Sveriges dyraste tältplats: Abisko?

Men visst är följande fakta:
- STF AB är ett eget bolag och det är det bolaget som driver fjällstugor och -stationer
- STF AB drivs efter kommersiella synpunkter (t ex revenue management)
- löner och relaterade kostnader motsvarar ca 37 % av omsättningen
- lönekostnaderna har stigit rejält de senaste åren
- stugvärdar på fjället erhåller endast en liten ersättning och deras arbete kan nästan betraktas som ideellt arbete; det samma gäller många av de unga medarbetare på fjällstationerna


Men jag medger att jag inte kan bevisa att flertalet anställda arbetar centralt i Stockholm, även om jag antar att stor del av lönekostnaderna finns där.

Ja det stämmer att STF som förening driver fjällstationer och vandrarhem/hotell som ett aktiebolag.

Aktiebolaget omsätter idag strax över 300 miljoner per år där årets resultat används till drift, underhåll, renovering och nybyggen. Ingen vinst tas ut av ägare (föreningen) utan allt återgår till verksamheten.

De senaste åren har ett stort upprustningsarbete pågått på både stugor och fjällstationer vilket kostar mycket då många anläggningar ligger i väglöst land och material skall fraktas dit med bandvagnar, skotrar eller helikoptrar. Transporter till anläggningarna är även det en stor kostnad då det är något som STF får betala utöver den vanliga transportkostnaden med lastbil till vägens ände.

Bolaget drivs kommersiellt som du skriver och revenue management används, att använda revenue management handlar först och främst att fördela beläggningen mer jämt över en väldigt kort säsong samt att få in de intäkter som bolaget behöver, intäkterna skall finansiera en bokningsavdelning, ekonomiavdelning, HR-avdelning, IT-avdelning, systemavdelning, fastighetsavdelning och marknadsföringsavdelning samt övriga overheadkostnader som minimum.

Utöver det skall personal på stationerna ha avtalsenlig lön, bara på t.ex. Kebnekaise arbetar strax över 60 personer under sommaren, årsanställd personal på anläggningarna skall ha lön även när stationerna inte är öppna då det arbetas med planering och rekrytering samt en del driftarbete utanför öppettiderna med renoveringar och besvarande av mail och bokningsförfrågningar samt budgetarbeten som skall genomföras för att kunna driva hela verksamheten.

När det kommer till fjällstugorna arbetar en hel del runt om i landet med avtalsenliga löner året runt och sköter reparation, underhåll och planering samt rekrytering av stugvärdar. Huruvida stugvärdar bör ha lön eller inte är inte en diskussion i mitt inlägg då det kommer andra saker att ta hänsyn till där. (Men de jobbar till största del ideellt som du säger med viss ersättning för kost och resa till och från sitt uppdrag)

Detta gör att en prissättning måste ta hänsyn till för att täcka upp de kostnader som uppkommer under säsong och även de kostnader som finns utanför säsong, arrenden skall betalas, renoveringar skall göras.

Att ett företag som STF AB som verkar inom hotell- och restaurangbranschen har en lönekostnad på 37% är inte orimligt. Det är ett ganska normalt läge. Scandic ligger på 37.6% t.ex för 2017. Då skall vi ta hänsyn till att Scandic inte har sina hotell stängda mer än halva året pga otillgänglighet och säkerhet. Att då STF lyckas hålla sina lönekostnader till enbart 37% är till och med ganska bra i förhållande till Scandic.

Det är väl mer ett bevis att STF vill driva sin verksamhet mer professionellt något som gästerna idag kräver, de förväntar sig kompetent personal som lagar deras mat, checkar in dem och städar och sköter anläggningarna.

Om detta är rätt väg eller inte kan jag inte svara på, det är upp till föreningen och medlemmarna som har möjlighet att på årsstämmorna förändra verksamheten.

Utöver fjällanläggningarna har STF AB även ett vandrarhem i Malmö, ett vandrarhem och ett hotell i Göteborg, två vandrarhem i Stockholm och ett i Åre. Även här finns tillsvidareanställd personal som skall ha avtalsenliga löner.

Att då ta betalt för sin verksamhet och faktiskt ta betalt under högsäsong när anläggningarna är mer än fullbelagda då många dyker upp utan att ha bokat och förväntar sig sovplatser vilket sliter enormt på anläggningarna och deras faciliteter tycker jag är helt ok. För vem är det som får stå för kostnaden för vattenreningsverk och avloppsreningsverk och uppdatera dessa när det kommer nya krav? Jo det är gästerna som får betala för detta. När beläggningen ökar och anläggningen inte är anpassad för den nya beläggningar så måste anläggningen byggas ut, detta tar tid och kostar.

