Farligt dricka vattnet?

Det betar ju otroligt mycket får överallt, samt vid glitterheim en del kor, men har bara tagit vatten som kraftigt forsat fram samt vid stugornas kranar som sagt. En i receptionen sa att för 3 v. sedan fick någon åka helikopter härifrån pga. magsjuka. Än så länge är det lugnt med mig men får innerligt inte hoppas att min dotter blir sämre, och att vi kan ta båten till Gjendesheim imorgon...

I Norge har man ett 10-tal gånger de senaste åren haft problem med att cyklister i cykellopp (främst MTB men även vägcykel) fått campylobacterinfektioner pga de cyklat i avföring från får eller kor och det har sprätt upp i ansiktet på dem

https://www.nrk.no/trondelag/50-syke-etter-sykkelritt-_-fikk-i-seg-sauebaesj-1.13589356
 
magsjuka

Man kan faktiskt ta med sig vanlig virusbaserad magsjuka till fjället också. För 8 år sedan blev min, då, tolvåring riktigt magsjuk en regnig natt på fjället. Tre dagar senare då vi lyxbodde på hotell satte exakt samma symptom igång på mig....
Annars säger jag lika som många här. Alltid druckit, helst rinnande vatten som ser (och smakar) bra ut. Lite lös mage nån gång, men då brukar jag minnas något stillastående e dyl jag druckit ur.

Men skulle förstås inte dricka nära där jag ser någon bajsat, människa eller djur.

ni som låg sjuka i somras, hoppas ni kryade på er och lyckades ta er hem...

/Marianne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.