Senaste turen

Ett enkelt sätt för mig att få en anledning att skriva lite i forumet ;-)

I fredags, mellan kl 10 och 14. Mulet väder, inte mycket vind, men bara kort sträcka så stilla som i min bifogade bild. Lite dugg i början och en kort stund med nästan regn. Varmt, fem grader, så händerna höll sig varma utan handskar även i duggregnet. En matpaus. Sträckan var runt ön jag bor på, två och en halv mil.

Jag rodde visst på rätt bra kunde jag se på mitt gps-data. De delsträckor mellan mina lagrade koordinater (var tionde sekund) som jag höll över fyra km/h var 24,3 km med medelfarten var 7,8 km/h (tid=3:08). Gick i land två gånger, nio och tjugosex minuter.
 

Bilagor

  • DSC13372.jpg
    DSC13372.jpg
    19.7 KB · Visningar: 1,641
Ahhh.. vad avundsjuk jag blir! Så stilla vatten har vi inte ofta här nere i sundet och när vi har det varar det tyvärr sällan mer än ett par timmar :-(

Ja, ja.. vad är väl en spegelblank vattenyta...... suck... ;-)
 
Mer stilla vatten

...blev det idag, efter en stunds regn.

Jag var ute i ungefär två och en halv timme mitt på dagen. Lite sol, mörkt och regn och så lite sol igen. Det blev en sväng förbi Karlsudd, rundade Tobaksgrundet och så ner mot Koviksudde och åter. GPS-datat sa att jag rodde på bra i början, färdväg igång 17,7 km på 2:16 h => 7,8 km/h (18,4 km totalt).
 

Bilagor

  • DSC13437.jpg
    DSC13437.jpg
    16.1 KB · Visningar: 1,565
  • DSC13441.jpg
    DSC13441.jpg
    11.5 KB · Visningar: 1,539
  • DSC13444.jpg
    DSC13444.jpg
    11.7 KB · Visningar: 1,553
  • DSC13450.jpg
    DSC13450.jpg
    11 KB · Visningar: 1,543
Avundsjuk

blir man förstås! Både på blankvatten och öppet vatten över huvud taget!

Häruppe i Piteå har isen lagt nu och båte ligger under presenning. Skridskoåkarna har dock sin högtidstid just nu...

Har också saknat en plats att snacka rodd på.

Explorer 4,6
Piteå.
 
Det är ju naturligtvis skönast, lugnast och lättast att ro i stilla vatten men faktum är att jag börjat uppskatta sjögången som omväxling, åtminstone när det är varmt och soligt. När det är mulet och kallt blir sundet mer hotfullt och jag drabbas av olustkänslor.

Som roddare sitter man ju som bekant med ryggen i färdriktningen och det innebär ju att man oftast inte kan "parera" vågorna när man ror mot vind (eg mot vågorna) utan får utveckla en känsla för vågrytmen. När man väl börjat få kläm på att inte dra förrän man känner att bladet har ordentlig vattenkontakt går det ganska hyfsat tycker jag. Sen är det rätt skoj att "surfa" litegrann i medsjö också, även om "motionen" naturligtvis blir lite lidande eftersom det blir svårt att ta riktiga årtag.
 
Isfritt i Djurgårdsbrunnskanalen men inte i Djurgårdsbrunnsviken så det blev att vända och ro tillbaka. Undrar om det är strömt i kanalen, eller varför skulle det annars inte frysa där. Och om det är strömt, undrar varför...

[...] en känsla för vågrytmen.
Intressant. Skärgårdsvågorna jag ror i har så kort våglängd att det inte finns någon direkt rytm att känna in. Och inga problem med att inte få grepp i vattnet.

Sen är det rätt skoj att "surfa" litegrann i medsjö också [...]
Lyckas du hänga med vågen? Jag har som längst bara hängt med någon sekund. Blir ett forsande ljud om båten, nästan lite läskigt.
 

