Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka?

Om man fribajsar är toapapper en onödig lyxvara. Det går för det mesta alldeles utmärkt att torka sig med det naturen tillhandahåller, det bästa är lätt fuktig mossa imho, håller alltid utkik efter mossfläckar i fjällen=).
Kramsnö fungerar också bra. Löv och gräs är mindre bra. Brännässlor ska man dock undvika;)
 
Uppgifterna här om att någon undrar om det finns oasfalterade delar på Kungsleden måste väl rimligen komma från någon form av nättroll????? Så dumma människor kan väl knappast finnas???? Inte ens i den mest asfalterade storstadsdjungeln???
 

avslutad210712

Gäst
Uppgifterna här om att någon undrar om det finns oasfalterade delar på Kungsleden måste väl rimligen komma från någon form av nättroll????? Så dumma människor kan väl knappast finnas???? Inte ens i den mest asfalterade storstadsdjungeln???

Var ställd i Utemagasinet så det kanske var ett papperstroll *L*

Det är ett antal år sedan och då kanske inte folk var lika bra på att söka på nätet. Och nätet kanske inte var lika fyllt med nyttig/onyttig information.
 

avslutad210712

Gäst
https://amongthesummits.wordpress.com/2015/08/08/inlines-pa-kungsleden-funkar-det/

==================================================

Jag tror att föjande korrespondens i Utemagasinet från 1997 är preskriberat samt OK att citera vid det här laget men för säkerhets skull utelämnar jag frågeställarens signatur. Den tar hur som ett förstapris, alla kategorier inberäknade.

Insändare i tidskriften Utemagasinet 1997
”Jag vill börja med att tacka för ett jättebra magasin, fyllt med massor av fräcka reportage och coooola bilder! Vi är fyra stockholmskillar som är jättetända på inline-skates. Vi skatar varje dag, på stan förstås, till och från plugget eller kneget osv. Vi tycker det vore häftigt om ni skrev mer om inkne-skates i Utemagasinet, gärna kryddat med lite tuffa bilder. Själva tänkte vi ta våra skates upp i fjällen i sommar och har planerat en skatingtur på Kungsleden från Abisko och söderut.”

”Vi är tacksamma om vi kan få lite tips från Utemagasinets kunniga redaktion. Hur långa dagsetapper kan man normalt skata varje dag? Vi är lite oense i gruppen. Själv tror jag att vi klarar cirka två mil i kuperad terräng, men det finns också uppfattningar om att vi klarar betydligt längre. Hur mycket reservdelar behöver vi ta med, eller finns det att köpa i STF:s fjällstugor?”

”Är några av etapperna på Kungsleden asfalterade, eller får vi hålla till godo med grusväg? Finns det något bättre alternativ än Kungsleden för skating, t.ex. Jämtlandsfjällen? Vad har ni på redaktionen för erfarenheter?”

[Ändrat]

Så jag minns lite fel men skyller på att det är rätt länge sedan jag såg frågan.
 
https://amongthesummits.wordpress.com/2015/08/08/inlines-pa-kungsleden-funkar-det/

==================================================

Jag tror att föjande korrespondens i Utemagasinet från 1997 är preskriberat samt OK att citera vid det här laget men för säkerhets skull utelämnar jag frågeställarens signatur. Den tar hur som ett förstapris, alla kategorier inberäknade.

Insändare i tidskriften Utemagasinet 1997
”Jag vill börja med att tacka för ett jättebra magasin, fyllt med massor av fräcka reportage och coooola bilder! Vi är fyra stockholmskillar som är jättetända på inline-skates. Vi skatar varje dag, på stan förstås, till och från plugget eller kneget osv. Vi tycker det vore häftigt om ni skrev mer om inkne-skates i Utemagasinet, gärna kryddat med lite tuffa bilder. Själva tänkte vi ta våra skates upp i fjällen i sommar och har planerat en skatingtur på Kungsleden från Abisko och söderut.”

”Vi är tacksamma om vi kan få lite tips från Utemagasinets kunniga redaktion. Hur långa dagsetapper kan man normalt skata varje dag? Vi är lite oense i gruppen. Själv tror jag att vi klarar cirka två mil i kuperad terräng, men det finns också uppfattningar om att vi klarar betydligt längre. Hur mycket reservdelar behöver vi ta med, eller finns det att köpa i STF:s fjällstugor?”

”Är några av etapperna på Kungsleden asfalterade, eller får vi hålla till godo med grusväg? Finns det något bättre alternativ än Kungsleden för skating, t.ex. Jämtlandsfjällen? Vad har ni på redaktionen för erfarenheter?”

[Ändrat]

Så jag minns lite fel men skyller på att det är rätt länge sedan jag såg frågan.

Det finns inlines med lufthjul avseeda för att köra på icke-asfalterat underlag, hur bra det går på vältrampad fjällstig vet jag inte men så hel-tokigt som det först lät är det kanske ändå inte:

https://www.skatepro.se/c122.htm

https://www.youtube.com/watch?v=flD2SPf9tV0

https://www.youtube.com/watch?v=3m21vdzXpDA

/Patrik, sen kan man undra om om frågan ovan var troll eller allvar, vet inte om terränginlines fanns 1997
 
Frågan är intressant -- Egentligen, vad är det som hindrar en robust Gustavsberg WC från att existera vid en underbar fjärran plats såsom exempelvis Unna-Räitastugan?

Ngn släpar dit stolen med hjälp av pirra eller helikopter och monterar den i en dassholk.
Montera robust handpump med spak på sidan av dasset.
Dra slang till sjön.
Dra utloppsslang från dasset till stupet.

Klart!

Stolens tyngd kan dessutom hindra ekipaget från att blåsa bort - jag ser bara fördelar med lösningen.
 
Om du har använt torrdassen vid tältplatsen i Abisko nationalpark finns det en annan skillnad. Lukten i de dassen går inte att beskriva. Och det luktar inte bajs utan ammoniak. Jag vägrade att använda dem. En annan satt och spydde samtidigt som hon gjorde sitt behov.

Samma upplevelse i Sälka, nästan så man tuppar av där inne.
Det tåras/sticks i ögonen och lukten sätter sig i kläderna med en gång.

Det beror förmodligen på att extremt många använder dassen längs denna rutt i kombination med att ventilationen som någon annan påpekat går upp genom sitsen. Gör man ett dassbesök på en sträcka där det inte är lika mycket folk men med samma konstruktion på dassen så är upplevelsen helt OK - då känner man bara den klassiska dasslukten.
 
Frågan är intressant -- Egentligen, vad är det som hindrar en robust Gustavsberg WC från att existera vid en underbar fjärran plats såsom exempelvis Unna-Räitastugan?

9 kap 7 § miljöbalken samt 12-14 §§ förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd? ;)
 
Senast ändrad:
Vi har en sk ”Dass-Isak” som är problematisk under vintern,då det ju fryser i slangen ( numera röret) ner i backen.Annars utmärkt på dam-toa. Ska pissränna funka vintertid är nog stuprörsbredd nödvändig.
I övrigt är det bra med torrdass,speciellt när någon annan bär bort och kan gräva ner skiten.... men hos oss finns service att köpa,mindre tunnor med lock hämtas vid vägen mot avgift,när man inte orkar bära/gräva längre.
F.ö är WC den bekvämlighet jag utan vidare skulle avstå.( i motsats till rinnande vatten för dusch och tvätt).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
KebneKajsa Stugor Fjällvandring 37
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.