Turtips sökes

Då jag har begränsat med ledighet och slut på fantasi undrar jag om någon har tips på en tur som uppfyller det här;

- helgen den 28/4-1/5
- boende i stugor
- möjligt att ta sig till med tåg, helst SJ då jag har poäng att åka på. Avresa fredag kväll, tillbaka onsdag morgon (helst tidiga nattåget)

Helst vill jag kunna åka skidor både första och sista dagen. Det får gärna vara en runda så man slipper gå fram och tillbaka.

Jämtland går bort, de stänger veckan innan. Allt med Kvikkjokk går bort för dit finns det inga bussar på helgerna. Abisko ska jag till i påsk så något annat vore kul.

Är min önskelista för svår?
 
Tja, många krav och ont om tid, men kanske inte helt omöjligt. Om du tar dig med tåg till Kiruna och bussen fortfarande går till Nikka så hinner du nog med en runda till Keb, Sälka, Tarfala och åter Nikka.

Det förutsätter förstås att du hinner till Keb den 28 april, rundar Singitjåkka och åker upp till Sälka den 29, går genom Goubirvagge till Tarfala den 30 och åker sen ner till Nikka den 1 maj lagom till bussen. Kanske över Cievrralahku Eller tvärtom. Men det ryms förstås ingen reservdag.........

Allt blir ju enklare om du accepterar att åka fram och tillbaka.

Lycka till önskar Pelle
 
Tja, många krav och ont om tid, men kanske inte helt omöjligt. Om du tar dig med tåg till Kiruna och bussen fortfarande går till Nikka så hinner du nog med en runda till Keb, Sälka, Tarfala och åter Nikka.

Det förutsätter förstås att du hinner till Keb den 28 april, rundar Singitjåkka och åker upp till Sälka den 29, går genom Goubirvagge till Tarfala den 30 och åker sen ner till Nikka den 1 maj lagom till bussen. Kanske över Cievrralahku Eller tvärtom. Men det ryms förstås ingen reservdag.........

Allt blir ju enklare om du accepterar att åka fram och tillbaka.

Lycka till önskar Pelle

Tack för tipset!

Just tidsbristen är mitt största problem. Jag har bara gått Goubirvagge på sommaren och tror att backen ner mot Tarfala är för utmanande för mig på skidor.

Jag kan åka fram och tillbaka om du har något bra tips kul ställe.
 
Om det är ok att åka fram och åter så finns ju Ammarnäs och Hemavan som lämpliga utgångspunkter. Man kliver av nattåget i Umeå på morgonen och kommer fram med bussen mitt på dan. Sen avgår bussen också mitt på dan så att man når Umeå lagom till nattåget hem igen.
 
Om det är ok att åka fram och åter så finns ju Ammarnäs och Hemavan som lämpliga utgångspunkter. Man kliver av nattåget i Umeå på morgonen och kommer fram med bussen mitt på dan. Sen avgår bussen också mitt på dan så att man når Umeå lagom till nattåget hem igen.

Aha! Tack, jag hade fastnat på att jag inte skulle hinna hela sträckan, men fram och tillbaka är en lösning.
 
Hej!
Från Hemavan är det möjligt att göra mindre turer. T.ex. från Umasjö via Jirestugan och Glimmerstugan till Tärnasjöstugorna (som har bastu). Sedan till Syterstugan och därefter Viterskalsstugan (fin dagstur in i Viterskalet mot glaciären) och sen till Hemavan, kanske via restaurang Björk! eller om man vill kan man ta en rolig omväg från Syter till Hemavan via Mohtseregovre och sen nerför lång nerförsbacke i Mohtserevaajja till Hemavan.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...