Titan - vindskydd och firebox

Hej på er. Jag har under denna sommaren funderat på den optimala lösningen för att laga mat och packa lätt på fjället. Eftersom jag precis gått över till toppmonterad brännare så har många tankar kretsat kring hur man ska ordna ett bra vindskydd som är så lätt som möjligt. Tanken började med att jag helt enkelt slaktade en gammal kakburk som denna sommaren får tjäna som vindskydd. Senare började jag och min bror prata om firebox och han visade mig en som han gjort själv i rostfritt stål. Jag kom då på tanken att man väldigt enkelt borde kunna göra ett kombinerat vindskydd/Firefox som har samma utformning som kakburken jag nyss slaktat.
Anledningen till att jag nu säljer ut min ännu icke patenterade vindskydd/firebox-idé till er är för att jag aldrig har hållit i titan eller jobbat med det, och därför inte vet hur det beter sig och vilka egenskaper det besitter. Jag önskar även få lite kritik på min hastigt ihopskissade ritning och förslag på förbättringar. Ritningen är bara en snabb skiss för att få er att förstå idén, den färdiga produkten tänker jag mig ska se ut mer som kakburken (fast högre, kakburken är endast 9cm hög).

Tanken är alltså att vindskyddet/fireboxen ska bestå av två delar: bottenplatta (1) och sidoplåt (2).
Alltihopa ska göras av FÖRSLAGSVIS 0,13mm titanfolie. Anledningen till att jag föreslår titan är pga dessvärmebeständighet, seghet och lätthet. Den föreslagna tjockleken på titanet är för att jag tänker mig att allting ska kunna plockas isär och rullas ihop till en liten korv när det inte används. Min kunskap om så här tunn titan bygger dock enbart på att jag har kollat på diverse Youtubefilmer som beskriver titanets egenskaper, samt tältkaminen 'titanium goat' som är gjord av 0,13mm.
På bottenplattan ska det lämnas av MINST 4 öron som man kan trä in i skåror på sidoplåten för att fästa dessa vid varandra. Sidoplåten låses sedan i sig självt med hjälp av bockningar av ändarna (3). Låsningen möjliggörs av att bottenplattan har en "tårtbit" bortskuren där man kan trycka in sidoplåten och tjäna de få millimetrar som behövs för att fästa bockningarna i varandra. "Tårtbiten" fungerar även som gasreglage och vedinkast.
Sidoplåten kommer att vara utskuren i överkant på minst ett ställe för att man ska kunna komma ner med en tamoj och kunna greppa om grytan när man kör med gaskök. Anledningen till att sidoplåten är så "onödigt" hög är för att den ska ge bättre vindskydd samt bidra till ett bättre drag när den fungerar som Firebox.

Det som jag nu känner mig tveksam till är följande:1.
 

Bilagor

  • 20170812_205121_HDR.jpg
    20170812_205121_HDR.jpg
    25.6 KB · Visningar: 1,744
  • 20170729_001108_HDR.jpg
    20170729_001108_HDR.jpg
    32.7 KB · Visningar: 1,670
Oj, min telefon hängde sig och admin tillåter inte redigering efter att 30 minuter har gått. Jag fick därför ingen möjlighet att korrekturläsa, så det blev en del stavfel etc...

Hur som helst, det jag känner mig tveksam till är följande:
1. Räcker det med 4 öron på bottenplattan för att konstruktionen ska bli stabil? kommer bottenplattan att tryckas ur om fireboxen lastas med ved?
2. Kan plåten rivas sönder? Kan öronen på bottenplattan skära sönder sidoplåten?
3. Hur ändrar man plåtens formande egenskaper, dvs dess vilja att rulla ihop sig eller räta ut sig?
4. Hur reagerar plåten då man eldar på den?
5. Håller konstruktionen för att man ställer en gryta ovanpå den då den används som firebox om man lägger några metallpinnar ovanpå?
6. Då bottenplattan är för tunn för att 'klämmas' fast mellan brännare och gastub, tror ni att konstruktionen då blir för vinglig eller ger det ändå tillräcklig stabilitet? Borde man använda tjockare plåt till bottenplattan?
7. Är det något som ni tänker på?

