Vandra i Nepal oktober

ja det är det priset jag fått efter förhandlande med en snubbe nere i Kathmandu, kan ju bli pajas när jag kommer ned men det får jag ta då =)

Airfare from Kathmandu to Lukla to Kathmandu, 4 nights hotel accommodation at Acme Guest house in Kathmandu including breakfast. In trekking including (breakfast, lunch, dinner) guide, porters and their equipments, insurance and trekking gears, conservation fees, trekking permits, TIMS, and all the transfers by private transportation.

http://www.acmeguesthouse.com/

först skulle han ha $1200 sen tyckte jag att det lät dyrt och hade läst på någon annan sida om $800 och då var det de som gällde.

betalat 50% nu och sen vet jag inte riktigt när jag ska boka resten.. hehe.. dock så reserverar han sig för att flyget till Lukla kan bli dyrare ! =/ har dock svårt och förstå hur ett flyg kan öka i pris om man väl har köpt sin plåt .. men men inget är omöjligt !

.heno
 
Det låter som ett väldigt förmånligt pris indeed (i genomsnitt 186kr per dag inkl. guide och porter!).

Saker i Nepal fungerar inte som i Sverige. Mutor och extra halvskumma avgifter är vardag, och sånt man får räkna med. Det är nästan ingen som nämner flygskatten förrän man kommer till flygplatsen, det är visserligen bara en avgift på runt femtio kronor, så det är inte så farligt.
 
Det låter som ett väldigt förmånligt pris indeed (i genomsnitt 186kr per dag inkl. guide och porter!).

Saker i Nepal fungerar inte som i Sverige. Mutor och extra halvskumma avgifter är vardag, och sånt man får räkna med. Det är nästan ingen som nämner flygskatten förrän man kommer till flygplatsen, det är visserligen bara en avgift på runt femtio kronor, så det är inte så farligt.

lovar att följa upp här hur det går men jag har fått en positiv av honom jag snackat med och snackat med honom i telefon en gång.

kan tänka mig lite att det är som lite som i indien som jag frekventerat en del genom åren =)
 
Jag har varit i kontakt med en guide i Nepal men inser att kostnaden verkligen skjuter iväg. Är det någon som vandrat utan guide till base camp? (och kala pattar).
De allra flesta vandrar med bärare och guide eller med en "porter guide" även om de inte ingår i en grupp. Jag gjorde båda mina vandringar (och min son några år tidigare, 22 år gammal) utan guide eller bärare (och utan vandringskompis vilket jag gärna hade haft), dessutom efter fyllda 60 år. Det är tungt, men annars inga problem om man har vandringsvana och vet vad man ger sig in på (bl.a. efter att ha studerat "Trekking in the Everest Region", Jamie McGuinness, och läst frågor och svar i detta forum). Karta är förstås viktigt att ha med sig även om det finns hyggliga ritade kartor i McGuinness' bok. På hösten är det så mycket vandrare där att man kan slå följe med andra "free individual trekkers" om man vill. Om man känner sig extra trött t.ex. inför en kraftig stigning kan man prata med en tehusägare så ordnar han bärare för en dag.
 
Jag skulle vara lite osäker på att betala något innan jag vet vad jag får och man har träffats på riktigt. jag tror ändå vi kör solo efter som vi är två med vandringsvana samt gör en nogrann planering utifrån litteratur på området.
 
Hej
Jag var tidigare och pratade om Trekking i Nepal, och till Everest BC.
Nu har jag kommit hem, kom hem därifrån Ons. den 9:e

Har nog en hel del att svara på era frågort, några som är helt fel mm, eller lite fel info ni fott.
Jag gick även upp på Island Peak, var nummer ett där uppe och det var super kooollltt!!
Jag fick mycket hjälp av Harry47. Helt rätt om EBC expeditioner... dom har på G jusst nu om isen, och varför den smälter. Jag träffade på David från IMAX i Dingpoche, som gör dokumentär om detta i Everest. Dom har jusst nu visningstelt för Trekkers och andra vandrare mm.

Ett Indiskt lag på 27.st gör solpanels tester, tror det var bara vissa som är på väg upp på berget med utrustning.

Att dricka vatten, är inte fel. Jag drack mellan 5-8.liter vatten om dan, så att dricka 3.liter kan ni börja med men ni går över till mycket mer om ett tag. Att den sista biten bara till Namche sluka för mig 3.liter under den färden. Ni som ska gå kommer nog att förstå :) ..... det är en tung bit men ok. Jag har tränat för min resa under ett år, bar en ryggsäck på 14.kg plus vatten min.2.L hela tiden. Hag hade med mig den under hela Trekkingen.

Maten i Tehusen är kanon, inget fel på den. Fantastisk meny.
Kom ihåg att ladda batterier till kameran kostar också, så ni bör räkna med det också.

