nyinflyttad- snöförhållande i sthlm?

hallå
nyinflyttad från dalarna och undrar om snöförhållandena här i sthlm. Har skidutrustningen
i dalarna och funderar om det är värt att ha dem i sthlm eller åka upp när man är sugen på att åka. Mestadels längdskidor, men även telemark (hammarbybacken?)
 
Det går ju definitivt att åka varje vinter, men det blir mycket golfbanor och ev sjöar, och det är dåligt med bra preparerade spår.
 
Kolla gamla trådar

Ågesta m fl har vettiga spår när det finns snö. I Bro skall det visst bli en inomhusanläggning/ skidtunnel.

Thure
 
Uppland

Lite beroende på var i Stockholm du bor så kan det ju också vara läge att titta uppåt Uppland som ofta får betydligt mer snö än Stockholm, särskillt längs kusten vid NO vind. Storvreta strax norr om Uppsala har ett ambitiöst gäng som kör snökanon så mycket de hinner. Prioriterar ofta en kort slinga med mycket snö. Samma i Häverödal. I Tierp har de också kanon, men satsar på ett längre spår men därmed också ofta smalare och tunnare. Slutligen min egen klubb Gimo som inte har kanon men som ändå spårar totalt 15-20 km med den natursnö som kommer. Samtliga brukar lägga rapporter på skidspår regelbundet.
 
hur är det med ursvik, sundbyberg? hojta till när/om det börjar bli åkbart


sen om trådskaparen vill ha alternativ till hammarbybacken kan jag rekomendera flotssbron också!
 
finfin vinter i sthlm

verkar som om vintern från dalarna togs med av mig, sjukt bra vinter får man säga.
Pratat med "locals" och de säger att det är den bästa vintern på tio år. Hoppas på fortsättning så att det inte blir slask i februari.:)
Ut i naturen och bränn lagg!
 
Det vore ju helt fantastiskt om det höll hela januari utan att bli slask - då är det nog bästa vintern på mer än 10 år! I Sthlm får man verkligen vara beredd när snön kommer - den brukar försvinna fort (och sen går det lite i vågor).
 
Hade du frågat i november så hade jag sagt nej. Jag har bott här sen 1998 och jag tror det längsta snön har legat här var 3 veckor. Förra "vintern" hade jag nytta av vinterdäcken ca 6 dagar. Jag smålog i november åt en kinesisk kollega, som nyss var här i 6 veckor, när hon skulle fixa broddar pga att hon är gravid. Snacka om fel jag hade :) Överlägset bästa vintern på 12 år oavsett om snön försvinner imorgon.
 
Hade du frågat i november så hade jag sagt nej. Jag har bott här sen 1998 och jag tror det längsta snön har legat här var 3 veckor. Förra "vintern" hade jag nytta av vinterdäcken ca 6 dagar. Jag smålog i november åt en kinesisk kollega, som nyss var här i 6 veckor, när hon skulle fixa broddar pga att hon är gravid. Snacka om fel jag hade :) Överlägset bästa vintern på 12 år oavsett om snön försvinner imorgon.

Nå, nu tror jag nog du minns fel (3 veckor), är inte riktigt säker vilket år det var men vintern 2006 eller 2007 så kom snön sent men sen låg den en bit in i mars. (om JAG mins rätt) ;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...