Det är svårt att se vad jag skrivit på ritningen, men konstruktionen är tänkt att ha en total areal av 1289cm2. Vikten kommer att bli max 75gram med 0,13mm plåt, eller max 116gram med 0,2mm plåt. Bottenplattans diameter är 20cm, och sidoplåtens höjd 15cm.
 
Intressant designide. Jag kanske kommer ge mig på att göra en egen sådan.

Det kan kanske bli lite svårt att fästa väggens kortsidor i varandra till en cylinder och samtidigt få i bottenplattans öron i skårorna. Ett alternativ skulle kunna vara att ha skåror i en kortsidan formade som liggande L och skruvar i andra kortsidan som skjuts in i dessa och sen hakar fast.

Om du ska använda den som firebox behöver den väl "golvet" lyftas upp lite från marken för att bra luftföde och för att inte lämna märken på det du ställer den på?

Jag gjorde för ett tag sen ett vindskydd/grytställ i titan som jag använder med en 30 ml Speedster spritbrännare. Det är en ganska komplex konstruktion och jag blev mycket nöjd med den. 30 gram. Jag använde .2 mm titanplåt vilken är mycket styv. Den kan böjas och vikas (man måste vika med en rundad vinkel, annars spricker den) men inte rullas ihop som tunnare titan kan. Däremot kan man enkelt klippa den med en vanlig sax och göra hål i den med håltång. Vill man göra hål annat än de runda små som en håltång kan göra (jag har skåror i min i vilka skruvar glider för att kunna justera omkretsen på cylindern) så kan man använda kaparbits med en dremel, men detta är kanska svårt. Det är segt att fila titan.

Kommentarerna nedan bör tas med en nypa salt.

Titan klarar mycket hög värme utan att deformeras. Har inte haft några problem med min. Däremot missfärgas den och blir blå. Plåten kan inte rivas sönder och öronen kommer inte skära sönder sidoväggen. När du kar klipp ut formerna så gör över alla skärytor med sandpapper eller liknande så att eventullt vassa kanter blir mindre vassa. Man känner skillnad mot tummen. Då finns det mindre risk att delarna skär sönder varandra, dina kalla fingrar annan utrustning.

Vad gäller stabiliteten när man ställer en gryta ovanpå den som firebox så tror jag att det kommer bli vingligt, dels för att du har stor diameter och dels för att du vill använda tunn titan. Ett kryss av två titanskivor som fästs i två par av motsatta skåror i sidoväggens ovandel skulle kunna stabilisera och fungera som ställ för grytan ovanpå elden.

Lägg gärna upp en uppdatering när du ger dig på det här så att vi andra kan lära oss av din process. Enda sättet att se om det funkar är att prova.
 
Mina erfarenheter av titan är inte så stora och gäller i första hand 0,13mm, men de finns i alla fall, så jag försöker bidra lite:

0,13 mm är rätt för ett sådant bygge. Den deformeras inte, är stabil och har inte alls samma tendens att böja sig vid uppvärmning av ena sidan som de riktigt tunna. En grövre dimension tillför inget annat än vikt och större tendens att "komma ihåg" sin hoprullade form när man viker ut den. Trots det kommer du antagligen att ha problem även med 0,13mm att få underdelen tillräckligt platt vid användning om du förvarar den ihoprullad.

Jag tror din fastsättning med flikarna kommer att vara strulig i praktiken. Titan kan vara bångstyrigt. vik upp dem istället och sätt helt enkelt cylindern ovanpå innanför de uppvikta flikarna. Den kommer nog att stå ganska bra även i vind, men blåser det för mycket kan du försöka få tag i ett tillräckligt stort silikonband som du sätter fast konen (och flikarna) med. Silikon är temperaturtåligt och fungerar säkert när du använder den som vindskydd. Inte hundra på att det fungerar när du kör den som firebox, men antagligen då den delen även då kyls av inkommande luft.

Om du gör cylindern lite konisk kommer allt att bli mycket stadigare (jmfr hur Trail Designs gör sina kök).

