Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise

Dom där jätteryggsäckarna som man såg i början på filmen var osynliga på slutet, var dom med hela tiden ? Hur mkt kan man ta med ?
Hur gör man dom där häftiga animeringarna där man såg er flygtur över fjällen ?

Very coolt !
 
Inte helt osynliga...

Att filmen om er flygning är spännande tycker jag med. Men problematiskt är det också.

Jag förstår nu att detta var känsligare än jag trodde. Hoppas inte någon såg oss och störde sig på oss när vi var där.

Nog blev ni sedda alltid. Av mig och min vandringskompis:
https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/narkontakt-med-ostra-sarek-3.htm

Min reaktion var väl snarast förvåning. Och med den höjd ni hade funderade jag inte på om ni möjligen kunde befinna er under flyggränsen (vilket helikoptrar genom Sarek ofta gör, men det kan ju i och för sig ändå vara legitima uppdrag, vad vet jag). I vilket fall är motordrivna transportmedel väldigt påträngande, och man kan tycka att en skärmflygare inte stör alls lika mycket. Men, som flera påpekat, detta är egentligen irrelevant eftersom det finns myndighetsföreskrifter om luftfarkost i Sarek. De är tydliga och ska förstås följas.

Reglerna i Sarek finns för att skydda djur och natur från mänsklig åverkan och påverkan...

Det är naturligtvis riktigt, men det är ännu mer än så. Jag tror att lagstiftarens intention för exempelvis Sarek är att naturen så mycket som möjligt ska ge ett intryck av att vara orörd och opåverkad (med några undantag, t ex renskötseln). Därför är ganska många typer av verksamheter förbjudna även om det inte finns någon större risk för direkt skada.

Hans
 
Dom där jätteryggsäckarna som man såg i början på filmen var osynliga på slutet, var dom med hela tiden ? Hur mkt kan man ta med ?
Hur gör man dom där häftiga animeringarna där man såg er flygtur över fjällen ?

Very coolt !

Ryggsäckarna va med hela tiden. Vikt totalt strax över 20kg med mat för fem dagar, campingutrustning samt flyggrejor (skärm, sele, nödskärm, instrument, hjälm osv).
Det är ganska begränsat med utrymme i selen så det blir att packa ganska sparsamt. Men mat för en vecka är nog inte omöjligt. Går att spänna saker utanpå också om det krisar.

Animeringarna är gjorde med hjälp av gps-loggar samt "Doarama" (numera ayvri?).
Exempel: https://ayvri.com/scene/gdkzpgdo5z/dj2qr6vmje
 
Hur kan man bry sig om att några tysta skärmflygare glider förbi och är borta på 10 minuter när man i Sarek hör och ser helikoptrar varje dag?
 
Hur kan man bry sig om att några tysta skärmflygare glider förbi och är borta på 10 minuter när man i Sarek hör och ser helikoptrar varje dag?

Nu förutsätter jag att dessa helikoptrar är ute på myndighetsutövning (räddningsuppdrag etc) eller har Länsstyrelsens tillstånd, även om vissa överflygningar mer kan tolkas som sightseeingturer från oss på marken.

Vad jag vet hade skärmflygarna inte Länsstyrelsens tillstånd, vilket är ett brott mot nationalparksreglerna.
 
Helikoptrarna stör väl antingen de har tillstånd eller inte.

Jag tror att alla, inklusive killarna som flög, har fattat att de bröt mot reglerna nu. ;)
 
Lustigt att se hur hårt det här forumet tolkar parkreglerna i vissa fall, men i andra uppmuntrar till brott (rekommenderar roddbåtar vid Alkavare kapell t ex).
 
Det verkar vara ett gäng Åre/Östersund-killar som tar sig de friheter de vill ha och nonchalerar naturparkernas regler, och bryter lagar. Kanske inte så jättesmart att även filma och lägga upp med namn och allt på nätet. Tog 5 minuter att hitta dem på fejsbook och borde inte ta längre för polisen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T [FILM] Vandring i Oviksfjällen Fjällvandring 2
mkruse Glad Midsommar - film :) Fjällvandring 0
John_T [FILM] Anarisfjällen Fjällvandring 6
John_T Vandring i Dunfjällen och Tronndalen [film] Fjällvandring 11
SnowFlax Film från vandring Katterjokk-Abisko Fjällvandring 4
Markus Sjöberg Vinterinspiration så här i sommartider, FILM! Fjällvandring 1
John_T Liten film från Lunndörren Fjällvandring 17
backyardflyer Fjällvandrings film Fjällvandring 3
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
superted Tur og natur film av amatører. Fjällvandring 0
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
shadowfire Film från Helags 2010 Fjällvandring 2
Wilde Sau Sarek & Keb juli-08; kamvandring på film mm Fjällvandring 8
AndyandDog Good place to with hike with dog in Sweden/Norway in October? Fjällvandring 7
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Sarah_Lee Multi-day hike, middle Sweden Fjällvandring 3
Crimper Speed-hike i Idretrakten Fjällvandring 4
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
liquidmonkey Hike i Jotunheimen Fjällvandring 4
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Bradley30 Sarek and Kungsleden Fjällvandring 7
Joan Hiking in Norway and/or Sweden Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...