• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

50år av felaktiga kostråd..

Passa dig så du inte hamnar i LCHF-bubblan istället bara. ;)

Som jag sa tidigare äter jag själv low carb och har har upplevt stora hälsoförbättringar, så jag är inte emot kosten, även om jag inte är så förtjust i just LCHF-varianten av low carb. Däremot upplever jag just LCHFare som grupp som väldigt enögda och okritiska. Men pratar mycket om att tänka själv, men det enda de flesta gör är att upprepa det man fått lära sig från några självutnämnda experter, via bloggar eller tuben. De tänker inte alls själva.

Kör på, men svälj inte allt okritiskt!
 
Senast ändrad:
Passa dig så du inte hamnar i LCHF-bubblan istället bara. ;)

Som jag sa tidigare äter jag själv low carb och har har upplevt stora hälsoförbättringar, så jag är inte emot kosten, även om jag inte är så förtjust i just LCHF-varianten av low carb. Däremot upplever jag just LCHFare som grupp som väldigt enögda och okritiska. Men pratar mycket om att tänka själv, men det enda de flesta gör är att upprepa det man fått lära sig från några självutnämnda experter, via bloggar eller tuben. De tänker inte alls själva.

Kör på, men svälj inte allt okritiskt!

Jag gillar nog allt för mkt snickers på frilufysturer o pasta helt allmänt så de är inge risk... Försöker iofs minska den konsumtionen

Fast jag har börjat tänka väldigt mkt på hälsan varför flera bekanta runtomkring mig är sjuka i diabetes,alzheimers, ångest....på mitt jobb har 5st fått lättare hjärtasnurpar bara detta år o samtliga är under 50år..förra året 3st
 
De räcker väl att va själv tänkande.....bättre de än att gå i samma bubbla som större delen av befolkningen..

Precis. Och är man själv tänkande så inser man att en enstaka persons subjektiva upplevelser inte är mycket att hänga i julgranen.

Tänker man lite själv så inser man att det kan finnas många olika faktorer som leder till förändringar. Det är ett stort problem vid vetenskapliga studier, ska man se hur en sak inverkar så måste alla andra saker vara lika.

Det är därför man behöver många försökspersoner för att resultatet ska bli statistiskt signifikant.

Om du singlar slant och det blir krona, betyder det att det alltid blir krona när man singlar slant?

Det kan ju vara så att den som ändrar sin kost även mentalt ändrar sin syn på mat och därmed äter annorlunda. Eller att man känner sig nyttigare och därmed rör mer på sig.

Sen att nåt kanske råkar vara bra för diabetiker betyder ju inte att det är bra för de som inte är diabetiker..
 
Problemet med att äta Lchf-krubb är att min mage kraschar. Alltid förstoppning om jag slutar med mackor och müsli och går över till mer protein - och fettmat som ägg, smör, tonfisk och lax. Speciellt lax har jag märkt att min mage blir trög av. Trist eftersom det är så gott.

Sen tror jag inte att det varit 50 år av felaktiga kostråd. Tror råden var rätt då när de kom, men idag - när befolkningen är fetare av allt slit den frossar i så borde råden se annorlunda ut.

Lite svält och fasta borde göra gott på folkhälsan. Kanske är bra för samhället med sån här dyr mat som vi har nu.
 
Senast ändrad:
Som bypassopererad blev jag kallad till en gruppövning i kostkunskap, läroboken var författad av den store bantningsprofeten. Alla vägde några till flera kilo för mycket. Det var olika länge sedan vi bypassoperades. Där fanns spridda åldrar 25 år och två kön reresenterade. Ätlistor skulle skrivas och portionerna vägas. Efter två terminer hade samtliga ökat minst ca 2,5 kg i vikt! Cirkelledaren föreslog noggrannare med vågen och mera motion. Vid kontrollvägning efter termin fyra hade medelökningen blivit ca 5,5 kg. Efter termin sex stängde de butiken, då var medeluppgången från invägningen ca 8 kg. Kursboken försvann även från bokhandelshyllorna.
Vid inläggningar på sjukhus har jag begärt laktoskost och klarat av att gå ner ca 4 kg i veckan. Till vardags äter jag kött, fisk rostade rötter, råfivna rötter, rejäl frukost och lunch men lite om kvällen. Enligt dietisterna föredömligt allsidigt. Men jag såg som barn ut som en pingvin och kan gå upp tre hekto bara genom att titta in i konditoriets bakelsedisk. Uppenbart är att vi karlar jagar för lite!

go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...