Plastfolie (typ Glad-pac) som kan kokas?

Om jag inte minns fel så är gladpack och plastpåsar som man köper för konsumentbruk gjorda av polyeten, som normalt inte har några problem med uppvärmning.

Industriellt används dock andra plaster, t.ex. PVC, som inte lämpar sig lika bra för uppvärmning.

PVC är väl en av naturen spröd plast, så den behöver mjukgörare, och det är dessa som kan lakas ur vid uppvärmning. Men polyetenfilm är normalt helt fri från tillsatser och är alltså inget problem.
 
Allvarligt inte ironiskt förslag:
Använd några bitar av PEM slang som du stoppar fulla med vegomassan, sen kokar du och trycker ut korvarna. Eller fattar jag fel hur dom skall serveras?
Varför fungerar inte vacuumpåsar?
Borde gå utmärkt att svetsa små rörformade påsar och stoppa fulla. Kan även förslutas i ändarna.
Varför måste massan rullas in i plasten? Korvstoppning pressar ju in massan?
 
Anledningen är enbart estetisk. Korvarna blir snyggare (och mer korvlika) om smeten rullas in i en flexibel plastfilm där ändarna kan snöras åt ordentligt. Så vacuumpåsar etc fungerar rent praktiskt, men det blir ett finare slutresultat med plastfolie.
 
Tack John, Jag har inte testat smörgåspapper men är tveksamt till om det funkar för att få det vattentätt.

Jag ska testa med ninjaplast som föreslogs tidigare. Om den klarar att kokas utan att förändras så tror jag att det är den optimala lösningen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...