gå ner i vikt efter julmaten.

1Jag menar, att gå ner i vikt handlar om att röra på sig och att äta rätt.

Nej, att gå ner i vikt handlar om att se till att energiintaget är mindre än förbrukningen.

Produkter som "förbränner" fett måste ju i princip (som du var inne på) göra nåt av följande:

1. Öka metabolismen med ökad kroppstemperatur som följd
2. På nåt sätt få ut fettet ur kroppen via avföring eller urin

Detta eftersom energi inte bara kan försvinna.
 
Alla vet nog det där. Men kroppen är inte ett slutet system eller en förbränningsmotor. Den är komplex och påverkas olika av olika föda. Som exempel, upplever man större och varaktigare mättnat av X än av Y, kan det vara ett smart drag att äta mer av X och mindre av Y.

Som exempel. Ät en äggfrukost dag 1 och en frukost bestående av lika många kalorier wienerbröd och smågodis dag 2. Räcker nog med att göra det i tanken för att veta att man står sig längre och känner sig mättare på äggen.
 
Som exempel, upplever man större och varaktigare mättnat av X än av Y, kan det vara ett smart drag att äta mer av X och mindre av Y.

Jo men det är ju bara ett sätt att påverka energiintaget. Det går ju precis lika bra att äta Y och räkna kalorier och låta bli att äta fast man känner sig småhungrig.

Sen är det tyvärr långtifrån alla som förstå det där sammanhanget, det finns så enormt mycket myter och folk har en tendens att hellre tro på skumma myter än vetenskap idag. Finns det 99 vetenskapliga artiklar som säger en sak och 1 som säger en annan sak tenderar folk att tro mer på den där ensamma artikeln ("för forskningen har haft fel förr").
 
Nej. Det är ju just det. Att det inte går lika bra om man känner sig hungrig. För förr eller senare faller man och äter ikapp. ;)

Bantning är inte ett experiment i ett provrör. Det handlar om att stå ut, att orka stå emot en av de starkaste drifter vi har, kanske den allra starkaste. Den kosthållning man håller sig mättast på och som man mår bäst på är alltså den med vars hjälp man har störst chans att lyckas.
 
Motion o träning har igen effekt på viktnedgång,varför är 80% av alla vasaloppsåkare halvfeta?

De kanske åker vasaloppet just för att de är halvfeta och har komplex för det? :) Stigande ålder, mer fläsk på magen, sämre flås osv.

nej det som funkat för mig är att låta kroppen vila från mat ett par dar i veckan och låta den återhämta sig - intermittent fasta är super! leder dessutom till bättre immunförsvar. Blir nästan aldrig sjuk längre.
 
De kanske åker vasaloppet just för att de är halvfeta och har komplex för det? :) Stigande ålder, mer fläsk på magen, sämre flås osv.

nej det som funkat för mig är att låta kroppen vila från mat ett par dar i veckan och låta den återhämta sig - intermittent fasta är super! leder dessutom till bättre immunförsvar. Blir nästan aldrig sjuk längre.


De e ju den där jävla gröten folk badar i....även bröd ris o pasta
 
nä popcorn är dåligt för viktnedgång, fast det fanns nån myt om att det skulle vara bra har jag för mig, men som nån slog hål på :)

Det finns sämre godis att äta än popcorn, men du behöver fortfarande springa ca 10 min för varje dl du klämmer i dig vilket är väl ca 3 ggr så mycket som pommes frites tex (om man för enkelhetens skull bara räknar kalorierna) (en som använt myfitnespal under en tid förut just för att räkna et hela och balansera mot rörelse, fungerade finfint från 115 till 100, men sen tog det liksom stopp, sen räcker det inte med mer motion, utan behöver nog en kostomläggning också)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...