En Viktig sak ni ska göra """" Gå långsamt när ni går uppför """ ,,, allt uppåt suger musten ur er plus vatten krävs mer, risk för huvudverk ökar,,, och det är därför ni ska dricka vatten.

TIPS!
Jag drack En liter först på morgonen innan fruckost, och en halv liter före avgång mot nästa mål.
En liters flaska hela tiden till hands för att ta en mun vatten då o då.

Flyg:
Jag kom till Kathmandu via Doha/Qatar. Träffa på en amerikan från Dallas, jag/han tog ut dollar på flygplatsen, han förstod inte att man behöver betala för att komma in i landet. Nappaleserna titta lite underligt på honom.
Vi delade Taxi till stan och hitta ett hotel med WC med dush i rummet för 10.dollar natten. Jag fixade direkt biljett till Lukla via Hotelle. Jag hade med mig 4.färg o 4.svartvita foton. för det behövs.

Jag ordnade med guide ingen bärare, för det vill jag göra själv,,,,, man behöver ingen guide om man inte vill... bara o följa andra. Min tassa omkring framför mig och ibland försvan han.

Du behöver fixa bergsklätter tillstång före Lukla eller lämna kopia av pass innan du drar iväg mot Lukla, sista sjansen är från Namche att få den. Island Peak kostar 350.dollar plus skräpavgift, den får du tillbaka när du lämnat skräpe (250.dollar)
 
Tack, Yoka, ...

... för trevlig rapport. Och grattis till en lyckad vandring! I mars sticker jag dit för tredje gången, ungefär sju veckor.
Om batterier: litiumbatterier är dyra men håller nästan hur länge som helst jämfört med andra, så jag använder bara sådana i kameran på mina vandringar där och i våra fjäll.
 
jag hade med mig en rullbar solpanel, 9w var den på.
du kan ladda med den i skugga om du vill, och att bara låta hänga påp ryggan
 
Att dricka vatten, är inte fel. Jag drack mellan 5-8.liter vatten om dan, så att dricka 3.liter kan ni börja med men ni går över till mycket mer om ett tag. ..plus vatten krävs mer, risk för huvudverk ökar,,, och det är därför ni ska dricka vatten.

Mycket vatten kan vara just orsaken till huvudvärk och mycket allvarligare effekter - det är därför bl.a. Himalayan Rescue Association varnar för denna vandringsmyt , och rekommenderar kring tre liter om dan . Det finns inga bevis för att högt vattenintag skyddar mot höjdsjuka eller att man skall dricka när man inte är törstig , däremot så är att bara dricka stora mängder vatten
ett välkänt sätt att framkalla samma symptom som allvarlig höjdsjuka , pga sänkningen av salthalten i blodet som kan framkalla ödem , bl.a. i hjärna och lungor : ( IFAM )

Myth #4 - Drinking extra water will protect you from altitude illness.

Staying hydrated is important at altitude. Symptoms of dehydration are similar to AMS. In reality you only need an additional liter to a liter and a half of water at altitude. Too much water is harmful and can dilute your body's sodium levels (hyponatremia) causing weakness, confusion, seizures, and coma.

Själv har klarat mig bra de sista två decennierna i Himalaya genom att dricka när jag är törstig , och hålla koll på att urinen inte blir mera koncentrerad . Bra betyder bättre än genomsnittet : jag har två gånger fått bära andra med höjdsjuka , aldrig det omvända.

HRA har en klinik i Pheriche , vid 4300 meters höjd , och håller föreläsningar om fysiologi och hålla sig frisk på hög höjd , i princip alla trekkers brukar tycka det är mycket matnyttigt. Rekommenderas.

IFAM är i mycket lika med Peter Hackett : trekkande doktor som som var en dom som byggde upp HRA:s första klinik i Pheriche i slutet på sjuttiotalet , expeditionsdoktor som bestigit Everest , forskat en hel del i ämnet och en av två författare till amerikanska CDC:s höghöjdsråd tilll lekmän och proffs. Med mera.
 
[...] dock så reserverar han sig för att flyget till Lukla kan bli dyrare ! =/ har dock svårt och förstå hur ett flyg kan öka i pris om man väl har köpt sin plåt .. men men inget är omöjligt !

.heno

Jag såg den här kommentaren om pris på flyget till Lukla. Nej, det reguljära flyget höjer knappast sina priser. Men om flygen står stilla pga dåligt väder då kan helikopter vara det enda sättet att komma upp på rimlig tid. Och de kostar mycket! Dessutom får du knappast tillbaka det du lagt ut för det ordinarie flyget. Om du har en guide som du vill ha med på turen kommer du säkert behöva betala helikopter för honom också.

Jag har berättat om vad som kan hända med dessa flygresor på min blogg. Man ska väl inte förvänta sig att alla kommer möta samma problem som vi, men det verkar inte vara helt ovanligt.
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/resa-till-nepal-del-1-2.htm

Lycka till med planeringen, det är ett trevligt äventyr som väntar!

//Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...