Skida i Sarek planering

Tipset är ju att jag inte skulle ta den rutten med den packningen. Om det nu är packningen (och farten) du vill ha, varför inte välja en rutt där möjligheten att avbryta vid oförutsedda svårigheter är bättre?

Om en gör en tur på bara två dagar är det mycket goda möjligheter att vända dag två om dag ett ej går som tänkt dag ett.

I somras hade jag tänkt mig cirka 110km genom Sarek på drygt två dagar. Hade goda möjligheter att korta ner, vända eller omvärdera terräng - slutade med att jag inte tyckte vädret va ok för ursprunglig plan så jag omplanerade till en enklare rutt på 130km istället.

Flexibla planer tycker jag är bra och har alltid funkat för mig. Ibland blir en tur enligt plan, ibland inte.
 
Förstår lite av din frustration. Det där med längd per dag osv, det värsta som kan hända är väl att du blir sen nån dag eller två eller tvingas lägga om färdplanen under turen. Klokt med reservbrännare. Att det blir strul med bränsle eller brännare flera dagsmarscher från stuga skulle inte jag vilja uppleva...

Tål syntetjackan lite blöta/slask tro?
 
Förstår lite av din frustration. Det där med längd per dag osv, det värsta som kan hända är väl att du blir sen nån dag eller två eller tvingas lägga om färdplanen under turen. Klokt med reservbrännare. Att det blir strul med bränsle eller brännare flera dagsmarscher från stuga skulle inte jag vilja uppleva...

Tål syntetjackan lite blöta/slask tro?

:) håller med. Men de flesta liknande trådar på utsidan ser ut på samma sätt.

Kan nog va lämpligt med skaljacka och ev även byxor om det är risk för varma temperaturer. Någon jag egentligen vill undvika för att inte få problem med valla
 
Fjällen är så otroligt farliga speciellt om man har lätt utrustning och kan färdas snabbt.

Det låter kul. Du har erfarenhet. Du har utrustning. Kör på och rapportera :)
 
Om en gör en tur på bara två dagar är det mycket goda möjligheter att vända dag två om dag ett ej går som tänkt dag ett.

I somras hade jag tänkt mig cirka 110km genom Sarek på drygt två dagar. Hade goda möjligheter att korta ner, vända eller omvärdera terräng - slutade med att jag inte tyckte vädret va ok för ursprunglig plan så jag omplanerade till en enklare rutt på 130km istället.

Flexibla planer tycker jag är bra och har alltid funkat för mig. Ibland blir en tur enligt plan, ibland inte.

Det ligger i den oförutsedda svårighetens natur att det som är en dag dit mycket väl kan vara avsevärt längre därifrån. Då blir det tråkigt. Men vill du riskera det så är det väl ditt val.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pirak Skida från Kaitum -Vakkotavare Turskidåkning 6
zoubolo Single Camber Bc Skida Turskidåkning 2
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
Babsan Jämtland Skida sträckan Storulvån - Storerikvollen på en dag? Turskidåkning 2
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
alexz skida svenska fjällkedjan Turskidåkning 25
123411563 Skida över bottenviken Turskidåkning 31
jonsa Längd på skida? Turskidåkning 2
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...