Sage SLT vs G.Loomis GLX

brook,
Skulle vara kul om du tog en test med dessa spön.
Det förmodligen allra yppersta av flugspön i dag.
Gunnar Westrin fiskar ju fluga hela vintern där uppe i norr. Om du får av dig skidorna nån dag?
/Björn
 
Japp...

nog kan man säkert göra det, men det är så jobbigt att borra alla hål i isen för att kunna presentera en Klinkhammer :)

SLT är ny för i år (2002) och jag har inte provat den serien ännu, däremot så har jag provat Gary Loomis GLX serien.

När det gäller GLX så föll den inte helt i smaken i och med att det var svårt att underhandskasta med det spö jag provade (9fot, #5) men att överhandskasta var helt ok. Appropå Gary Loomis så tillhör Steve Rajeff konstigt nog numera G.Loomis-teamet, tidigare så härjade han hos SAGE (på gamla goda RPL-tiden)...det kanske finns hopp för Loomis ändå.

Vad jag kan förstå så är SLT en relativt långsam serie byggd på GraphiteIII( i mitt tycke den bästa grafit som man kan bygga flugspön på), "SLT rods will delight anglers who prefer a longer, more relaxed casting rhythm" (Saxat från deras site), jag vet inte om jag stämmer in på den beskrivningen, därmed inte sagt att jag gillar vissa fabrikanters "järnfjädrar" heller.


Det ska bli intressant att testa SLT, men jag misstänker att det dröjer till våren innan spöna kommer till Luleå, så fram till dess så kommer jag att stå på mina telislagg....trots att "Gurun" Westrin säkert står å svingar nånstans...kom just på att han brukar "fuska", dvs dra till Nya Zeeland eller Västindien, och där finns det ju ingen is!

Nja, hur som helst ska prova SLT vid tillfälle, till dess får du antingen komma och lära dej att åka telemark eller prova spöna själv :)

MVH Anders B
 
Den envise

Nere vid sjön dundrade vattenfallet sina skummande kubikmassor rakt ut i sjön. Under de sprutande vattenkaskaderna, och en bit upp i sjön, låg fortfarande en stor och öppen vak. Under normala förhållanden brukade inte vaken frysa till is förrän långt in i januari. Dagen var kall och vattenångorna steg täta över det fortfarande öppna vattnet. (citat)
Gunnar han kan han, he he.
/Björn
 
Jo...

det kan han, men jag tvivlar på att fisket, om det ens var något, var bra.

Kanske lite förmätet av mig men jag vill inte fiska fluga i november, jag vill inte heller åka telemark i Augusti.

Var sak har sin tid, och för min del så är det en stor del av tjusningen med de olika aktiviteter som jag håller på med.

När jag flugfiskar eller åker skidor så känner jag att jag lever i nuet, något som jag tyvärr inte upplever annars, då det mer är av att antingen planera framtiden eller känna sig nostalgisk över händelser i det förflutna.

Men att stå och, i mitt tycke, låtsas att man trivs att flugfiska i isfria forsar eller att åka telis på glaciärer i juli, är lite grand att missa "the big picture".
Bara för att det är teoretiskt möjligt, så innebär det inte att det känns rätt.

Än en gång , var sak har sin tid...

Nu är det tid för mig att snutta kudden, God Natt!

MVH Anders B
 
Håller med ...

har själv lagt undan spöna nu.
Vintern har kommit även till Sthlm.
Har faktiskt hunnit avverka ett antal km på skrisko redan.
Kommer det någon snö sen, så tar jag fram mina gamla Head, och utmanar Sthlms 200m backar,(det finns några stycken) men kul är det.
Tack för din inbjudan, men jag åker nog inte norrut förrän efter midsommar nästa år. Fem veckor brukar det bli i stugan i Arjeplog.
/Björn
 
Arjeplog...

har en hel del fina fiskevatten.

Får väl ta och stråla samman sen i sommar så kan jag visa upp en del smultronställen som jag har i Piteälven, och samtidigt kan du få besöka de vattendrag som Gunnar W. har trakterat i en del av sina litterära alster...hoppsan, börjar bli varning på att jag ska nämna Åke Bodén åxå....järnspikar, nu gjorde jag ju just det, håller på att få nån Westrinförkylning....

Ha det på Isarna !

MVH Anders B
 
Bra förslag...

det ser jag fram emot.
Vi kan ta detaljerna på E-post längre fram.
Under tiden ska jag avnjuta någon skrift av Åke Bodén.
/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TG Försvinner Sage från Svenska marknaden? Fiske 2
Tomas J Sage SP/SPL ? Fiske 1
Tomas J Sage VPS vs. DS2 ? Fiske 2
TG Sage XP - Lina? Fiske 3
Outsider Bara en liten Sage-fråga! Fiske 0
TG Sage G3 VPS - G.Loomis GL3 Fiske 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.