Ankring, roddbåtar och annat

Hej! Jag är ny i detta forum och tycker det är jättekul att det finns möjlighet att diskutera långfärdsrodd. Mycket bra initiativ. Jag ror i vardagslag en singelsculler, alltså en 28 cm bred, 7 m lång tävlingsbåt , på Fyrisån i Uppsala, men jag ror inte egentligen för att tävla utan för att det är skönt att komma ut, härligt att ro, man blir stark och glad och får massor av naturupplevelser. Under vårarna ser jag dagligen häger, sothöna och brun kärrhök, i höstas rodde jag på en orädd gräsand (ingen fara, han snattrade ilsket och simmade vidare).

Jag har vid några tillfällen lånat långfärdsroddbåtar av Wim Kotzé och gjort en del övernattningsturer i skärgården och mälaren med familjen. De båtar jag använt är Explorer 4,6 och Heritage 15', båda alltså ca 4,6 m. Slutsats: Roddbåt är en mycket bra sätt att komma ut på vattnet med familj eller ensam. Jag vill till att börja med säga att jag inte tycker att man behöver välja mellan roddbåt och kajak, de har båda sina användningsområden och de är båda enastående farkoster, motionsredskap och leksaker. Jag paddlar fors och hav och ror och vill inte avstå från någondera. Dessutom är ju skillnaden mellan olika modeller inom kajak respektive roddbåtsgrupperna väl så stora som skillnaderna mellan paddling och rodd. Jag har också rott tillsammans med kajakpaddlare och det går utmärkt att färdas tillsammans.

I tidigare trådar så har maxlast av explorer 4,6 diskuterats. Jag har rott H15 med tredagarspackning (35 kg) och två barn (30 respektive 35 kg) i förhållandevis hård vind i skärgård utan problem, och min fru (60 kg) har rott E4,6 lastad med mig (75 kg) och två barn (65 kg). Det sista var tungt vid acceleration men väl vid marshfart går det utmärkt. En väldigt trevlig egenskap med öppna roddbåtar är att man mycket enkelt kan gruppera om sig, barnen kan sitta tillsammans på aktertoften och läsa och när de bli osams flyttar man den ene till fören... Man kan lätt fika i båten, meta eller varför inte spruta vatten på andra flytetyg med länspumpen... Någon skrev i en tidigare tråd att ett bord och en stol önskades medtagas vid veckoturer. Men i roddbåten sitter man redan mycket bekvämt och ett bord kan enkelt arrangeras genom en plywoodskiva från reling till reling. Jag tror inte att lastkapaciteten är något problem med dessa båtar.

I en tidigare tråd diskuterades bästa sättet att dra upp en båt på en klipphäll. Själv så brukar jag inte dra upp min båt då vi stannar för lunch eller övernattning. Jag har istället med en mycket liten dragg (500g, tror jag) med 1m kätting och ett 7mm ankartåg, och lägger båten på svaj med fören ut mot vattnet och aktern med en förtöjningända mot land. Förutsättningen är förstås att man väljer läsidan och att det inte är alltför långgrunt, men vi har inte haft några svårigheter att hitta den här typen av platser under våra turer. När man förtöjt kan man enkelt langa iland det som behövs för stoppet och lämna resten i båten. Vinglasaktern gör att man får en enkel landstigning jämfört med om man lägger sig med fören mot land.

Det enda jag saknar med E4,6 är möjligheten att ro två tillsammans. Det går förvisso att sätta i två riggstationer, men då finns inte plats för passagerare. Om jag är rätt underrättad finns det en ritning på en storasyster Explorer 5,6, som jag tror skulle bli en kanonbåt (alltså inte i bokstavlig bemärkelse), men den finns inte i produktion än. I väntan på det kan man, om man vill ha en längre båt, bygga själv. Merry Wherry säljer byggsatser till flera olika modeller, se t ex http://www.merrywherry.com/merryseatwo.html. Själv håller jag på och bygger på en K2 (Alert 2; http://www.thomassondesign.com/default.aspx ) som skall konverteras till roddbåt, 7,2 m lång, 70 cm bred. Får se om det blir bra, det är rätt mycket jobb. /Lars
 
Kul läsning! British Columbia såg inte dumt ut att ro i, appropå Merry Wherry (som jag inte hittat till tidigare på webben).

Men om detta med ankring. Det kanske kan vara smart vid övernattning istället för att dra upp båten bland stenar och klippor, men jag skulle nog sova lite oroligt om det blåste upp under natten. Däremot förstår inte riktigt poängen med att kliva i båten i aktern, även om jag inte har testat det själv...

