Utrustning

Hej
Det gäller inte vilken flugspö man har eller att hatten kostade 600 kronor för det är ju flugan egentligen som är viktig i sammanhanget för det är ju den man ska locka fisken att ta....eller?
 
Tveklöst...

är det så.
Får man sin fluga presenterad där man vill ha den och på ett tillbörligt sätt, så spelar det ingen roll om man är klädd i toppluva och håller i ett spö för 600:-.

Annars är det väl så att flugfisket i sig, har sina "implied laws".

Att uppträda korrekt och med stil, vid fiskevattnet.

/Björn
 
Att uppträda korrekt och med stil, vid fiskevattnet.

Hej
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Att uppträda korrekt och med stil, vid fiskevattnet"?. Hmm skall man bete sig på ett annorlunda sätt bara för att man flugfiskar?
 
Tja..

inte vet jag om du behöver det.;)

Jag förstår vart du vill komma. Prylraseriets förbannelse, är inte trevligt.
Men hela Utsidans koncept, bygger på att informera varandra om vad som är meningsfullt och vad som är ovidkommande.

Sen är det ju som usse skriver, upp till var och en att utifrån sina kunskaper/erfarenheter staka ut sin väg mot fiskelyckan.

/Björn
 
björn

Jo du har nog rätt i det att var och en bestämmer egentligen själv vad man vill ha. Men det är skrämmande när vi visar signaler till dom som tänker börja med flugfiske att man behöver alla dessa onödiga prylar, det har faktiskt gott status i flugfisket och många tror att man är en bättre fiskare om man köper dessa märkes saker. Ptatade i förra veckan med en yngling som ville testa det där med flugfiske och hade varit och tittat i en större väl rekomenderat fiske butik och där också blivit rekomendert en massa skit för tusentals kronor som han skulle behöva för att kunna flugfiska. Jag menar att vi inte skall ge falska signaler till dom som har funderingar att börja med flugfiske. Det räcker med en enkel flugutrustning och några flugor så kommer man långt. Har varit många gånger och fiskat brevid en s.k. märkesfiskare och sett hur sura dom har blivit för att man inte ger en komentar till deras utrustning och ännu surare har dom blivit när jag har krokat fisken som dom inte lyckats med...fast dom har dyra grejer. En gång så gick det så långt att han packade ihop sina saker för han tyckte att vattnet inte var nog bra för hans fiske utrustning. Snacka om snobberi bland flugfiskare.
 
Rätt...

utrustning behöver inte kosta skjortan! Däremot så anser jag att man skall köpa det man anser sig ha råd med.

När det gäller nybörjare och/eller ungdomar så är har jag samma råd att ge som ovan. Har varit ungdomsledare i 10 år (är inte det numera pga jobb och studier) och om det är något som är tråkigt att se är när en förväntansfull ung kille eller tjej följer med ut till vattnet för första gången, med grejor som vanligtvis pappan har plockat ihop "det här duger åt dej, min son/dotter" kommer med en utrustning som är totalt fel.

Med fel så menar jag inte märket eller prislappen på grjorna, utan att den är oftast totalt fel i situationen och i dåligt skick. I de fallen så brukar jag låna ut mina egna grejor och sedan ha ett snack med föräldrarna.

Det är inte menat att man som nybörjare skall hoppa på ett Sage 590 SP och en Loop Traditional 2:a (eller motsvarande), men vissa av oss som anser att vi har råd och intresse kanske anser att det är ett lämpligt köp efterhand att man kommit en bit på vägen i flugfisket. MEN som nybörjare är det inte heller läge att använda "mack-oves" prylar, att ha prylar som inte funkar eller håller är ett av de bästa sätten att döda ett intresse, i mitt tycke!

Till skillnad mot dej, Rolf, så anser jag att de få affärer som finns i Luleå (i mitt tycke så finns det en affär i Luleå som är superbra, och den har väldigt trevlig och kunnig personal, vilken jag menar vet du säkert, om du som jag vistas i Wildmarken...) och säljer flugfiske grejor är överlag ok, jag har erfarenheter av betydligt sämre personal på andra orter i vårt avlånga land.

Men smaken är ju som baken...

/Anders B
 
rätt

Jo jag håller med dig att affären här i Luleå är rätt så bra, men deras priser gillar jag inte. Men men det finns ju internet och därmed kan man ju hitta många fiskesaker till ett mycket bättre pris än vad dom lokala butikerna kan erbjuda.
 
Nja...

det är nog svårt för en "riktig" affär att konkurrera med priserna mot en intenetshop, men nackdelen med internetshoperna är att man inte får nån trevlig pratstund på köpet :)

Nja, hur som helst, det är bra att det finns både och, det ger mer möjligheter till ett bra köp.

/Anders B
 
fiskebutiker

Jo du har nog rätt och för en trevlig pratstund är man ju ibland beredd och betala också lite mer för sakerna och det är ju också en fördel med att det är lättare och gå till en lokal affär och reklamera saker som inte håller måttet. Detta hade jag faktiskt stora problem med ett spö som gick av förra sommaren och efter många om och men så löste detta problem till slut.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.