Laxspö

Behöver en ny laxspö (Haspel) och den får bara kosta mellan 500 - 1000 kronor. Någon som har ett bra förslag på ett märke som håller? och i så fall ar denna spö går och köpa.

ha de!
 
Rolf, du får nog avslöja lite mer, vad typ av fiskeförhållanden detta spö ska användas under.
Vad du förväntar dig i kastlängd etc.

Vad har du i draglådan?
Fiskar du med spinnfluga, dupp eller med vanliga spinn/skeddrag? Vikter?

Eller metar du?

/Björn
 
Det är ju precis...

det jag också menar.
I Stockholm fiskar vi lax/öring med spinnfluga.
Dessutom dras 90% av alla tunga öringar (+10kg), just med spinnfluga och mete.

Nåja, med 40g drag, behöver du inte så grovt spö, du kan välja i stort sätt vilket standardspö som helst, från de bättre tillverkarna.

Själv använder jag vid dragkast ett 10fot DAM Speedcastspö, som ger makalösa kastlängder och är trevlig att drilla riktigt tung fisk på.
Tror inte jag betalade mer änn 1300:- för detta spö, några år sedan i och för sig.

/Björn
 
Ingen reaktion?

Nåja, fyller på själv.

När jag fiskar efter storöring/lax på djupa starkt strömmande vatten, funkar det inte med vanligt dragkastande (de far iväg i strömmen och låter sig inte sjunka).

Blytyngd i linändan 80-200 gram, är det enda som funkar.
Trelekare en bit upp på linan och en tafs därifrån, med en lämplig fluga eller en lätt flutterspoon (trollingdrag).

Kan ju bara rekommendera spön man själv har använt.
13 fot Sjösländan SS, funkar ypperligt till detta fiske, lite dyrare ca 1900:-, men det finns i ett enklare utförande (HM) för ca tusenlappen.
Vill du ha ändå längre och kraftigare spö, finns dessa även i 14 fot.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peppe_malmqvist Recension på Black Shadow laxspö? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.