Det kanske redan är med på din skiss, svårt att se, men du kan sätta ihop cylindern/konen med sig själv genom att göra den överlång och göra två skåror på varje sida så man får flikar som låser varandra när man skjuter ihop dem. Vet inte riktigt hur bra det fungerar i praktiken men det är en vanlig lösning på nätet så det borde vara OK.

Hoppas det är till någon hjälp.
 
Tack till er båda två för svaren!! Det är väldigt värdefullt, informationen på nätet är väldigt mager i övrigt.

Kul att ni rekommenderar .13, det var det svaret jag ville ha :)

Smart ide att göra cylindern konisk för att öka stabiliteten! Det medför ju eventuellt även att jag kan ha en mindre bottenplatta, tex samma storlek som kastrullen, och då har jag inget behov av att den ska vara ihoprullbar då den enkelt kan packas tillsammans med övriga köket. Det i sin tur medför att jag kan använda en lite grövre bottenplatta som är mindre bångstyrig, tex .2 mm. Tankar kring detta?

Jag har funderat lite på stabiliteten av sidoplåten om det är en gryta placerad ovanpå. Jag har där lite funderingar på om jag ska köpa titanpinnar (tältpinnar?) av lagom längd, binda ihop till en triangel och placera överst. Grytan får då 3 punkter som den kan stå på vilket ger stabilitet. Vikten fördelas även på 3 ställen på fireboxen med maximalt avstånd från varandra, vilket borde göra sidoplåten mindre benägen att vika sig åt något håll då den trycks ut på 3 håll samtidigt.

För att få bra drag i fireboxen så tänker jag mig att man helt enkelt kan ställa den på några småstenar. Sten hittar man överallt, i synnerhet i fjällen...


På onsdag har jag en tenta, sen drar jag till fjälls i 2 veckor så jag kommer nog att bli inaktiv en stund framöver. Men jag har tack vare era kommentarer fått lite nya saker att räkna och fundera på, tex bottenplattans storlek relativt till konens vinkel och kortsidornas vinkel. Det känns som att jag snart kommer behöva ladda ner ett cad-program för att kunna hålla alla tankar och beräkningar i styr.....
Fortsätt gärna att kommentera och ge förslag på förbättringar :)
 
KISS är alltid en bra minnesregel.
Tältpinnar har du med, extrapinnar för att stabilisera köket, 3 räcker.

Vindskydd av uppläggningsfat i aluminium, du klipper lätt rätt form med sax, väger lite och mitt har varit med i 3 säsonger, inne på sin fjärde och med tanke på att jag tiggt efter fester, så är priset noll. Tre cykelekrar håller mitt.

go tur
 
KISS?
Jag är inte orolig för att köket ska välta, däremot att det ska vika sig. Därav snack om stabilitet.
Aluminium är inte ett alternativ, för låg smältpunkt.

Cykelekrar var smart!
 
Smart ide att göra cylindern konisk för att öka stabiliteten! Det medför ju eventuellt även att jag kan ha en mindre bottenplatta, tex samma storlek som kastrullen, och då har jag inget behov av att den ska vara ihoprullbar då den enkelt kan packas tillsammans med övriga köket. Det i sin tur medför att jag kan använda en lite grövre bottenplatta som är mindre bångstyrig, tex .2 mm. Tankar kring detta?

Jag har funderat lite på stabiliteten av sidoplåten om det är en gryta placerad ovanpå. Jag har där lite funderingar på om jag ska köpa titanpinnar (tältpinnar?) av lagom längd, binda ihop till en triangel och placera överst. Grytan får då 3 punkter som den kan stå på vilket ger stabilitet. Vikten fördelas även på 3 ställen på fireboxen med maximalt avstånd från varandra, vilket borde göra sidoplåten mindre benägen att vika sig åt något håll då den trycks ut på 3 håll samtidigt.

För att få bra drag i fireboxen så tänker jag mig att man helt enkelt kan ställa den på några småstenar. Sten hittar man överallt, i synnerhet i fjällen...

