Mer om Mårma.

Hej! Lite sent ute men jag gör en chansning. Jag kommer vara i Mårma-området kommande vecka och har tänkt ta mig från Leavasbahta till Vassaloamijavri, och undrar om det är någon här inne som vet om det är möjligt att passera Ruomascorru-ryggen mellan topparna 1641 och 1545? Alltså ganska rakt söderut från Leavasbahta och öster om det "riktiga" Mårmapasset. Även tacksam för övriga tips kring området om någon varit där nyligen [emoji4] bifogar en bild med färdvägen jag är intresserad av.
da44cc6616fcdde899e221b444c02b38.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Kan bekräfta att det var en riktigt bra tältplats! Mårmapasset kändes nästan provocerande lätt när man kom från Leavasbahta, mest som att passera en karg kulle. Gissningsvis eftersom vi slapp den ogästvänliga vägen norrifrån, där passet ser ut som en vägg.
9f707793c3b7c16041e352156e2f0cb6.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Kan bekräfta att det var en riktigt bra tältplats! Mårmapasset kändes nästan provocerande lätt när man kom från Leavasbahta, mest som att passera en karg kulle. Gissningsvis eftersom vi slapp den ogästvänliga vägen norrifrån, där passet ser ut som en vägg.

Gick du då den östligare vägen som du ritade upp i förra inlägget, eller den prickade stigen?

Och kul att du gillade tältplatsen, visst är det fint där inne!
 
Gick du då den östligare vägen som du ritade upp i förra inlägget, eller den prickade stigen?

Och kul att du gillade tältplatsen, visst är det fint där inne!
Vi gick den vanliga rösade vägen, vädret var lite ostadigt så vi vågade inte chansa på den öst om 1641. Det som gick att se av den rutten såg dock helt klart görbart ut. Vi var peppade och inställda på en väldigt tuff dag, vilket kan ha spelat in när vi nästan blev förvånade över hur överkomligt passet upplevdes. Skönt att man kan få sådana dagar också!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Gick du då den östligare vägen som du ritade upp i förra inlägget, eller den prickade stigen?

Och kul att du gillade tältplatsen, visst är det fint där inne!

Jag gick den östliga vägen i somras av misstag. När vi kom upp till mårmas norrifrån så följde vi sadeln ner i Leavasvagge därför att vi aldrig kunde tänka oss att man drog en vandringsled upp för ett lodrätt stenskravel... inte förrän vi var vid den tältplats som ni målat ut i Leavasvaggi insåg vi vårt misstag, sov där över natten och gick dagen efter raka vägen över Ruomascorru och vidare mot Vistas.
2017 gick jag Abisko - Kiruna (jag gick inte Leavasvaggi) där jag följde leavasjohka-Rautasälven ut till Rautas. Det var en fin sträckning att gå, men tuff terräng bitvis. Jag tror definitivt att det är värt att ta omvägen och gå leavasvaggi upp till mårmas utifrån vad jag sett av omgivningen. Jag avråder dock starkt från att gå från årosjokk och norrut till Leavasvaggi, stigen går genom 3m högt vide och erbjuder ingenting som är kul eller värt besväret.
 
Jag gick den östliga vägen i somras av misstag. När vi kom upp till mårmas norrifrån så följde vi sadeln ner i Leavasvagge därför att vi aldrig kunde tänka oss att man drog en vandringsled upp för ett lodrätt stenskravel... inte förrän vi var vid den tältplats som ni målat ut i Leavasvaggi insåg vi vårt misstag, sov där över natten och gick dagen efter raka vägen över Ruomascorru och vidare mot Vistas.

Tack, bra att veta för nästa gång! Jag tyckte inte att backen upp var så svår för där gick det bra att följa en stig i branten, det var nervägen i dålig sikt som blev jobbig eftersom vi inte kunde navigera runt storblocking terräng utan hade bara kompassriktning och nedförslut att gå på.
 

avslutad210712

Gäst
..

Jag avråder dock starkt från att gå från årosjokk och norrut till Leavasvaggi, stigen går genom 3m högt vide och erbjuder ingenting som är kul eller värt besväret...

Då måste vidjet ha växt ordentligt sedan vi gick där i fjol både på höjden och i utbredning. Visst fanns det (mycket) korta sträckor med vidje men jag har gått betydligt mer rekommenderade och hyllade leder med mycket mer vidje. Är till 99% plattvandring på ren fjällhed förutom ett ställe där man får hoppa fram över myrmark.

Får jag mothugg lägger jag upp foton på fjällhed och du lägger upp foton på vidjen. Tar du det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Linda G Singel i salto i juli - nån mer? Fjällvandring 2
tiddelipom Mer Sarek! Fjällvandring 9
sools Bli mer fjällvan ? Fjällvandring 11
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
fson Lite mer fjällbilder i höstrusket? Fjällvandring 22
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
Laura Nån mer classicliknande tur? Fjällvandring 1
Trident21 Tag med kameran men mer då? Fjällvandring 6
jakobg EXPED liggunderlag, någon som vet mer? Fjällvandring 1
jakobg Mer tjat om toppstugorna på Keb. Fjällvandring 7
Tovetjarn ALDRIG MER MEINDL/ROCKPORT! Fjällvandring 39
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Emil Stefansson Mårma nu på vintern? Fjällvandring 7
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Meldende Alip Vealevarri (Mårma) Fjällvandring 1
cfn abisko - mårma - nikkaluokta Fjällvandring 13
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Anders_sthlm Mårma och omgivningar. Fjällvandring 8
b_luthman Höktoppskammen i Mårma Fjällvandring 2
Djunggren Glaciärer kring Mårma Fjällvandring 3
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Tält platser i Mårma Fjällvandring 2
Mårma - Unna Räittavagge Fjällvandring 3
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Tarfala Årosjåkk-Mårma-Abisko Fjällvandring 0
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...