Bilagor

  • DSC13473.jpg
    DSC13473.jpg
    20.8 KB · Visningar: 1,474
Blåsigt och mulet nu senaste tiden, men två små svängar har jag varit ute i alla fall. Måste se till att flytta riggen i min båt. Det var visst så att mallen för hålen som användes till de första Explorer-båtarna inte var helt korrekt. Jag sitter lite för långt bak och därför tar vinden tag i fören och vrider båten. När jag packar den fram blir det dock bra, men det är ganska snabbt gjort att flytta riggen.

Knepigt förresten detta att inte skvätta då och då med årorna, just före jag ska sätta i årtaget. I sned motvind blåser vattnet in rätt på mig. När det är lite mer vågor än det var när jag var ute nu skvätter även vågorna in ibland, men de går inte in över relingen, det bara skvätter (skärgårdsvågor). Senast fick jag en liten sträcka med vågor utan så mycket vind, bakom en udde som vågorna vred runt. I en annan tråd undrades över hur klen Explorern är och det är i alla fall så att det vibrerar lite i skrovet när man dunkar fram över vågorna (vilket jag alltså inte gör när det är mer motvind, då får jag inte upp den farten).
 
Det var visst så att mallen för hålen som användes till de första Explorer-båtarna inte var helt korrekt. Jag sitter lite för långt bak och därför tar vinden tag i fören och vrider båten.

Hmm.. vadan detta? Var har du fått tag på sån ovärderlig info? ;-)
Jag köpte min Explorer våren 2006. Sitter min rigg också för långt bak? Nog för att vinden vill ta tag i fören men det trodde jag var oundvikligt.
Finns det några mått på det här?

All info mottages tacksamt!
 
Jag köpte min Explorer våren 2006. Sitter min rigg också för långt bak?
Det verkar troligt, i alla fall om ett av hålen dessutom var felplacerat (jag behövde borra ett nytt).

Nog för att vinden vill ta tag i fören men det trodde jag var oundvikligt.
Oundvikligt är det alltså inte, men jag börjar fundera nu på om båten ligger sämre i vattnet när vinden inte orkar vrida den lite högre fören. Å andra sidan tycker jag det vore konstigt att konstruera en båt så att den alltid vrider sig av lite vind. Så jag tror nog att det riktiga är att Explorern inte ska vrida sig.

Finns det några mått på det här?
Jo, Wim har det förstås, jag har inte kollat upp det exakt än. Och det var han som berättade för mig detta om hålmallen.
 
Testar att skriva ett inlägg från mobilen (Opera mini 3 och T3). Ligger i tältet nu på Gällnö. Kom iväg från Brevik (Åkersberga) kl 14. 3,5 h senare var jag här (Löknäsudden).
Tyvärr lär morgondagen bli blåsig. Och fånigt nog har jag tänkt mig att streta mot vinden. På wanell.se kommer man kunna se om jag tar mig någon vart, om nu någon skulle vara intresserad ;-) Nu låter det lite mer i träden, usch...
 
Mätte vinden...

...till 8-10 m/s i lördags på Kanholms fjärden. Tack vare att det inte var byig vind var det inte så farligt = skönt att känna. Men långsamt gick det förstås, som lägst snittade jag 3,5 km/h mot vinden. På söndagen sedan åter från Skogsskäret väster om Sandhamn. 46 km på totalt 10 timmar i härligt solsken!
 
Underbart väderflyt

Medvind ut, nästa dag lite vind och medvind tillbaka dag tre. Blir svårslaget! Och inte nog med att vinden var så snäll, det regnade inte och jag fick nästan en hel dag med blå himmel.

Njöt i två timmar på Torskkobben mellan Bullerön och Långviksskär. Jag är så dålig på fåglar, men häckning verkar uppenbarligen börja lite senare på året (inga fåglar nu på Torskkobben). Hur som helst var jag noga med att inte ro igenom fågelskyddsområdet söder om Bullerön, även om fåglarna rimligen inte kan veta att det just är där de är skyddade. I sundet mellan Runmarö och Skarp-Runmarö lyfte hundratals ejdrar för att jag passerade men det är väl inte mycket jag kan göra åt det? Och spelar det någon roll?
 

Bilagor

  • DSC14423.jpg
    DSC14423.jpg
    16 KB · Visningar: 1,275
  • DSC14457.jpg
    DSC14457.jpg
    14.4 KB · Visningar: 1,365

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...