Gissa position

Då gissar jag att vi ser sydänden av sjön 1100 och dom två små sjöarna söder om Gasak. Toppen i bakgrunden skulle kunna vara Tsähkkok.
 

Lappland...Sulitelma området :)!

Då gissar jag att vi ser sydänden av sjön 1100 och dom två små sjöarna söder om Gasak. Toppen i bakgrunden skulle kunna vara Tsähkkok.

Triss i miss, för...

Jag tycker nog att det ser ut som Härjångsdalen med sjöarna uppradade som ett pärlband österut.

...det här är det korrekta svaret. Så här ser ungefär samma vy ut fullt utzoomad och så här ter sig sjöarna på närmare håll, åt andra hållet. Även det här året (2015) var snösmältningen sen, så jag hamnade mitt i värsta vårfloden, och det vanligtvis enkla vadet vid utflödet ur den nedersta sjön visade sig bli bland det vanskligaste jag gjort i fjällväg.
 
Jag passerade förbi där för några veckor sedan, då i full snöstorm (i alla fall nästan) på väg mellan Stensdalen och Gåsen. Vek dock inte ner i Härjångsdalen utan valde att gå Holkendurrie den här gången.

Här kommer en ny bild på en liten sjö någonstans i fjällen:
 

Bilagor

  • HJGJHGFGHGF.JPG
    HJGJHGFGHGF.JPG
    33.2 KB · Visningar: 365
Det blev visst lite ping-pong igen. Var är vi nu då?

Jag trodde nog att någon skulle ta min bild på den typiska berggrunden i området där runt Sälka snarare än på bergen i bakgrunden som känns rätt anonyma.

När du nu slänger in en ny bild på samma berg så...

Vi står på andra sidan av Sälka och tittar mot berget över Bajimus Čuhčajávri.
 
Jäpp. Pong! ;)

Namnet "Dalsjön" skulle för övrigt enligt s.k. säkra källor inom Lantmäteriet egentligen varit "Salsjön", uppkallad efter de mångåriga stugvärdarna Salsjö i Sälka fordomdags, men någon slant på tangenterna när det skulle införas...
 
Då fortsätter vi med ännu en bild. Den här med några 'konstiga' bergryggar rakt igenom terrängen.

Var är vi?
 

Bilagor

  • ghfffdhdfdgfd.JPG
    ghfffdhdfdgfd.JPG
    21.4 KB · Visningar: 280
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.