Skäckerfjällen i september

Planerar en tur i detta fjällområde i höst under andra veckan i september. Jag kommer ha ca 4-5 dagar till godo och önskar tips på rutt.

Tanken är att starta i Kolåsen för att avsluta Anjan. Jag undrar hur Rutsdalen är att vandra i? Är det möjligt/värt det? Alla tips är välkomna. Har även tillgång till packraft så om någon kan svara på om det är möjligt att kombinera turen med paddling i området vore jag tacksam

Med vänlig hälsning,
Slitvargen
 
Låter som ett bra turförslag. Mitt tips är att göra den omvända sträckningen, d.v.s. börja från Anjan och avsluta i Kolåsen, detta utifrån att du har möjlighet att ta Rutsälven via packrafting. Rutsdalen är rätt så blöt med omgivande myrmarker efter nästan hela älven. De enda ställen jag känner till där du måste ta upp och gå förbi är de forsar som finns i närheten av Storvallen, tre eller fyra forsar om jag minns rätt. Går du från Anjan kan du runda Sandfjället och sedan börja med packrafting i övre delen av Rutsälven, det torde då bli en behaglig tur nedströms, förutom forsarna då.

Annars ett fint område med mycket vildmarkskänsla.

Calle
 
Så Rutsälven är paddlingsbar längre upp i dalen? Var i kontakt med Kolåsens fjällhotell och de trodde inte det var möjligt att paddla ovanför Storfallsforsen.
 
Dom vet nog bäst. När jag var där hade det regnat och jag vet inte hur länge och hur mycket. Det kanske var högre vattenstånd än normalt eftersom de på fjällhotellet inte tror det går. Men bortsett från kilometrarna närmast vattendelaren så var den duglig då. Jag har visserligen bara erfarenhet från kanot, men en packraft går väl inte djupare?

Calle
 
Hade inga bra bilder nära älven, men dessa två är tagna en bit nedströms den renvaktarstuga som finns på kartan.

Calle
 

Bilagor

  • rut1.jpg
    rut1.jpg
    162.7 KB · Visningar: 1,097
  • rut2.jpg
    rut2.jpg
    124.2 KB · Visningar: 960
Inbjudande bilder! Ser paddlingsbart ut med en packraft, åtminstone de partier som finns på bilderna.

Innan jag tar ett beslut att ta med mig packraften för jag nog forska mer i hur vattennivåerna förhåller sig i september. Kollade även google earth och det ser ut att finnas nån fors längre upp i dalen. Det är visserligen inga problem om man måste lyfta några ggr efter vägen. Det är nog vattennivån som oroar mest. Behöver 20 cm för att det ska vara möjligt med farkosten.
 
Hur är området norr om Rutsdalen på andra sidan dalgången, närmare bestämt trakterna efter Hobergsån och Lågsjöskutan?
 
Har bara åkt skidor där, men som helhet är det lite kargare pga att det ligger lite högre än Rutsdalen. Ska man in och ut ur dalen är det ju bara myrmarker i området kring Hobergsvallen. Alternativ kan vara att gå in/ut via passet mellan dalgångarna mellan Skiljtahke och Buvrietjahke och sen runda Dörrsvalen så man ansluter på stigen ner mot Storvallen.
Åkte själv skidor genom passet mellan Skiljtahke och Buvrietjahke ner mot Rutsdalen. Vill ju påpeka att Rutsdalen är som en dröm att åka skidor i ;)

Calle
 
Väcker tråden till liv igen

Med tanke på att Rutsdalen präglas av myrmarker och ganska blöt terräng, hur är det med tältplatser längs denna dalgång?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
erito Skäckerfjällen Anjan>Mansjön>Strydalen? Fjällvandring 3
Steber Skäckerfjällen April/Maj Fjällvandring 2
Tagetes Tips om Skäckerfjällen önskas! Fjällvandring 2
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
KarlK86 Tips på rutter i skäckerfjällen Fjällvandring 5
Fredde74 Skäckerfjällen Fjällvandring 6
sjuttis Skäckerfjällen Fjällvandring 0
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Karolina P Dagsturer i Åre i mitten av september Fjällvandring 7
MrsNHP Saltoluokta i början av september? Fjällvandring 3
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
Pallando Sarek (andra halvan av september) Fjällvandring 33
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
Glimmerstigen Turtips Norge september Fjällvandring 6
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
haiwa hem från nikkaluokta sent i september Fjällvandring 1
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
AetherAriel Abisko- Nikkaulokta September 2014 Fjällvandring 0
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
Guck Tips på storslagen led i september? Fjällvandring 4
hejvadheterdu Vandra på Island i September Fjällvandring 5
veni Båtskjuts från Sörfjord till Köpsvik den 2. september Fjällvandring 1
Guck Abi-Nikk i september. väder-/tältfrågor. Fjällvandring 6
Christoffer Hedman Vigselförrättare september Fjällvandring 6
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
Hedan76 Grövelsjön i september Fjällvandring 2
Pkh Katterjåkk - abisko august/september Fjällvandring 2
Borgas Avskild (primitiv) fjällstuga att hyra i september? Fjällvandring 5
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.