Jag ror in med fören mot land så båten fastnar när jag sedan balanserar fram i fören och stiger i land på stranden direkt. Vid tillfällig landstigning lyfter jag sedan bara upp båten ett snäpp till. Vid övernattning har jag dragit upp båten mer efter att jag tagit ur packningen. Vid nästa tur ska jag försöka ha med en rulle av något slag.
 
Kul läsa ditt inlägg Lars. Träffade Wim Kotzé på Älvsjämässan i våras(å även hans mkt trevliga fru) När jag såg hans fina roddbåtar blev för första ggr i mitt liv mkt intresserad av rodd som träningsform.
Jag paddlar mkt,men paddlar jag för mkt kommer småskadorna! Därför undrar jag om du tror det kan vara positivt att varva rodd å paddling? Tror du det kan vara positivt för min paddling att ro lite emellanåt?
Sen en fråga vilket är snabbast att paddla eller ro? Förstår det kan vara svårt att jämföra men om man sitter en "normal" kajak vs "normal" roddbåt!
Fortsatt trevlig helg!

/Janne
 
Hej!

Anders (Kaw) skrev: ”Det kanske kan vara smart vid övernattning istället för att dra upp båten bland stenar och klippor, men jag skulle nog sova lite oroligt om det blåste upp under natten. Däremot förstår inte riktigt poängen med att kliva i båten i aktern, även om jag inte har testat det själv...” Riskerna med ankring beror förstås helt på val av plats och vilket väder man drabbas av. Visst kan risken för vindkantringar påverka sömnen och nog händer det att man är uppe och kollar förtöjningarna endast iförd kalsonger, men för min del föredrar jag det framför hantering av båten på land. Men det är klart att det finns stränder och väder där jag bär upp båten. Men vid de i regel ganska branta klippor med djupt vatten under som finns i Uppland så tycker jag att ankring fungerar bra. Vitsen med att förtöja med aktern mot land är att jag tycker att jag får bättre balans då packningen skall langas. Aktern på E 4,6 är vinglasformad, bred ovan vattenlinjen och smal under, och man har ett rejält reservdeplacement. När man står i aktern sjunker den ner och ballanserar på de utfallande sidorna, vilket ger en hög stabilitet. Man kan stapla upp packning på aktertoften och samtidigt få plats med en fot bredvid. I fören tycker jag att det blir trångt med både packning och mig själv, och när fören tyngs ner minskar båtens stabilitet rejält. Det är väl inget stort problem och valet av ombord/ilandstigning i för respektive akter är säkert mest en smaksak som man provar sig fram till vad man trivs med.

Janne (Stuvarn) skrev: ”Jag paddlar mkt, men paddlar jag för mkt kommer småskadorna! Därför undrar jag om du tror det kan vara positivt att varva rodd å paddling? Tror du det kan vara positivt för min paddling att ro lite emellanåt?
Sen en fråga vilket är snabbast att paddla eller ro? Förstår det kan vara svårt att jämföra men om man sitter en "normal" kajak vs "normal" roddbåt!” Både inom rodd och paddling är skaderiskerna relativt små, jämfört med löpning, fortboll och friidrott. Trots det kan man som vid all träning överanstränga sig och i både rodd och paddling är det handleder, underarmar och armbågar som är de kritiska punkterna. Jag har ibland problem med högerhandled, men det hänger oftast ihop med slarv av stretching efter träning. När det gäller fart tror jag egentligen inte att det är någon skillnad men det är svårt att jämföra. För oss motionärer är det inga svårigheter att ro 8-9 km på en timme i E46 och det är väl ungefär marschfart under paddelturer i långfärdskajak också. Jag kollade upp finaltider i Ryrsjöregattan som körs för både paddling och rodd (men olika dagar och distanser): Kanot (K1) segrartid 3,38 min på 1000 m, rodd (singel) segrartid 7,58 min på 2000 m. Jag misstänker att respektive idrottsman är ungefär lika duktig inom sin idrott. Men då är det i båda fallen fråga om raktfram tävlingar på slätvatten. Runt Sveriges kust har kvinnor paddlat på tider mellan 76 dagar och 44 dagar (enligt KPBB) och den enda kvinna (människa) som registrerats för rodd runt Sverige i utriggad båt gjorde det på 58 dagar. Så jag tror att man kan säga att farten är den samma, med stor individuell variation. Och vill man ro, eller paddla, riktigt, riktigt långsamt, så går det också bra. Det går att glida fram, med två, tre drag i minuten på ett spegelblankt hav, det har också sin tjusning.
 
