Romboleden Ramundberget - Skarvdörrspasset

Hej!

Efter att ha läst om en markerad led utan stig i Funäsfjällen här på forumet (https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82098) tyckte jag det verkade vara en spännande tur. Så jag gick sträckan förra veckan, hade även GPS-loggning i mobilen på.

Den enda gången jag gick fel var precis i början. Av okänd anledning finns det pilgrimsstolpar på första vägen upp till kalfjället (dvs leden mot Fältjägarstugan), som jag råkade välja. :-( Fick sedan snedda över kalfjället för att hamna rätt.

Leden är markerad med röda prickar eller röda kryss på stenarna. Det är många stenar som är målade men deras synlighet varierar - på vissa av stenarna har lavarna börjat sätta sig ovanpå målarfärgen...se det som en utmaning i färgseende :) I regel tycker jag ändå att det var lätthittat - de gånger man fick stanna och leta efter nästa sten kändes som naturliga pauser för att titta på utsikten! Att gå från syd till nord, som jag gjorde, är nog smart då man får solen på stenarna istället för i ögonen.

Leden går alltså upp till kalfjället vid Röstvålen, här finns även en stig som är markerad på min karta.

Efter att den korsat en markerad led (Klinken - Fältjägarstugan) så fortsätter den upp norr om Veaketjahke.

Sedan fortsätter leden nord-nordväst, öster om Skarsfjället och Dåeriesbaektie. Detta är en väldigt vacker sträckning med Sylmassivet långt borta i bakgrunden och så småningom även Helagsmassivet. Tittar man på GPS-en så ser man att leden egentligen går väldigt rakt, även om det kanske inte känns så när man vandrar.

Också vackert när man lite senare har Skilhtjåelkie på ena sidan och Mittåstötarna på andra sidan, och man känner sig omgiven av vildmark på alla sidor.

Leden fortsätter sedan mellan Bullfjället och Hoken och svänger sedan lite svagt mot nordväst. Här skymmer Gråvålen sikten för Sylarna, men i gengäld vandrar man mot vackra norska toppar som radar upp sig.

Efter att ha passerat strax väster om Gråvålssjön bär det av ner till Biskopsån. Här finns även en skylt med texten "Biskopsån" som markerar vadställe. Vadet var inga problem - kanske p g a lågt vattenstånd i ån.

Sedan bär det av uppåt mot Lilla Skarvdörrsjön. Här var nog det svåraste stället att hitta, ju längre upp ju svårare - med stenig terräng och stenar överallt är det svårare att ana vilka som är röda eller tidigare har varit det...

Efter att ha passerat ån precis norr om Lilla Skarvdörrsjön (här var det mer strömt än i Biskopsån!), så rundas Åarjelgaejsie och sedan ansluter leden till JämtNorge-leden precis vid gränsen mot Norge.

Här vände jag och gick JämtNorge-leden till Ljungdalen, men det kanske inte är lika intressant :)

Överlag ganska lättgånget och en fin sträckning. Visst, blött på sina ställen, men annat är inte att förvänta på en led som inte är spångad. (Jämfört med JämtNorgeleden, som längs Sylsjöns norra kant är antingen blöt eller backe upp/ner/upp/ner/etc, så är den här biten av Romboleden klart trevligare!) Ibland kändes det också som man anade en stig men det kanske var resultatet av temporärt fromma pilgrimsrenar...

Från det att stigen slutar (dvs efter korsningen Klinken - Fältjägarstugan) till riksgränsen, fick min GPS det till c:a 25 km. Om intresse finnes, kan jag se om jag kan få ut själva sträckan ovanpå en kartbild?
 
Hej!

Ursäkta sent svar. Här kommer en bild med ett GPS-spår på! Om det är någon "snurr på tråden" på något ställe i bilden nedan var det väl som jag letade tältplats, eller efter nästa ledmarkering, eller så. Jag var inte av med leden någon längre bit.

Och ja, det var både fint och folktomt på den här biten av leden. Mötte en första dan som var på topptur. Andra dagen såg jag någon som fiskade ett par km bort, och det var allt. Och detta var ändå i augusti - högsäsong alltså.
 

Bilagor

  • romboleden_gps.jpg
    romboleden_gps.jpg
    44.5 KB · Visningar: 471

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...