Sluta svettas : duscha varmt eller kallt?

Hur gör du när du kommer till jobbet då? Själv brukar jag ha en tskirt under gtx jacka året runt och byta tskirt på jobbet. Men jag svetsa mycket och är säker på att det finns folk som har åsikter om mitt sätt. Men jag är blöt av svet när jag kommer till jobbet.

Det handlar om 20-25 mintuer cykling (9-10km) träningsklädd, dvs nu på vintern underställ och vindoverall, samt reflexväst. Det enda jag känner jag skulle kunna avvara är reflexvästen för värmens skull men har den gärna av trafiksäkerhetsskäl. Hjälm utan mössa - inga vantar. Dricker några dl kallt vatten under sista halvan av turen. Drar ner blixtlåsen i jackan lite då jag närmar mig jobbet men vill inte kyla halsen till att bli rosslig heller.

Att sätta sig ner och vänta ut eftersvetten lockar mig inte - börjar jag senare kommer jag hem till familjen senare och morgonen är så optimerad det går med hänsyn till dagistider och annat.

Jag hade hoppats kunna avsluta svettning med duschtemp men det verkar svårt.

Fler tips, som inte innebär vänta?

/Patrik, jobbet börjar imorgon igen
 
Var sitter temostaten?

I byggnader har man ju termostater inne och eller ute som känner av temp och återkopplar för relgering.
Motsvarande borde ju finnas i kroppen och var sitter denna/dessa biologiska mekanismer som styr om och hur mycket jag ska svettas?
Kyler man där borde ju svettningen avta?

Eller kan man inte ingenjörsgeneralisera kroppen så enkelt?

/Patrik
 
I byggnader har man ju termostater inne och eller ute som känner av temp och återkopplar för relgering.
Motsvarande borde ju finnas i kroppen och var sitter denna/dessa biologiska mekanismer som styr om och hur mycket jag ska svettas?
Kyler man där borde ju svettningen avta?

Eller kan man inte ingenjörsgeneralisera kroppen så enkelt?

/Patrik
Ja svettningar är ett utav kroppens sätt att kyla sig, men man svettas av fler orsaker. Stress, tex. Någonsin undrat varför man alltid svettas när det är som mest olägligt ;)

Man kan givetvis duscha kallare och kallare tills dess att man är nedkyld på riktigt men det tar nog lika lång tid som tio minuters vila + vanlig dusch, och lär dessutom vara obehagliga =)
 
I byggnader har man ju termostater inne och eller ute som känner av temp och återkopplar för relgering.
Motsvarande borde ju finnas i kroppen och var sitter denna/dessa biologiska mekanismer som styr om och hur mycket jag ska svettas?
Kyler man där borde ju svettningen avta?

Eller kan man inte ingenjörsgeneralisera kroppen så enkelt?

/Patrik

Problemet är att det inte bara är utsidan som är varm. Värmen allstras inifrån som en restprodukt av förbränningen men utsöndras genom huden. En dusch tar bara bort symtomen men inte orsaken. Tror tyvärr inte det finns några kylande genvägar som inte tar lite tid. hur mycket en person svettas är väldigt individuellt, några myckat andra knappt något alls. Det som jag personligen har märkt inte fördröjer tiden är att om möjligt ta det lite lugnare i slutet, dricka, av med isolerande kläder för en effektivare avkylning tex jackor, tröja och underställ (här kan det fungera med en sval dusch men det krävs även tid så möjligen en sval dusch som tar 5 min längre tid än vanligt kan fungera...). Om jag inte tar det lugnt en kvart kan jag lika gärna låta bli att duscha för då är jag genomsvett igen...
 
I byggnader har man ju termostater inne och eller ute som känner av temp och återkopplar för relgering.
Motsvarande borde ju finnas i kroppen och var sitter denna/dessa biologiska mekanismer som styr om och hur mycket jag ska svettas?
Kyler man där borde ju svettningen avta?

