Häftigaste vandringstipsen inom ca 3-4 timmars körtid från Karlstad?

Halloj! Det här är mitt första inlägg här på ett bra antal år, sist var jag här som nyfrälst tonåring som nytt sett Into The Wild och hade planer som total nybörjare på att ge mig ut på 14-milsvandring i nya vandringskängor på påsklovet. Just de planerna blev inte verklighet (som tur var för mina fötter kanske ;)) men vandringsintresset har fortsatt lysa starkt. (Nyligen hemkommen från en Irlandsresa med fantastisk vandring runtom Dublin och i Glendalough.)
Dock har jag ännu inte kommit iväg och gjort någon riktig flerdagarsvandring, utan det har rört sig om dagsturer. I augusti har jag för ovanlighetens skull två heltomma veckor mellan när sommarjobbet slutat och universitetsplugget drar igång igen, och jag har då tänkt utnyttja ett par dagar för att köra någon rejälare vandringsutflykt.

Jag har egen bil, men jag är inte så sugen på att köra alltför långt denna gången. Det känns aningen mäktigt för mig att som total nybörjare till fjällvandring slänga mig iväg själv till t.ex Jämtlandsfjällen eller Jotunheimen den här gången (Solo är planerna, dels pga att det känns mer lockande och dels pga att jag tvekar på att det kommer gå att hitta något som går att tajma med de kompisarna som är vandringsintresserade).

Dels vore det lite väl tufft på bensinkostnaden och min studentekonomi, och dels vill jag gärna ha någon slags "mellanlägeserfarenhet" mellan det och vanliga dagsturer innan.
Jag har trangiaspritkök, riktiga vandringskängor som är ingångna och ett Arctic Alpine-tält som bara väntar på att användas bland annat, så utrustningsmässigt känns det mer än okej.

Vad jag är ute efter är alltså alla möjliga slags tips på lämpliga områden som ligger "hyfsat" nära Karlstad, som jag kör ifrån. Med hyfsat menar jag en kördistans upp till cirka 30-35 mil. Inte bara i Sverige utan jag tar gärna tips om platser i Norge också! Vad gäller typ av natur är jag kanske lite mätt på vanlig "platt skogsnatur". Nog för att jag älskar det också, men jag har kört lite väl många vandringar i sådan natur redan och känner att jag gärna vill ha lite nytt den här gången, så jag tar gärna främst emot tips om kulliga- eller fjällmiljöer.

Har funderat på Fulufjället och Glaskogen. Sistnämnda känns dock lite som det jag ej eftersöker, men det kanske finns högre höjder och sånt där också? Silverleden finns också med på listan.

Så ja, tänk er att ni är i mina skor: Vandringsintresserad som vill köra på något större än vanliga dagsturer i skogen men ännu inte känner sig beredd att dra upp till de maffigaste fjällen utan söker något mellanläge som funkar att vandra i i ett par dagar. :cool:
 
Tandövala är riktigt fint. Känns som något du söker. Ligger nog en 2-2,5 från Karlstad. Var där ett par gånger under min tid i Karlstad. Inte så stort. Två dagar kanske man kan slå ihjäl där, men sen har du gått genom allt. Oledat då förstås.

Sälen är ju hyfsat nära fjällvandring, med mycket skogsinslag.

Tresticklans nationalpark är kanske för platt?
 
Tandövala är riktigt fint. Känns som något du söker. Ligger nog en 2-2,5 från Karlstad. Var där ett par gånger under min tid i Karlstad. Inte så stort. Två dagar kanske man kan slå ihjäl där, men sen har du gått genom allt. Oledat då förstås.

Sälen är ju hyfsat nära fjällvandring, med mycket skogsinslag.

Tresticklans nationalpark är kanske för platt?

Tackar för tipsen, ska läsa mer! Tandövala hade jag glömt, läst om det för ett tag sedan, verkar lovande. Det kanske jag rentav kan ta innan min augustiledighet, har ett antal tillfällen då jag har tredagarsledigt i sommar.

Funderar för övrigt över att expandera gränsen till strax över 40 mil, då blir ju både Rondane och Grövelsjön inkluderade och bensinkostnaden blir ett par hundringar till vilket känns rimligt. Jag kanske inte ska känna mig tveksam till de större fjällen? Det är ju trots allt ingen jättetur jag planerar utan kanske 2-3 dagar, det kanske är fullt rimligt som nybörjare..

Googlade runt lite och hittade bland annat Skrim sydväst om Oslo som även det verkar väldigt lovande :)
 
Senast ändrad:
Eftersom titeln på ditt inlägg avser "häftigaste" tipsen så är jag något tveksam till att mitt tips passar, men Nordmarka är ett mycket fint skogsområde precis norr om Oslo. Ett praktisk utgångläge är Sognsvann, där finns en stor parkering för bilen, toaletter för en sista tömning och sen tar du ett par steg så är du rätt ut i skogen.

Sen har du Östmarka också, det är t o m något närmare från Karlstad. Ett mycket vacker skogsområde det med. En bra utgångpunkt där är Ulsrudvannet. Samma beskrivning gäller, stor parkering, toa och spår rätt ut i skogen.

Så klart finns det fler lika bra eller bättre utgångpunkter vad gäller både Nordmarka och Östmarka, men de är inget jag har erfarenheter av. Östmarka är kanske bättre för en student ekonomi, något kortare resväg och du kommer kanske undan med färre vägtullar.

Det är kanske inte det häftigaste fjällmiljön direkt, men vi bliv överaskade över hur fint det var så pass nära Oslo. Det finns många fina sjöar för bad och tält, och nog kan du gå många dagar i dessa områden utan att stöta på bilvägar och bebyggelse.
 

Bilagor

  • 20180624_210050.jpg
    20180624_210050.jpg
    42.7 KB · Visningar: 541
Kinnekulleleden är en fin helgtur speciellt i maj när kullen är fylld med blommor. Mer fin är häftig kanske. Två timmar från Karlstad med bil enligt Google Maps.
 
Åk till Grövelsjön!

Jag skulle rekommendera Grövelsjön! Var där nu i midsomras och hade 4 mycket trevliga dagar i fjällen. Det är ju inte jättehöga fjäll på den svenska sidan, men går man över till Norge så kan man få lite mer av den varan i Femundmarka (ex. finns ju Sylfjellet, Grøthogna och Elgåhågna). Det är också "lagomt långt bort", det går att köra på en dag. Inte så många branta höjdmeter upp och ner så det blir aldrig superjobbigt. I och för sig så blåste det 30 m/s i byarna och haglade när vi var där, men det gjorde ju en bara ytterligare en naturupplevelse rikare!

Kan dock tänka mig att det i slutet av augusti är mer folk än vad det var under midsommar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...