Åke Bodén

...en luring, eller? brook;)
Har inte lyckats hitta nån litteratur av honom, men dock nämns han som Westrins saligen bortgångne fiskebroder. Skämt åsido.
Har man läst Gustaf Schröders samtliga böcker, då har man fått en god inblick i att fanatisk självspäkelse kunde vara helt underbart redan på 1800-talet.
Har själv inte läst mer än en renodlad flugfiskebok, skriven av Gösta Laestander. Och naturligtvis tidningsnovellerna.
Ge mig tips på några goda/inspirerande flugfiskeböcker, om själva utelivet.
Mvh/Björn
 
Nja...

Hans Lidman är väl ok, men jag anser väl att det hans böcker, om än läsvärda, tenderar till att vara lite väl "out of date" för mig.

Hmmm Graip, det är ju ingen större idé att försöka att smussla med att även jag, har läst en del av G.Westrin. Det som jag gillar med denne författares böcker är att han till stor del skriver om de vatten som jag besöker eller har besökt. Det jag dock inte gillar är att han titt som tätt återvänder till, i ett annat inlägg nämd person. Det är väl ok att skriva om en god vän, men i mitt tycke så blir det lite för mycket av det goda.

När det gäller annan fiskelitteratur av skönlitterär karaktär så är det betydligt mer sparsmakat, men jag kan rekommendera Ulf Pierrou, men hans böcker är av mer informativ karaktär. Herr Öste och Ingerhed har även intressanta böcker i den kategorin, dock så är de böckerna lite mer.....hur ska jag uttrycka det....."basic".

När det gäller "teknikböcker" så kan du ju kolla i Recensionsbanken, vad jag tycker om "Bättre Flugfiske".

MVH Anders B

PS. Graip, pimpelfiskar du ? DS
 
Flugfiskeböcker

Trots att jag slutat fiska annat än fluga kan jag ändå njuta av att läsa fiskeberättelser från alla sorters dicipliner, undantaget trolling som jag mer betraktar som en båsport med (yrkes)fiskeinslag.

En, i mitt tycke, fantastisk berättare är Mikael Engström. (Jag tror att det är förlaget Settern som givit ut honom) M.E skriver dock inte enbart om flugfiske.
 
Tyngd och allvar

Jag tar allt som rekommenderas på Utsidan, på största allvar.;)
Klager, brook,davlen kom igen och rekommendera några titlar, jag kan inte förvänta mig att tomten kommer med hela bibliotek av dessa författare.
Jag förstår att ni inte har läst allt av dessa författare, men ändå.
brook, mitt pimpelfiske begränsar sig till Mälarens abborrar och Gautosjös rödingar.
Fina senvinterdagar är det en underbar familjesysselsättning.
Mvh/Björn
 
En...

som har varit med ett tag, eller hur man nu ska uttrycka det, är ju Isac Walton. Har inte läst något av dennes alster, men kan ju vara ett uppslag.

Graip, pimpelfiske är en toppen sysselsättning med eller utan familj, framför allt Mormyskafisket är nåt som jag gillar. Nästan snudd på att jag vill likna mormyskafisket med flugfiskets torrflugefiske, det finns gemensamma beröringspunkter...

Trevligt är även att det inte bara är jag och Graip som "härskar" i denna kategori av diskussionsforumet.

Delad glädje är dubbel glädje...

/Anders B
 
Lista

Här kommer fem tips för den som vill ha en bra introduktion till fiske-litteraturen och då främst flugfiske.

1.Wahlberg - En flugfiskares resa
2. Westrin - Hemma hos storharren
3. Engström - Längtans öring
4. Olsson - Flugfiske i fjällen
5. Juhani Aho - Kommer inte på titeln just nu.
 
Tack för hjälpen

Isac Waltons historiska"The complete angler", är väl en äkta skinnryggare, som ska synas i hyllan och tas ner och avnjutas då och då, antar jag.

Westrins "Hemma hos storharren", låter som Piteälven?

Josef, lägg in ett par av dina favoritböcker på recensionsbanken.

Pimpelfiske; Har skådat i betesaskarna hos inbitna pimpelproffs, kan lugnt påstå att jag aldrig skådat maken till detta i något annat fiskesammanhang.
Pyttesmå gulddoublé kreationer med små kulor och tofsar i läckra färger, pedantiskt radade i olika färgtoner. Man tror man hamnat hos juveleraren. Inga billiga grejor, men läckert.
Blev lurad av en sådan man, att införskaffa några dylika prylar förra vintern.
Visst nappar det, men en bra borr är lika viktigt.
/Björn
 
En av de bästa flugfiskeböcker jag läst år Tundrans Öring av Martin Falkind.Finns även på video och har visats på TV.Men även om man sett den på TV eller ej så är boken mycket läsvärd.Man blir ju oerhört imponerad av själva fisket men det är själva planeringen och alla bakslag som de råkar ut för som allra är intresantast, och som beskrivs mer detaljerat i boken.Så ni som inte läst den ,gör det!.

Tomas
 
God flugfiskelitteratur

kan rekommendera Carsten Loranges bok " Fluga i vildmark" Kan vara lite svår att få tag i, men den är värd att leta lite efter. Kom 1959 och utspelar sig mest på finnmarksvidda.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.