Cumulus Quilt 450

Hej!
I sommar ska jag vandra kungsleden och jag funderar vilken sovsäck som passar bäst. Har kollat runt och blev intresserad av Cumulus Quilt 450. Är ett quilt en bra idé att använda i det svenska fjället? Är en kvinna så antar att komforttemperaturen är lite högre men samtidigt så kanske det inte blir så många nätter kring nollan under juli månad ändå?

Vad tror ni? är jag helt ute och cyklar?

https://backpackinglight.se/sova/quilts/3-sasonger/cumulus-quilt-450
 
Hur varmt man sover är ju väldigt individuellt, men en Quilt 450 ska fungera bra för de allra flesta. Många skulle tycka den var väl varm och välja en 350 istället, men jag tycker det är ett bra val. En quilt har dessutom goda möjligheter att reglera värmen.

Det är viktigt att du har ett tillräckligt varmt liggunderlag till, R=3 eller bättre rekommenderas, samt att du har ordentligt varmt på huvudet, t. ex. en varm mössa + huvan till en dunjacka.

Jag har ingen Quilt 450, men en annan quilt från Qumulus och jag är mycket nöjd med den.
 
Som qy påpekade så är liggunderlagets r-värde väldigt viktigt att kika på. Jag har en 350 och tycker den räcker gott och väl för sommarhalvårets bravader. Skulle det bli kyligt får jag väl slänga på mig lite kläder. Men sen är jag generellt väldigt varm när jag sover.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.