Fjällvandra söderut

Hej!

Jag har länge bott uppe i Västerbotten och Norrbotten och av naturliga skäl främst fjällvandrat där. Nu har jag dock flyttat ner till Blekinge och har ganska exakt noll koll på trevliga turer i södra delarna av vårt fjäll.

Vart, så långt söderut som möjligt i fjällkedjan, tycker ni att det är trevligt att vandra?
 
Fulufjället

Lättillgängligt, lättgånget. Stugor skötta av länsstyrelsen, obemannade och mycket låga priser jfr med STF. Egna liggunderlag och sovsäckar behövs i många av dom. Litet väl platt för att vara fjällterräng men känslan finns där.
 
Lättillgängligt, lättgånget. Stugor skötta av länsstyrelsen, obemannade och mycket låga priser jfr med STF. Egna liggunderlag och sovsäckar behövs i många av dom. Litet väl platt för att vara fjällterräng men känslan finns där.

Har annars tält och sover gärna ute, det kanske jag skulle varit tydlig med! Kan förvisso tänka mig stuga med, men det är inget krav.
 
Jag gillar Härjedalen. Också bott och vandrat mycket i Lappland tidigare. Nu utgår jag gärna från Ramundberget eller Tänndalen. Trivsamma fjäll, inte så djupa dalar som längre norröver. Inte så skuggigt och lättare att gå lite som man vill. Rogen är också fint!
 
Från Blekinge skulle jag satsa på södra/mellersta Norge. För lika lång sträcka som Sveriges sydligaste fjäll får du mycket mer fjällkänsla med cirka samma avstånd i Norge. Typ Hardangervidda eller Jotunheimen.
 
Från Blekinge skulle jag satsa på södra/mellersta Norge. För lika lång sträcka som Sveriges sydligaste fjäll får du mycket mer fjällkänsla med cirka samma avstånd i Norge. Typ Hardangervidda eller Jotunheimen.

Ah! Bildgooglade lite, ser ju väldigt trevligt ut på bägge platserna. Har du varit på någon av platserna?
 
Ah! Bildgooglade lite, ser ju väldigt trevligt ut på bägge platserna. Har du varit på någon av platserna?

Ja jag var i Jotunheimen förra september, väldigt vacker natur. Rekommenderas! Även om det finns höga fjälltoppar (Glittertind och Galdhöpiggen bla) så är det fint ledat om man känner för att gå på led.

Som sagt var jag där under lågsäsong eftersom jag är av den folkskygga typen när jag drar till fjälls. Under högsäsong tror jag det är hårt tryck på lederna.

Info/guide till Jotunheimen:
http://www.tilltopps.com/index.php?menu=8
 
Från Blekinge skulle jag satsa på södra/mellersta Norge. För lika lång sträcka som Sveriges sydligaste fjäll får du mycket mer fjällkänsla med cirka samma avstånd i Norge. Typ Hardangervidda eller Jotunheimen.

Ja jag var i Jotunheimen förra september, väldigt vacker natur. Rekommenderas! Även om det finns höga fjälltoppar (Glittertind och Galghöpiggen bla) så är det fint ledat om man känner för att gå på led.

Som sagt var jag där under lågsäsong eftersom jag är av den folkskygga typen när jag drar till fjälls. Under högsäsong tror jag det är hårt tryck på lederna.

Ja.. Jag är också lite av den folkskyggare karaktären med tanke på mitt Västerbottniska arv =)

När i september var du där?

Har du testat Hardangervidda?
 
Ja.. Jag är också lite av den folkskyggare karaktären med tanke på mitt Västerbottniska arv =)

När i september var du där?

Har du testat Hardangervidda?

Härligt att höra. Favoriten är Sarek där man verkligen får vara ensam om man vill :)

Jag har inte varit i Hardangervidda än men det området står helt klart med på listan över framtida vandringar.

Jag var där 5-8 september.
 
Härligt att höra. Favoriten är Sarek där man verkligen får vara ensam om man vill :)

Jag har inte varit i Hardangervidda än men det området står helt klart med på listan över framtida vandringar.

Jag var där 5-8 september.

Ah, ja Sarek är fantastiskt! Ärligt talat får man oftast vara själv bara man lämnar Kungsleden ;)

Låter som nästa sommars projekt då :)
 
Ja jag var i Jotunheimen förra september, väldigt vacker natur. Rekommenderas! Även om det finns höga fjälltoppar (Glittertind och Galdhöpiggen bla) så är det fint ledat om man känner för att gå på led.

Som sagt var jag där under lågsäsong eftersom jag är av den folkskygga typen när jag drar till fjälls. Under högsäsong tror jag det är hårt tryck på lederna.

Info/guide till Jotunheimen:
http://www.tilltopps.com/index.php?menu=8

Ska passa på att fråga hur det var att vandra i Jotunheimen med. Tänkte försöka dra med lite oerfarna vänner och försöka frälsa dem, är det lätt att vandra där? Vill inte ta med dem ut på något allt för svårt och ovänligt för nybörjare.
 
Jag har varit sju gånger i Jotunheimen. 1994 gick jag mellan stugor, 2002 med tält. Tre gånger gick jag dit genom SKarvheimen, med början i Myrdal eller Finse (tåg!), de övriga gångerna började eller slutade jag i Breheimen, som är ett klart vildare område. Det finns massor med bilder på http://www.huthyfs.com

Sista gången, 2010, var jag knappt 66 år, så jag kanske inte ska yttra mig om svårigheter. Det är mindre höjdskillnader än i Alperna, men större än i fjällen i övrigt. Det finns en del rätt steniga partier och andra närmast pastorala. De södra delarna besöks inte av så många, och är mycket fina.

Går man med tält (rekommenderas!) och är uppe i god tid slipper man bli nedsprungen, eftersom frukost på stugorna serveras klockan 8.

Jag har förstås aldrig bestigit någon topp eller gått Besseggen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
eyck Returtåg söderut fr Gällivare 17 sep Fjällvandring 0
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
majjen Syterskalet och söderut Fjällvandring 3
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
Extrem_skiing Info om fjälläget runt Keb -> söderut Fjällvandring 9
mothesta Kungsleden söderut från Abisko Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...