Eller kan man inte ingenjörsgeneralisera kroppen så enkelt?

/Patrik

Termostaten sitter i hypothalamus men sensorerna är spridda i kroppen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Homeostas

Men det är som jag skrev tidigare en ökad ämnesomsättning efter det fysiska arbetet som ger det ökade behovet av avkylning.

Thure
 
Duscha kallt, om jag behöver snabb avkylning så är det max kyla som gäller. Det går rätt snabbt att kyla ner kroppen med kallt vatten. Prova att stå i duschen med fullt tryck på kallvatten och ha huvudet under strålen så mkt som möjligt. Det tar inte lång tid innan du börjar bli kall (obs det är en annan sak att det känns kallt). Stå kvar och se upp så att du inte andas in vatten pga inandingsreflexen.

Om ovanstående är skönt eller ej är en smaksak, påminner lite och bastu följt av kallvattenbad vilket många tycker är väldigt skönt.

Jag lovar att ni kommer bli nedkylda...

min kroppsyta är ca 2,2 m2
kroppstemp ska vi dra till med 34 C som snitt
vatten temp 10C
-> Delta T = 24C
Någon som orkar/kan räkna fram hur många kW vi kyler bort i minuten??
 
Jag tycker inte att det där funkar. Har kört kallaste som går, har alltid brukat köra efter bastu också, och börjar ändå svettas när temperaturen studsar tillbaka på ytan. Ibland är det bara skönt med sån där kyla men oftast tycker inte jag att det är så kanonroligt - förutom att effekten uteblir för mig.
 
Jag tycker inte att det där funkar. Har kört kallaste som går, har alltid brukat köra efter bastu också, och börjar ändå svettas när temperaturen studsar tillbaka på ytan. Ibland är det bara skönt med sån där kyla men oftast tycker inte jag att det är så kanonroligt - förutom att effekten uteblir för mig.

Hur länge dushade du kallt? Tiden kan kännas lång jämfört med en varm dusch.
 
Jag har provat upp till några minuter tills det mer börjar kännas som att nu blir jag sjuk. Provade 4-gradigt vattenkar direkt efter bastun i Schladming en gång. Efter ca 3 minuter,inte olidligt men jobbigt, så kändes lederna helt stela när man skulle kliva upp :) En sån grej kanske får stopp på svettningen men att stå under en duschstråle på 5-10 grader vete fasen. Då får man nog stå bra länge. Då känns det bättre att ta och raka sig och lugna ner sig 5-7 minuter först.

http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-137334.html
http://blogg.dn.se/traningsexperten/2009/03/02/jag-eftersvettas-kolossalt-1826/
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=489032
http://iform.se/blogg/malins-blogg/jag-eftersvettas
http://www.sthlm.friskissvettis.se/las-mer.aspx?ContentID=1395


Hur länge dushade du kallt? Tiden kan kännas lång jämfört med en varm dusch.
 
Senast ändrad:
Fysiologin

är sådan att kroppen strävar efter att avge värme via ökad hudcirkulation och svettning. Om man duschar kallt så stryps cirkulationen till huden och då sparas värme inne i kroppen.

Undantaget mot detta är huden på skalpen där cirkulationen inte stryps men skulle man mot förmodan kyla ned hjärnan ändå, leder det till att termostaten i hypothalamus strävar efter att höja ämnesomsättningen och minska svettningen vilket torde gynna och inte minska eftersvettningen i nästa skede.

Thure
 
Jag anser att jag har testat det där med kallvatten så mycket så jag har gett upp. Jag känner precis det Thure skriver att man "stänger" huden och låser inne värmen tills man kliver ur duschen och då är det klippt igen. Vila före dusch är det enda som funkar för mig. 8 extra minuter borde man kunna lägga oavsett hur tight schema man har eller fundera om livet måste vara så inplanerat in på minuten när :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...