:)

För att du ska få bra stabilitet med konisk form behöver den bredare delen vara nedåt. I vindkyddsläge kan du kanske komma undan med att ha den bredare delen uppåt, men som firebox, då du ska ställa en kastrull på den, lär du behöva ha den bredare nedåt. Vilket tyvärr ger en större bottenplåt. Vill du ändå rulla ihop bottenplåten när du förvarar den bör du snarare prova ännu tunnare, 0,2 lär bara bli ännu mindre bra. T ex 0,02 (om jag minns rätt vad som finns). Den kommer att vilja rulla sig åt olika håll när du värmer ena sidan, men den kanske kan hållas på plats av kon+kastrull så att det inte är något större problem. Vet inte. Vet inte heller om den håller i längden som underlag för en eld.

För fireboxläge föreslår jag att du lånar lösningen från Traildesigns för att hålla kastrullen med tältpinnar eller andra pinnar av titan eller stål som skjuts in i hål strax under toppen, se mitt kök på bilden. Den är stabil och bra.

Som du kanske ser är min på bilden är min plåt under väl tilltagen och dessutom utan hål. Jag kan förvara den i ett stort ytterfack utan krångel och utan att rulla den, den följer då bara huvudfackets rundning.

Att den inte har några hål beror på att jag funnit att i praktiken för ett vedeldat kök är den andra faktor än effekt och bränsleeffektivitet som är viktiga för mig (huvudfaktorerna för andra kök tillsammans med vindtålighet). När man väl fått fart på ett vedeldat kök - i alla fall mitt - är det bra fart på det även utan ventilationshål i botten. Det är viktigare att det går fort att få fart på elden och då är det vanligen bättre med en botten som minskar vinddrag och håller elden så avskild som möjligt från kalla och våta underlag. Om man kan tänka sig att tända en eld med annat än näver går det även extremt bra att tända elden genom att hälla några droppar T-sprit på bottenplåten. Ungefär som man förvärmer en trangia-brännare med ungefär samma resultat. Förutsätter dock att man inte av misstag häller det på marken under genom ett hål i bottenplattan...

Ännu viktigare är hur mycket vatten jag behöver ha tillgängligt bredvid för att vara helt säker på att det inte blir skogsbrand. Tidigare använde jag ingen bottenplatta och då gick det i praktiken bara att vedelda antingen direkt vid en vattenkälla eller på ett väldigt eldsäkert underlag. Nu räcker det gott och väl att jag fyller på min 3-liters vattenbehållare. Det enda som normalt behövs är att man häller lite vatten under innan man eldar och lite till på eldresterna innan man häller ut dem och för säkerhets skull lite till under efteråt. Inga hål - inga eldar på rymmen.

Den tredje faktorn jag tycker är viktig är att det ryms så mycket ved som möjligt i köket. Små pinnar brinner förvånansvärt snabbt när det är bra fart i elden och det är irriterande att behöva rädda elden bara för att man gjort något annat i en minut. En fördel med konformen är att den ger mer utrymme för ved.

Hur effektivt köket är har aldrig haft någon större betydelse för mig. Antingen brukar jag lätt hitta tillräckligt med ved eller ingen alls, beroende på var jag är. Vill man ändå har mer luftintag kan man lyfta konen nedtill med tre V-tältpinnar i titan, jag brukar ha tre st nedpackade med köket men använder dem sällan.

Jag inser att du har svårt att inte ha några hål alls i botten, men ville ändå ge tipset att färre hål faktiskt kan vara bättre än fler.
 

Bilagor

  • IMG_1503.JPG
    IMG_1503.JPG
    177.4 KB · Visningar: 1,241
  • IMG_1505.JPG
    IMG_1505.JPG
    163.8 KB · Visningar: 1,238
Tack för alla svar och tips!!
Jag satt och plitade ner en uppdaterad ritning på bygget igår kväll, detta är så som jag hoppas att det ska bli (på vinst eller förlust). Jag har dock, som ni ser på ritningen, lite matte framför mig och eftersom jag inte är något mattesnille och har mycket annat att plugga på för tillfället så ligger byggnationen på is.
Så om det inte är någon talangfull människa som ser denna tråden och kan räkna ut alla mina funderingar (i synnerhet gradtalen, eller vilka värden man nu vill ha för att så smidigt som möjligt kunna mäta ut sidoplåtens former) i ett nafs så kommer det att dra ut lite på tiden.
Jag kommer så småningom att göra en pappersmodell i skala 1:1, vi får se hur mycket den påverkar framtida utformning.

