direkt solljus.

För egen del blev den här artikeln en liten "Ååå-det-var-som-tusan-upplevelse", eftersom jag ofta har låtit spöna stå utomhus, utsatta för intensiv högsommarsol. Inte som förvaringsplats i normala fall, men när jag är en vecka eller två på fiske hemma i Jämtland, eller på tälttur i vildmarken. Då står spöna som regel utomhus, utan att jag tänkt ett dyft på solen.

Annars, så var inte värme i sig, t.ex. i bilen, speciellt farligt, och bästa tänkbara förvaring var svalt (+5 grader) och mörkt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.