Hårda pjäxor, what to do?

Tjena

När jag kör i bigjumps eller utsätter mig för höga dropps så dör mina fötter. Vid dagens slut har jag så ont i fötterna så jag knappt kan gå. men med lite tigerbalsam så löser sig problemet.
jag har ett par nordica pjäxor. ska jag prova med andra sulor, eller vad kan man göra för att minska smärtan?

tack på förhand frisk
 
Forma om pjäxorna

Kan det vara så att pjäxans form inte passar din fot?
I så fall kan det vara värt att trycka ut ytterskalet där det är för litet. Om det är innerskon som ställer till problem så skaffa en foam-innersko.
Kör själv med Nordica-GPX och sprutad innersko utan allt för mycket smärta trots att denna pjäxa är hårdare än de som går att få tag på i butik.

En tröst för den som tycker att skalen på pjäxorna är för hårda är att det mjuknar med åren
 
Smärtan sitter under foten

Jag tackar för svaren. Men smärtan sitter under foten, pjäxans hårdplast ´är helt slät under foten. innerpjäxan är inte särskillt tjock så den dämpar inte så mycket.

de formgjutna sulor jag sett har inte varit särskillt "dämpande", men det kanske finns andra modeller.

jag var och klämde lite på ett par sulor idag. på intersport. jag funderar bara på om pjäxan kan kännas "svampig" om jag har en mjuk, tjock sula???

tack på förhand anders frisk
 
sulor

det fins formgjutna sulor av material med olika hårdhet, men det som räknas är att trycket sprids under foten så att den inte deformeras och att den hålls på platts och inte halkar runt, så jag tror absolut att det hjälper med en sådan för dig, men är du en ömfoting så kanske inte smärtan försvinner helt ;o)
 
Hej

Du har inte tagit dig en funderare på om pjäxan kan vara lite för stor??

Jag har den erfarenheten av att få kramp under foten om foten ligger o simmar i skon. Det kanske kan vara en lite dyrare men bra lösning på ditt problem.

Lycka till!!
 
Take the pain

Värktabletter om det blir outhärdligt eller några vilodagar då & då om smärtan håller i sig är nog det mest effektiva botemedlet om man behagar pyssla med bigjumps och drops. Iom att smärtan sitter under foten och upppkommer när du hoppar så hjälper nog knappast mjukare pjäxor. Och om du inte vill fylla pjäxorna med stoppning under foten och få styltkänsla, så är det nog bara att vänja sig vid smärtan eller kanske hitta bättre landnigar.
 
Oj vad jag känner igen smärtan

Jag har haft liknande problem eller rättare sagt har jag det. Skillnaden var att jag också gick runt i förstora skor, Halva sommaren gick jag på smärtstillande och inflamationsdämpande piller eftersom det fortsatte göra ont och jag aldrig vilade. När man går på en del mediciner ca 4ggr så lång tid osm man ska kan magen bli ganska tråkig ska tilläggas.

Lösning?! Två par skor som passar perfekt med bra sulor och att jag fått gå så lite som möjligt. Nu får jag ju skylla mig själv eftersom jag dragit med detta i nästan 2 år. Men mitt råd är att köpa bra vanliga skor och definitivt gjuta sulor till pjäxorna. Se till att sulorna håller formen för min höger sula höll sig inte mer än några dagar (gjorde det i nått garage i STHLM) och gissa vilken fot som strular mest. Gör nått innan det blir riktigt jobbigt.

Lycka till
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.