Jag kan dock meddela att min provisoriska lösning, att ha en kakburk som vindskydd (se inlägg 1) fungerade mycket bra!! 2 veckors vandring med den lösningen var inga problem alls, så jag känner mig hoppfull för framtiden! Kakburken är 18,5cm i diameter och jag använde mig av trangias gamla originalgryta ca 16cm i diameter.
Anledningen till att ritningen är något överdimensionerad för originalgrytan (jag tror att den är det?) är för att jag vill ha möjlighet att använda en större gryta om vi är fler än 2 som är ute nån gång.

Förklaring av ritning:
1. Bottenplatta med öron och öppning för gasreglage.
2. Vindskydd sett från sidan med sömmen/knäppningen av sidoplåten mitt över öppningen för gasreglage.
3. Vindskydd sett ovanifrån med 3st pinnar liggande ovanpå att ställa grytan på då vindskyddet används som Firefox.
4. Principen för sömmen/knäppningen av sidoplåten.
5. Sidoplåten, så som den kommer att skäras ut från materialet.
Materialet köps på rulle med måtten 0,12 x 200 x 1000mm.
 

Bilagor

  • 201709022310071000.jpg
    201709022310071000.jpg
    106.4 KB · Visningar: 1,210
Senast ändrad:
Så här kan du göra för att få fram figur 5 i din skiss:

Så här kan du göra en mall för sidan:
- Jag gissar att ca 4 cm försvinner i "böjen" på en 20 cm plåt så du får en ca 16 cm hög sida (obs GISSNING), I så fall mosvarar din kant nedre 16 cm på en 20/(20-17)*16=107 cm hög "hel" kon.

Klipp till en pappersmall i samma form som din plåt (Viktigt, jag har inte tänkt igenom det här i 100 år, så kör inte direkt på plåten!)

Tag ett snöre som är längre 107 cm, en knappnål, en penna och ett oömt underlag som du kan sätta fast knappnålen.

Sätt fast snörets ena ände med knappnålen ocn anpassa papperet (och tejpa fast det) så du kan rita en cirkelbåge som är 107 cm som blir symmetrisk på papperetoch tangerar övre kanten (som cirkelbågen på din fig 5).

Mät upp 19/2*3,14 + halva det överlapp du vill ha åt vardera hållet längs cirkelbågen från stället cirkelbågen tangerar pappererts kant, t ex med hjälp av ett annat snöre.

Från dessa två punkter, dra ett streck rakt mot knappnålen (Med hjälp av snöret som sitter i knappnålen) till papperets nederkant.

Korta av snöret från knappnålen (gissningsvis ca 16 cm) så det precis räcker till kanten på papperet där de två raka strecken slutar.

Gör en till cirkelbåge med den kortare snörlängden. Nu har du en mall på en kon som maximerar höjden ur en 20 cm hög plåt givet lutningen på sidan.

Klipp ut pappersmallen och kontrollera att den blev som du ville.

Då snörlängden byggde på gissning kan du behöva göra om med en justerad snörlängd för att få den lutning på konen som du vill, men det bör du kunna bedöma bra utifrån den kon av papper du nu har gjort med 107 cm snöret.

Längre snöre ger mindre lutning på sidan av konen. Ju mindre lutning desto större sidohöjd får du ut ur 20 cm plåten.

När du har en mall du är nöjd med för du över den till plåten...

OBS att metoden med gissningen inte garanterar att den mindre diametern blir exakt 17 cm, så basera inga lösningar på det utan vänta och se vad det faktiskt blev på den konen du blir nöjd med.

Hoppas det går att följa tänket...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...