Vill nämna att jag inte är anställd hos STF men har verkat länge inom besöksnäringen och förstår vilka utmaningar som finns att driva verksamhet i väglöst land samt i en kedjeverksamhet med anläggningar spridda på olika ställen i landet.

Som svar på ett annat inlägg om föreningsdemokratin så skulle jag vilja se ett årsmöte med 240.000 medlemmar som deltar. Då är det smidigt med ett ombudssystem där medlemmarna och lokalföreningarna som vem som helst får engagera sig i, väljer vilka de vill skall företräda dem på årsstämmorna.

Alla medlemmar har även rätt att skriva motioner om hur föreningen skall verka.

Just nu kan man nominera medlemsombud på följande sida https://www.svenskaturistforeningen.se/foreningsdemokrati/

Har ni synpunkter och idéer på hur STF skall drivas så nominera er själva eller någon ni håller med. Det är trevligt med diskussioner på forum, men om man bara ger negativ kritik på hur föreningen och bolaget sköts så engagera er på riktigt och påverka då. Kanske ni på en stämma framöver får en annan bild av föreningens och verksamhetens drift och framtid.
 
Campingar i Sverige (i motsats till när jag tältcampat i Norge t ex) tar ofta betalt per plats/tält, inte per person. Om OP jämför med billigaste campingalternativet framstår avgiften för fyra personer väldigt hög, det köper jag. Men Abisko fjällstation är just en fjällstation, inte en camping.

Om man ska ha ett enhetligt system för fjällstationer och fjällstugor inom STF så måste jag tycka det är rimligt att ta betalt för service per person och inte per tält? Yta finns ju, i Alesjaure m fl skiter de väl i hur många *tält* folk har? 😋

Om du kommer som ensam vandrare och är medlem i STF kostar det 115 spänn att tälta i Abisko. *Den* avgiften är det väl ingen som pallar bråka om antar jag? 646 kr är avgiften för *fyra* vuxna och barn som *inte* är medlemmar.

Man kan alltid välja att bli medlem i föreningen som driver fjällstationen och få medlemspriset, då är vi nere på 346 kr. Jag betalade nästan exakt samma pris för en tältnatt på camping i Strömstad för några veckor sen. Medlemskap för hela familjen kostar 450 spänn och går för sig att ordna direkt på fjällstationen innan man betalar tältavgiften. Så: ta "smällen" med 796 kr för tältning *och* ett helt års medlemskap, det är pengar som du sparar in mångdubbelt under året genom rabatter och förmåner när du reser vidare, eller stannar en natt till 😉
Jag har tältat på campingplatser i nio länder: Sverige, Norge, Skottland, Andorra, Frankrike, Spanien, Italien, Österrike och Schweiz och min allmänna erfarenhet är att man betalar per person OCH plats.
 
Sett över tid så säger magkänslan att tältplats priserna knappat in på annat boende prismässigt och att det förut var det mer av ett lågpris alternativ.

Men kanske har tältarna generellt börjat ställa högre krav som i sin tur påverkar prisbilden ?
 
Camping med varm dusch matlagningshus, restaurang matvarubutik etc kostar alltid en del per tält och person.

Monopolsituation ökar förstås priset, i Abisko har tältarna tillgång till hotell i allt utom rum och säng det kan vara värt att betala för? Med det sagt är tältplatsen vid Nissonjokk ett utmärkt alternativ.

Thure
 
Har aldrig varit med om att en svensk camping tagit betalt per person, det är per plats. För cyklister och vandrare (som har små tält och ingen bil) brukar det ibland finnas rabatterat pris (om man tältar på de områden som inte har markerade platser). Där det är campingtomter så brukar det vara max en "campingenhet" per tomt (d.v.s. max ett tält, husbil eller husvagn).

Däremot tar många campingar betalt för varmvatten, eller i alla fall dusch (såg campingar där de tidigare även tagit betalt för varmvatten till disken, men det var gratis nu). Det verkar blivit vanligare idag än för några år sen, tror att på årets semester var det bara en plats som inte tog betalt för dusch. 5 spänn för 3 minuter tog de flesta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trvlr Sveriges minst besökta fjällområde Fjällvandring 23
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar? Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Hänga med på Sveriges största glaciär? Fjällvandring 0
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
Weranda Sveriges högsta vattenfall?? Fjällvandring 4
sfrge Sveriges största glaciärer... Fjällvandring 3
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
T-obben Sveriges svåraste fjälltoppar Fjällvandring 13
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.