Tack för ditt svar!
Har aldrig haft problem med handlederna men därimot en punkt mellan skulderbladen!
Får det när jag paddlar mkt å när jag går på max, antar att det kan bero på dålig teknik el kanske att man paddlar med för stora blad(kör vinge)
Älskar att(försöka) paddla fort kan hålla 10,5 i snitt på timmen! Men det är som du skriver variationen är stor så det är svårt jämföra!
Använder nåt som heter KajakSaver som jag kan dra upp en tungt lastad kakak på land, den har en mkt glatt yta så även en tungt lastad K2 lätt glider upp!
Väl uppe vrider du KajakSavern ett kvart varv då ligger kajaken snällt kvar utan att glida!
Dom säljs parvis, kanske kan vara nåt för roddare oxå!

/Janne
 
Vitsen med att förtöja med aktern mot land är att jag tycker att jag får bättre balans då packningen skall langas.
Nu förstår jag bättre. Men eftersom jag packar båten när den ligger på stranden (klippor har jag inte behövt angöra än ;-) är det inget problem med stabiliteten. Och när jag kliver i båten i fören står dessutom fören på land.

Älskar att(försöka) paddla fort kan hålla 10,5 i snitt på timmen!
Så hög snittfart går dock inte att hålla just med Explorern. För mig tar det helt stopp vid 10 km/h i stilla väder när jag tar i precis allt jag har. Jämfört med t ex cykling får man inte alls ut det man tar i i fart så därför tycker jag det inte är så kul, men det är nog också det att jag inte är ute för motionens skull.

En annan grej borde vara att att skillnaden mellan stilla väder och motvind är större eftersom vindfånget är större med roddbåten. Men jag paddlar inte själv så jag kan inte jämföra.
 
rodd

larsha, tack för länken till Wayland Marine. Företaget ifråga har en roddbåt "Merry Sea" som faller mig i smaken, dock verkar de bara sälja den som byggsats.
Bygga själv tar för lång tid och det skulle säkert bli minst ett femårsprojekt.
Wim Kotzé och konstruktören Friedel borde ta intryck av denna design och presentera något liknande eller varför inte beställa ett antal byggsatser av "Merry Sea" och låta bygga dem färdiga hos någon skicklig träkajakbyggare, ja eventuellt kan man ju anlita någon byggare själv.

Det var jag "rostaren" som ville ha med en bekväm stol och ett bord på långturen, de var dock inte menade att användas i båten utan som bekvämligheter på land efter rodden.

Du har ju rott både eXplorern och Heritagen, vilken av dem föredrar du, bortse från prisskillnad.

rostaren
 
Intressant läsning detta. Har börjat bli intresserad av att skaffa mig en roddbåt till i första hand motionsrodd, men även lite kortare turer på ett par dagar. Ror ganska regelbundet inomhus på en concept2 maskin och det vore ju härligt att få komma ut och ro på öppet vatten oxå. Tycker dock priset på en ny båt är alldeles för högt(köpte en ny kajak nyligen) och begagnadmarknaden verkar ju inte vara så stor, så därför funderar jag på om det går att sätta i en rigg i en kanot/kanadensare. Någon som provat detta? Och vad kan en sådan rigg kosta på ett ungefär?

http://www.row.nu/produkter.asp?n1=31&n2=68
http://www.row.nu/produkter.asp?n1=31&n2=70

//B.E
 
Att sova i en liten båt typ roddbåt eller segelkanot funkar fint och det är som sagts praktiskt att slippa släpa upp båten på land. Kanotseglarna använder bomkapell och det borde gå att göra något liknande till en Explorer med typ alubågar eller kolfiberbågar

En C-kanot har liknande stabilitet som en Explorer. Explorern är något rankare men ligger i samma härad. Dock är Explorern betydligt stadigare än en Canadensare ungefär 1,5-2ggr.

Att ro en Canadensare funkar också fint dock skall man vara medveten om att en roddbåt är konstruerad för att fördela lasten av roddarens rörelse fram och tillbaks på slajden. Så det är bra om Canadensare inte är för tunn i ändskeppen det är också bra om den inte är för kort.

En kajak som skulle passa utmärkt att ro är Trappers Combi den är 5.65m lång och har en stor brunn med en rejäl plog. Det finns några bilder här på utsidan av en kille som konverterat en Combi till en trampbåt

Visst skulle vi kunna göra hur många olika båtar som helst. Dock kostar det rejält med pengar och tid och marknaden är fortfarade i sin linda. Jag har hela hårddisken full med olika modeller så uppslag är det ingen brist på. Och någon ny modell lär det dyka upp framöver

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rostaren Roddbåtar Rodd 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...