Single Camber Bc Skida

Tjenixen!
Jag har en fråga som för mig är lite svårlöst.
Har just införskaffat mig en Madshus Eon, endast pga av att priset var fenomenalt bra och för att jag måste ha en Turskida till min utbildning just nu.
MEN, insåg nu, lite för sent att dessa skidor har ett enkel spann. Vilket säkert kommer göra sig gott utför samt i lössnö. Men hur bör man göra med fästet?

Ska man lägga burkvalla under foten som vid ett dubbel spann eller tror ni det är smidigare med typ kick skins för att på så sätt alltid få ut maximalt glid när det är utför och jag kan rycka hudarna?
Burkvallan måste ju slitas nåt fruktansvärt fort samt ligga i hela tiden? Men å andra sidan gör ju även stighudarna det isf. HJÄLP!

Jag är jättetacksam för alla svar!
Mvh Albin Lärnefjord
 
Ganska sällan ett stort problem.

Hejsan,

Självfallet kommer vallan att nötas bort lite snabbare med ett enkelspann, men om jag antar att den primärt kommer användas som tur-skida, dvs bortanför maskinpackade spår, så är det inte något stort problem.

Det här med spann på tur kommer upp varje år och det enligt mig grundläggande tankevurpan som många gör är att man jämför med längdskidåkning i maskindragna spår. Den väsentliga skillnaden är underlagets fasthet.

Om man tänker sig den andra extremen, dvs spåra själv i lössnö, kommer ju hela skidan vara i kontakt med snön hela tiden, dvs även med världens hårdaste dubbelspann kommer vallan vara i kontakt med snön! Detta eftersom snön är mjukare än skidan!!!

Detta medför att ENDA gången ett dubbelspann fungerar riktigt bra är när snön är hård, som t.ex i maskindragna spår. Det är även då som man givetvis får mest bekymmer med att vallan slits bort.

Självfallet kan man även få uppleva riktig hård snö på tur, t.ex skarskidåkning på våren. Men oftast är snön relativt sett mjuk, det vill säga att det blir spår efter skidan. Blir det spår innebär det att skidan trycks ner i snön och att vi för det mesta tvingas leva med att vallan är i kontakt med densamma oavsett vilket spann vi har. Fördelen är att mjuk snö inte sliter lika hårt på vallan.

Min erfarenhet efter gått på tur med diverse olika skidor under fötterna i snart 35 år är att det största bekymret med att valla sina turskidor är varierande förhållanden så man antingen för bakhalt eller att det börjar klibba under skidan, vilket innebär att man får stå där på fjället och valla om.

God tur!!

/ Stefan
 
Din vikt och packningens vikt måste in i ekvationen jämte skidans bredd längd och bärighet.

Egentligen så måste du testa om dessa skidor passar dig i aktuellt före och ditt sätt att åka.

Personligen klarar jag mig ofta bara med skidans form med midjan mitt som ökad friktion för att få tillräckligt fäste i lösa spår eller ospårat.

Så jag ansluter mig till Stefans bedömning ovan.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.