Tältdesign - är Exped Vela I bra som inspiration?

Jag tänkte sy ett tält. Jag har redan ett, men
  1. det väger runt 2 kg
  2. det har inget vackert väder-läge där man kan ligga myggskyddad med utsikt runtomkring sig
  3. jag vill sy ett tält
Jag vill alltså ha ett tält som väger märkbart mindre än 2 kg och kan sättas upp så att man har bra utsikt när det inte är skitväder. Jag har sett Exped Vela I och tycker att det verkar vara en smart design. Enligt internet så kan man antingen hasa upp ena långsidan eller rulla upp båda kortsidorna av yttertältet:

WatermarkHandler.ashx

WatermarkHandler.ashx


Jag skulle kunna köpa ett sådant tält, men dels är det relativt tungt (1.5 kg för UL-versionen (!)), dels är 3000 kr alldeles för mycket att lägga på ett tält, dels punkt 3 ovan.

Jag har gjort några överslagsräkningar på arean av de olika tygstyckena och enligt mina beräkningar så bör deras vikt hamna en bit under 670 g om man antar att man kan få tag på yttertältsväv för 50 g/m², innertältsväv (myggnät) för 25 g/m² och tältbotten för 90 g/m². De vikterna verkar rimliga om man tittar på t.ex. http://www.extremtextil.de/index_en.html. Med en båge på 200 g och diverse sömmar, remmar, öglor osv så borde man kunna hamna någonstans runt 1 kg.

Men eftersom jag aldrig har sett ett Vela I i verkligheten så är jag inte säker på hur och hur bra alla detaljer fungerar. Är det någon som har använt den modellen (antingen UL eller Extreme) och kan svara på:
  1. vad det är för material i de två korta bågarna i innertältet
  2. hur svårt det är att hålla yttertältet sträckt
  3. hur stadigt tältet är när hela yttertältet är upprullat
?
 
Senast ändrad:
Har ett och har brukat det. Föredrar IIan.

1 Vet inte de är insydda på mitt. Min kamrat påstår att det var Al-bågar hans.

2 I vanligaste värsta scenariot tältslagning i regn och vakna i blåst och regn håller sig mitt tält sträckt men sen har jag prövat många 5 öresstudar oxså. D v s min tältsträckning är rätt hård.

3 har bara haft upprullat i halv vind men tältet var stabilt för mig de gångerna. Har tältat nära stranden i storm och tältet leverade väl. Men då behövde jag yttertältet utvecklat.

Leta söderöver på begagnademarknaden är väl värt 1500? Har du tittat på den Norska modellen?

go tur
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...