Norrmän med stora knivar på ryggsäcken - varför?

Samekniven har helt klart mange fordeler fremfor mindre kniver og spesielt da på turer som går over noen dager.

Den har godt stål, blir vanskelig sløv, selv etter mye hugging, også dermed lett å holde skarp. Tyngden og størrelsen blir ikke en negativ faktor nettopp pga dette.
Derimot økes bruksområdet på bare ett verktøy, og siden jeg kjøpte min første samekniv, har småknivene samt øksa blitt liggende hjemme. (Untatt på jakt)
Noen konkrete bruksområder som går raskere jeg kommer på i farta:

Pølsepinner, ETT hugg. Teltplugger, ETT hugg. Kaffekjepp, ETT hugg, Vandrestav, ETT hugg. Granbar, ETT hugg, Tørrkvist til bål, ETT hugg. Lager grillrist til ørret og/eller hamburger på entotre, brødkniv, kjøttkniv, Og, ja, jeg rensker fisk med den, smørkniv, rørepinne, stekespade, vedklyver, sleiv, fruktdeler, ostehøvel, skruvmejsel, hammare, konservburkøppnare for de som behøver det.

Kort sagt: Det meste går lettere og fortere. (Kunne kanskje lagt til liggeunderlag og samboer, samt elskerinne før noen andre gjør det..)

Skal man ikke spikke kopp eller tannpirkere er dette en god altmuligkniv, selv om det går det også...

Helt til slutt: Hvis man skal tøffe seg for andre folk med samekniv i villmarka, må kondisen vara mer enn topp!!
Ellers så tror jeg nok den skremmer vettet av svensker...
[Ändrat av traskare 2006-05-29 kl 20:05]
 
traskare; sa:
Pølsepinner, ETT hugg. Teltplugger, ETT hugg. Kaffekjepp, ETT hugg, Vandrestav, ETT hugg. Granbar, ETT hugg

Rensa fisk, ETT hugg (splatt!)

och vad är det för pölse du trär på pinnen som du kapat med ETT hugg? Falukorv, en ring åt gången?

Och vem fan hugger av granbarr, ens med "ETT hugg"

:) Sorry, se inte det där som ett seriöst inlägg. Nog fattar jag att det finns användningsområden, kunde bara inte låta bli att bitcha...
 
Strömeng

Vart köper man Strömengknivar bäst och billigast i sverige? Fjällsport i Tärnaby har såklart slut på 8" som jag leter efter...
 
Vart köper man Strömengknivar bäst och billigast i sverige? Fjällsport i Tärnaby har såklart slut på 8" som jag leter efter...

Kan bara instämma, samekniv mod. stor är mkt användbar om man ska hugga vide och annat i fjällvärlden (såg och yxa är def. overkill på fjället). Också bra att skära snöblick med och brukbar att vässa isborren med :)!

...kan köpas direkt från Strömeng på nätet...finns också över disk på Wennbergs i Kiruna. Wennbergs kan nog skicka en om man ber snällt, alt. åtminstone skicka den till butiken i Stockholm...

//Johan
 
Samekniven har helt klart mange fordeler fremfor mindre kniver og spesielt da på turer som går over noen dager.

Den har godt stål, blir vanskelig sløv, selv etter mye hugging, også dermed lett å holde skarp. Tyngden og størrelsen blir ikke en negativ faktor nettopp pga dette.
Derimot økes bruksområdet på bare ett verktøy, og siden jeg kjøpte min første samekniv, har småknivene samt øksa blitt liggende hjemme. (Untatt på jakt)
Noen konkrete bruksområder som går raskere jeg kommer på i farta:

Pølsepinner, ETT hugg. Teltplugger, ETT hugg. Kaffekjepp, ETT hugg, Vandrestav, ETT hugg. Granbar, ETT hugg, Tørrkvist til bål, ETT hugg. Lager grillrist til ørret og/eller hamburger på entotre, brødkniv, kjøttkniv, Og, ja, jeg rensker fisk med den, smørkniv, rørepinne, stekespade, vedklyver, sleiv, fruktdeler, ostehøvel, skruvmejsel, hammare, konservburkøppnare for de som behøver det.

Kort sagt: Det meste går lettere og fortere. (Kunne kanskje lagt til liggeunderlag og samboer, samt elskerinne før noen andre gjør det..)

Skal man ikke spikke kopp eller tannpirkere er dette en god altmuligkniv, selv om det går det også...

Helt til slutt: Hvis man skal tøffe seg for andre folk med samekniv i villmarka, må kondisen vara mer enn topp!!
Ellers så tror jeg nok den skremmer vettet av svensker...
[Ändrat av traskare 2006-05-29 kl 20:05]

Om dom som bor, verkar, lever och arbetar i en viss miljö använder ett visst redskap brukar det fungera bra i den miljön. Om samiska renskötare använder en stor huggare borde den väl rimligen vara välanpassad i den miljö där de verkar, fjällen och fjällbjörkskogen?
Till att hugga vide och björkris är den samiska huggaren vida överlägsen en yxa, och den är alltid med i bältet.
Yxan är i sin tur överlägsen å skogslandets grövre virke, men i fjällandskapet kan huggaren enbart utmanas av små smidiga japansågar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...