loop någonting

Jag undrar hur man använder en sådan grej som skall förenkla tafsbyte vid flugfiske. Jag tror den heter loop conector eller nåt. Tacksam för svar!
Johan
 
Öglor...

brukar det också kallas. Fördelen med detta är att man inte behöver klippa i tafsen, eller i linan, vid ett byte. Det är lite svårt att textuellt förklara hur man gör, men man stoppar in spetsen på tafsen i öglan på flug linan för att sedan trä spetsen genom tafsens egna ögla. Det är inte bara Loop som använder sig av detta system, en annan fördel med detta öglesystem är att man kan ha det på genom hela linsystemet, dvs ögla på backing till fluglina, från fluglina till tafs, från tafs till tafsspets. Om man har det så kan man snabbt byta lina/tafs/tafsspets.

/Anders B
 
Bra, men...

Öglesystemet är som Anders säger fantastiskt effektivt och flexibelt. Man ansluter öglan genom, att som sagt, trä fluglinans spets i den ihåliga öglans äände. Men se till så att du har det medföljande ventilgummit nedskjutit mot botten av öglan. Du drar sedan detta över ögledel och underliggande fluglina och låter det precis täcka skarven( där öglemat. tar slut) med ventilg. första kant. Droppa på mkt lite superlim som dras in under ventilgummit och fäster öglan permanent.Nu kan du lätt använda alla tafsar som har en ögla att fästa till din fluglina.

En reservation dock. Ja använder endast öglesystem till lite tyngre fiske, såsom vårfiske med streamer eller gäddfiske där man behöver snabbt sjunkande tafsar. Till nymf- eller torrflugefiske använder jag alltid direktanslutna tafsar. Detta eftersom jag vill undvika "gångjärnet" som bildas med en ögla.

För mig personligen funkar färdigtaperade nylontafsar bäst. Jag ska snabbt ge ett klurigt tips hur man fäster dem:
Doppa fluglineänden i aceton i kanske 1 min. Sedan kan du skala bort plastcoatingen, ut kommer den flätade ihåliga kärnan (sammma modell som materialet till öglorna). Tryck in tafsspetsen i denna. Gör en nålknut med lite fritt tunnt(0,12) nylon över för att fixera. Bygg sedan upp skaven till samma tjocklek som fluglinan med limmet aquasure/liqisole. Du har nu en flexibel och hållbar skarv som tillåter direktkontakt med fisken och inte lämnar några spår på vattenytan vid torrflugefiske. :)

(oj detta blev långt, ursäkta)

//Josef
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.