Vilsen i skidfrågan

Hej!

Jag är sugen på att införskaffa mina första turskidor. Jag har tidigare åkt på mina klassiska skidor och det har fungerat så länge jag hållit mig i spåret men mer än så blir det inte så värst kul!

Jag är osäker på vilken typ av skida jag ska välja. Hur ska jag tänka med spann till en början? Ska jag satsa på en skida med dubbelspann eller en utan?

Sen är det ju det där med valla. Föredrar ni att köra fiskfjället eller en vallningsbar som kan kompletteras med hudar?

Jag är ute efter en allsidig skida. Vill kunna åka allt från en lugn söndagstur på en frusen sjö till en flerdagars tur på fjället. Förstår att kombinationen inte är den enklaste. Jag vill även ha en skida som bjuder på en tendens till glid, alltså ingen som endast blir att gå på.

Majoriteten av användningen kommer jag nog åka spårat på fjället med avstickare upp på ospårade delar.

Den skida jag främst kollat på är Åsnes Nansen
 
Jag gillar Åsnes Vikafjell -en lite smalare och lättare skida jämfört med Nansen. Vallningsbara och med korta fellelås, 3/4-stålkant. Klart bättre än vanliga längdskidor på fjället.
Vilken modell du väljer beror nog på hur mycket ospårat du kör och tyngden på ryggsäcken. För korta och långa dagsturer i spår och på fjäll funkar Vikafjell utmärkt.
 
För att få bra glid tror jag du måste ha en med spann, och helst vallningsbar. Jag har Madshus Eon och den är ganska trögförd med sina fjäll. Fördelen är att den alltid fungerar. Det går att gå i ganska brant terräng utan att behöva dra på hudarna.

Jag tror dom som har rekordet på Vita bandet hade Fischer E99 Tour Xtralite. Men då måste man valla också och skidan uppmätt för sin vikt.

Allting har för och nackdelar! Jag offrar en hel del glid för att ha en skida som jag är trygg med i Sarek på vintern. Tyvärr finns ingen optimal lösning, utan man får acceptera kompromisserna.
 
Svårt hitta en skida med rätt spann både med och utan ryggsäck. Typiska fjällskidor som Fischer E99 och Åsnes Amundsen kan bli väldigt långa om du köper efter spann med ryggsäck.
Fiskfjäll ger ju alltid begränsat glid, men en underbar bekymmerslöshet vid flerdagarsturer. Om du mest kommer att gå dagsturer och är bra på att valla kanske kortfällar är rätt val för dig, då kan du valla och få bra glid för det mesta men har backuplösningen att sätta på kortfällarna.
 
Har provat skidor med fiskfjäll. Är det mest värdelösa som finns. Kan hugga till rätt så ofta när det är mera lättåkt/utförsbackar. Och dom glider dåligt. Dom borde aldrig ha uppfunnits.

Vill du ha vallningsfria skidor så är skidor med skinns att rekommendera. Borde väl även finnas som turskidor tänker jag...
Bra och följsamma. Hugger inte alls i snön i utförsbackar som fisksjäll gör. Glidet blir såklart lite sämre än vallnigsfria skidor. Men vad spelar det för roll om du inte ska tävla.

Magkänsla och en bra skidsäljargubbe brukar vara den bästa medecinen
 
Fiskfjäll låter vid utför, hugger i bland även utför, en obra gimmick.

Spann på skidorna avgörs av totalvikten åkare, kläder och packning!

Vi som åker skidor har flera par därför.

Skinnsskidor är en bra kompromiss för att både ha fäste och lite glid.

Bättre glid blir det om man lär sig valla främst för fäste uppför.

go tur
 
Titta på Åsnes Mountain Race 48. Köpte ett par sådana i år, lätta smidiga, med korta hudar. Har ännu inte hunnit testa dem i fjällterräng, med en komis har kört vita bandet med föregångaren som hette Holmenkoll
 
+1 på 48:an

Hejsan,

Även jag kör numera mest med mina Mountain Race 48. Funkar bra i spår och i princip alltid perfektuppe på kalfjället även om den kan vara väl smal nere i skogen om det är ospårat. Kör med vallatejp för att slippa krångla med att valla om i parti och minut och man tar sig en 30-tal mil eller så innan man behöver valla om.

Väldigt trevlig och smidig skida om man jämför med mina Åsnes Ingstad Fjell för att inte tala om Tegsnässkidorna :)

Har varit med på en längre 10-dagars tur uppe i Kebnekaisefjällen och ska med om två veckor när det bär av norrut igen!!

Eftersom det där med spann och dubbelspann kommer upp mer eller mindre varje gång då det diskuteras turskidor vill jag passa på att påpeka att det är "lite" mer komplicerat på turskidor. Dels har vi ju problematiken med utförsegenskaper, olika vikt om man tar på sig ryggsäck och behovet av extra bra fäste då man drar pulka, som redan nämnts.

Men sen har vi snöns egenskaper som ställer till det så att säga. Grundidén med ett hårt dubbelspann är ju att vallan inte ska vara nere i snön.

Detta funkar jättebra i ett maskingjort spår som är hårt och slätt. Men om man går till den andra extremen, ospårad nysnö, kommer ju snön vara mjukare än skidan vilket medför att vallan alltid kommer vara i kontakt med snön. Dessutom är motståndet ofta mer beroende på hur bra skidan "surfar" ovanpå snön. Där kan man ju kolla på lössnöskidor för utförs/toppturbruk som numera alltid har "rocker" dvs omvänt spann. Så ju mjukare snön är desto sämre kommer det jättehårda dubbelspannet fungera.

Sen är ju det inte ovanligt att snön uppe på kalfjället är "vågig" pga av vinden, vilket också medför att vallan obönhörligen kommer komma i kontakt med snön oavsett spannets hårdhet.

/ Stefan
 
Tack för alla svar! Känner mig något klokare. Jag får ta och överväga vilka egenskaper som väger tyngst innan mitt köp
 
Fischer E89 eller 99

Hej, jag vill, trots kritiken ovan, slå ett slag för Fischers vallningsfria "fiskfjällslösning". Jag har åkt på E99 och E89 i stort sett varje vinterhelg i 20 år och det funkar för det mesta alldeles utmärkt. De är ju inga fartfantomer men turskidor är att jämföra med vandring. Fort kan man åka i spårad terräng på löparskidor.

Dock får man bekymmer vid blöt nysnö med vallningsfritt men det får man med de flesta skidor...

PS Undantaget är vid tung pulkadragning uppför. Då ska det till hudar. DS
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...